Gå til innhold

Synes dere det er hyggelig om noen kaller babyen tjukk?

Anbefalte innlegg

Leste her inne at noen mente at barn som får mm bare kunne spise i vei, men vi mødre som gir barnet vårt mme må begrense det for at den lille ikke skal bli for tykk... synes det er for mye fiksering på dette her jeg...ikke nok med at vi gnåler om det når det gjelder oss selv, men skal vi jaggu begynne med babyene våre også? Babyer er sitt eget individ, de er som de er og de regulerer seg selv når det gjelder mat...

Hilsen mamma til gutt på 4 1/2 mnd, 66,5 cm og 8,1kg !!

Fortsetter under...

ååå jeg skulle ønske noen kom å sa at lille gutt var tykk jeg!! Han er nå rett over 3 mnd gammel, og da jeg veide ham for to uker siden var han ikke mer enn 4100g, så han er ikke tykk. så vi forer og forer og håper at folk snart ska begynne å si "åååå for en liten tykk søt baby dere har" i stedet for "oi, nettopp født eller? han ser da så liten ut!"

Førstemann min var stor. Jeg reagerte ikke da han ble kalt Michellin mannen eller lille Buddha. Jeg reagerte da han ble kalt tykk. Min svar-replikk var som regel at slik ser barn ut når mor har fløte i puppene. Sønnen min var stor selv om jeg bare ammet. Og hvor næringsrik den melken er kan jo ikke du regulere. De som kalte ham tykk tok poenget når jeg svarte på denne måten. Gutten min veide 12 kg da han var 9 mnd. I dag er han ikke for tykk, men han er tung. Han har en tung benbygning. Trøst deg med at ungen din har det bra. Den ekstra bilringen er god å ha hvis de blir syke, og de springer det av seg når de blir større.

Min baby er ikke tjukk men han har gode bollekinn som mamman sin, jeg blir litt irritert om noen sier "jøss, ja han forsyner seg av matfatet jah" eller "for en god klomp". men det er jo sunnhetstegn på at han er litt rundt da, og babyer skal vel helst være litt runde:) dem blir jo tynne når dem begynner å springe rundt...!

men ja blir litt irritert når noen sier det:p

Annonse

Til dere som gir morsmelkerstatning;

Ikke for å fornærme, vi har da alle verdens skjønneste unger:) men en SKAL og BØR være forsiktig med å gi for mye mme. Dette pga. det kunstige fettet lagres i kroppen og er ikke like nedbrytbart som morsmelk. Fettet lagres i kroppen, og for noen vil dette fettet aldri prelle av seg. I tillegg vil muskulaturen vokse seg i utakt med hjernen, altså at kroppen og musklene vokser fortere "enn normalt" i forhold til morsmelk. Derfor er det faktisk satt opp en maks anbefalt grense for erstatningsmengde hver dag.

Babyer som er mer sultne anbefales derfor vann, siden det ofte ikke er sulten som inntar dem, men behovet for å "ha noe". Det er mye lettere å drikke fra flaske enn pupp, og derfor drikker babyene ofte mer når de får flaske, nødvendigvis ikke fordi de er mer sultne, emn fordi det er lett og enkelt å ligge å sutte på en flaske. De klarer ikke begrense matinntaket selv, og noen mødre "hiver"innpå og tror de er MER sultne.

Så skjønner godt at møder som gir mme ikke synes det er særlig gøy når noen kaller ungen feit pga. ungen får for mye av det kunstige fettet, ikke det sunne fettet som er i morsmelk. En skal ikke slanke babyer, men babyer som får erstatning må begrense inntaket av det. Slik er det bare. En kan ikke sammenlikne med morsmelk.

Så alle mødre...ikke for` ungene deres proppfulle av morsmelkerstatning..... for babyene sin del.......

Uff, får vel mye pepper nå .Ja ja, serverer bare fakta jeg, og de som ikke tåler å høre det, for så være....

Matmengden som står oppført på pakkene med morsmelk, fikk jeg høre på helsestasjonen, er en veiledning til hvor mye barnet ca spiser i døgnet...alt er jo individuelt. Skulle jeg fulgt den slavisk, hadde sønnen min aldri blitt fornøyd. Det er store individuelle forskjeller på hvor mye et barn trenger...noen er født små og trenger mindre, andre er født større og trenger mer...

Jeg syns ikke det gjør noe verdens ting. Babyen min er diger, jeg vet det og tar meg ikke nær av det. Hun er jo nydelig.

