Gå til innhold

Oktober: Urinveisinfeksjon og dyrking.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det de sjekker når de dyrker?

Jeg hadde uvi og går på antibiotika nå, Men de tok ikke underlivsprøve av meg eller noe slikt.

Hva ser de etter ved dyrking, noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyrkning er noe legen alltid bør gjøre før en gir pasienten antibiotika, så fremst man ikke har så store symptomer at en ikke kan vente. Det er på denne måten en ser hva slags bakterier urinen inneholder og dermed finner man ut hva slags antibiotika som tar bakterien best. På denne måten får pasienten den type antibiotika som er mest hensiktsmessig for akkurat denne typen infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men litt rart i mitt tilfelle.Jeg fikk antibiotika hos legen med en gang (fordi fødsel nesten startet) og med resept til dagen etterpå.

så ba an fødeavdelingen sende inn til dyrking.

Men da hadde jeg jo allerede fått type antibiotika.....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min første urinveisinfekjson denne sommeren, "glemte" legen min å sende inn urinprøven til dyrking (dette skal alltid gjøres av gravide, fortalte de på sykehuset etterpå). Resultatet ble i allefall at det blusset opp en ny urinveisinfeksjon bare dager etter at min første antibiotikakur ble avsluttet. Denne var så kraftig at jeg måtte på sykehus og få intravenøs penicillin til de fikk svar på dyrkingsprøven som ble tatt etter at urinveisinfekjson nr. 2 ble konstatert.

 

Disse urinveisinfeksjonene satte i gang rier hos meg også. En UVI kan lett fremkalle rier, det er derfor de er så snare med å sette gravide på antibiotika. En dyrkingsprøve tar rundt 3 døgn etter som jeg forstår, og for en gravid med UVI kan mye skje på de dagene. Derfor starter de med en type antibiotika og avventer et eventuelt skifte av type så snart de får svar på dyrkingen.

 

Håper du blir fort frisk, og at du har fått riktig type tabletter i forhold til bakteriene.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...