Gå til innhold

Kan man søke om barnehageplass i andre kommuner enn den man bor i?

Anbefalte innlegg

Jeg trodde ikke man kunne det, men nå snakket jeg med en barnehagestyrer som sa at i hennes barnehage hadde de unger fra 3-4 forskjellige kommuner??

Jeg blir dritsur på meg selv om jeg har misforstått noe, for jeg søkte kun på barnehager i min egen kommune, og her er det flere hundre barn på venteliste, så jeg kommer jo aldri til å få plass her.

Fortsetter under...

Det kan nok hende du kan få plass i en annen kommune, men da spørs det om du ikke må betale mye mer enn om du skulle hatt plass i din egen kommune. Det var i allefall sånn da vi flytta ut av kommunen og spurte om vi kunne beholde plassen vår pode hadde i den komunale barnehagen. Vi måtte da betale over 8000 i måneden. Det er jo helt sykt. Hva med privat barnehage da? De fleste private får tilskudd fra staten og opererer med makspris på linje med de kommunale barnehagene.

Ja, du kan søke på bhg i andre kommuner, men om du får plass avhenger først og fremst av to ting: hvilken policy de har på å gi barn fra andre kommuner plass, og om de har ledige plasser.

Dersom de har ledige plasser er det som regel bedre økomomi i å tilby plassene til barn fra andre kommuner enn å la de stå ledige.

Du kan jo ta en ringerunde til barnehagene som er aktuelle å forhøre deg om muligheten til å få plass.

Det som er vanlig er at kommunale barnehager kun tar inn barn fra egen kommune. Unntaket er der noen barn har fått plass ved yrkesprioritet. Dvs at en av foreldrene har en stilling i kommunen som gir dem prioriert barnehageplass (hvilke stillinger dette gjelder kan variere fra kommune til kommune og fra år til år, etter behovet for arbeidskraft).

Private barnehager står derimot fritt til å ta i mot barn fra ulike kommuner. Men de kan ha klausuler i vedtektene sine ang prioriteringer osv.

Du kan søke, men det er lite trolig at du får plass. Det avhenger kanskje av hvilke kommuner det her er snakk om, men i min kommune tar man ikke inn barn bosatt utenfor. Det er fordi det gis kommunal støtte til plassene, også i de private barnehagene. Kommunen gir ikke støtte til barn utenfor kommunegrensen, og da blir det ikke lønnsomt hverken for barnehagen eller familien til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...