Gå til innhold

Holle hirsegrøt med fruktpure. Noen som har erfaring.

Anbefalte innlegg

Babyen min liker best frukt. Men får han til å spise denne grøten om jeg lager den med vann og har i moset frukt. Får alltid mm en stund før og etter. Får grøt av 1 ss grøtpulver og to ss frukt morgen og kveld. Må lure det i han (egen skje, leker etc som opptar han). Ellers er det kun mm flere ganger på dagtid og 1-2 ganger på natten. Baby er 7 måneder. Høres dette lite ut? Baby er fortsatt god og rund men virker slankere enn ved 5 og 6 måneders kontrollen da han kun tok mm. Skal ikke til kontroll før ved 8 måneder.

Fortsetter under...

Vi triksa og lurte noe voldsomt fra hun var 4 mnd til hun ble 7 mnd med all fast føde. Så lenge han er fornøyd vil jeg tro han får nok. Alle er forskjellige. Ettersom han får mm både før og etter maten blir han nok mett. Om du ønsker at han skal spise mer grøt kan du jo gi grøt først og mm etterpå...altså ikke noe mm før grøten. Kan jo prøves i alle fall. Brødskive med litt leverpostei eller fruktmos som syltetøy er jo og et alternativ. Det var med det det løsna i matveien her:o)

Når mi ble 7 mnd gikk alt så mye bedre, og nå spiser hun så og si alt. Er veeeldig matglad, og får bare pupp 3 ganger i døgnet.

Lykke til videre...plutselig en dag løsner det med maten og:o)

Snuppa her var 7 mnd i går, og er fortsatt bare på noe få teskje-stadiet når det gjelder grøt(Holle Risgrøt), poteter og gulrøtter enda. Det virker som om hun også bare spytter ut maten, men jeg tolker det ikke som om hun ikke liker maten men trenger tid til å venne seg til det å spise. Tror nemlig babyer ikke er kresne, siden de ikke har mulighet til å foretrekke noe framfor noe annet med så lite erfaring som de har:-)

Grunne til at man begynner med grøt og annen fast føde nå, er jo fordi jernlagrene begynner å bli tomme og trenger større forsyninger enn det mme og mm kan gi alene. Vekten hadde jeg ikke bekymret meg for(så lenge den er normal da) fordi mme og mm holder som mat hadde det ikke vært for jern som sagt.

Så vær tålmodig, og det er helt normalt.

Håper jeg svarte sånn nogenlunde på det du spurte om:-)

Hihi...du får lage deg litt grøt og spise samtidig som han, for å se om det hjelper:o)

Om du har tilgang på blåbær/bringebær/molte i disse bærtider kan du prøve å mose litt av det og ha oppå grøten...det er en slager her i huset i alle fall:o)

Vil òg berre seia at det er ingen grunn til å stressa – han finn ut av det etterkvart. Brukte lang tid på å forstå vitsen med å eta meir enn ei skei eller to vår òg. At han interesserer seg for dykkar mat er jo kjempepositivt!

(Enkelte barn får jo aldri sansen for graut, så om du syns at det går veldig seint kan du jo for eksempel prøva litt mosa grønsaker for å sjå om det er ein ”middagsgut” dykk har fått dykk.)

Sikker på at han får nok næring i seg på mm. Vanleg å bli slankare i den alderen – dei er jo så mykje meir aktive! Men er du i tvil så er det jo berre til å gå innom helsestasjonen så får du ta ei ekstra vektmåling.

Annonse

spiser grøt sammen med han om morgenen. det hjalp de første dagene, men ikke nå lenger. hadde ikke stresset sånn med det, hadde det ikke vært for at jeg skal jobbe de dagene pappaen skal ta ut farsperm. og han begynner i neste uke. da er lillegutt 7 måneder og 2 uker. og liker ikke flaske heller.. heldigvis er det bare 1 dag i uken....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...