Jeg kan også si om andre babyer "så liten han er!", men det er jo mest i fascinasjon av at de er så forskjellige i str...

Det kommer til an paa hvordan det blir sagt, men kan til tider bli litt lei... Vesla her er ikke enorm paa noen maate, men god og rund det er hun. Og det er jammen slik jeg vil ha mine... Nydelig med gode og runde babier=)

Annonse

Huff for et negativt ladet innlegg! Synd at enkelte bare må vende alle debatter som har med mat å gjøre inn på temaet mm og mme.

Dette med å begrense inntak av mme er bare TULL! Dette har jeg fra barneleger på barneklinikken på HS. Små babyer kan IKKE overspise! Det dem ikke har bruk for, kommer opp igjen. Babyer, både mme-babyer og mm-babyer (som om det skulle være noe forskjell på dem), regulerer matinntaket selv.

DET ER NÅR BABYENE BEGYNNER MED FAST FØDE AT MAN KAN VÆRE NOE MER PÅPASSELIG MED MENGDEN AV MME DEM FÅR I TILLEGG.

Jeg synest at dette er et meget viktig poeng å få fram, slik at man ikke pga uvitenhet i visse innlegg, risikerer at mødre nekter babyene sine nødvendig mat. Har arbeidet i helsevesenet i mange år, og det er SVÆRT sjelden man ser et barn som er overvektig pga at det fikk mme som baby. Da er det nok helt andre årsaker som spiller inn; gener, matrutiner i familien, tilgang på søtsaker og aktivitetsnivå. Alt for få foreldre tilrettelegger for fysisk aktivitet for barna sine for eksempel, og er positive rollemodeller på dette området. Men dette er en helt annen debatt :o)

Så alle mødre: mme-mødre og mm-mødre (som om det skulle være noe forskjell på dere ;o)), gi barna deres den maten de vil ha og vær heller takknemlig for at dere har muligheten til dette!!

Dette kom visst på feil plass ;o)

Huff for et negativt ladet innlegg, les: innlegg litt over. Synd at enkelte bare må vende alle debatter som har med mat å gjøre inn på temaet mm og mme.

Dette med å begrense inntak av mme er bare TULL! Dette har jeg fra barneleger på barneklinikken på HS. Små babyer kan IKKE overspise! Det dem ikke har bruk for, kommer opp igjen. Babyer, både mme-babyer og mm-babyer (som om det skulle være noe forskjell på dem), regulerer matinntaket selv.

DET ER NÅR BABYENE BEGYNNER MED FAST FØDE AT MAN KAN VÆRE NOE MER PÅPASSELIG MED MENGDEN AV MME DEM FÅR I TILLEGG.

Jeg synest at dette er et meget viktig poeng å få fram, slik at man ikke pga uvitenhet i visse innlegg, risikerer at mødre nekter babyene sine nødvendig mat. Har arbeidet i helsevesenet i mange år, og det er SVÆRT sjelden man ser et barn som er overvektig pga at det fikk mme som baby. Da er det nok helt andre årsaker som spiller inn; gener, matrutiner i familien, tilgang på søtsaker og aktivitetsnivå. Alt for få foreldre tilrettelegger for fysisk aktivitet for barna sine for eksempel, og er positive rollemodeller på dette området. Men dette er en helt annen debatt :o)

Så alle mødre: mme-mødre og mm-mødre (som om det skulle være noe forskjell på dere ;o)), gi barna deres den maten de vil ha og vær heller takknemlig for at dere har muligheten til dette!!

Det er ofte ikkje KVA som blir sagt som er problemet, det er KORLEIS det blir sagt.

Sagt på riktig måte synest eg det er koselig ("Å, så skjønn og tjukk og god han er!!"), men sagt på feil måte blir det riktig ille ("Fy søren, han er tjukk!")

Tja... han blir kalt det omtrent hver dag. Ingen som sier diekte tjukk, hadde de sagt det eller feit, da hadde jeg syns det var frekt ja. Men de sier å, han var stor eller han er i godt hold, så syns jeg det er greit.

Du skal ikke la babyen din være sulten. Babyer er fantastisk innrettet slik, dem spiser det dem har bruk for. Ferdig arbeid! Noen er mer sulten og glad i mat enn andre, noen er også rundere enn andre, dette løper dem av seg! Har aldri opplevd et barn som er tykkt pga mme som baby. Dersom 2- og 3 osv - åringer er tykke er det av hel andre årsaker. Slik som en annen skrev over her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...