Gå til innhold

Hva gjorde dere når babyen begynte å rulle??

Anbefalte innlegg

Er jo helt håpløst å legge ham!! Så fort jeg har lagt ham i sengen, ruller han over på magen. Han greier ikke å sovne på magen, bare holder hodet høøøyyt og til slutt begynner han å sutre, fordi det er slitsomt, men han "greier ikke" å legge ned hodet å sovne på magen (er vel kanskje ikke så lurt heller??)

Hvordan løste dere dette problemet? Vil helst han skal sove på ryggen!

Fortsetter under...

Viss han klarar å rulle begge vegar kan han fint sove på magen, dersom han får det til.

Guten vår har først begynt å snu seg rundt i senga no i det siste (og då reiser han seg og opp i løpet av få sekund), og vi må sitte ved sida av han og snu han tilbake/hindre han i å snu seg. Når eg held eine handa mi framfor magen hans klarar han ikkje å snu seg rundt. Men han blir frustrert. Ofte fører det til at han begynner å sutre, men då sovnar han som regel i løpet av få minutt.

Eg håpar han etter kvart finn ut at han *treng* ikkje å snu seg rundt/reise seg opp berre fordi han *kan*, og i mellomtida må vi berre hindre han i å snu seg dei få minutta det tar før han sovnar.

Ein del anbefaler "babysafe", ein slags sovepose som babyen ligg inni, med remmer som spenner han fast slik at han ikkje klarar å snu seg. Trur dei fleste som prøver babysafe er veldig fornøgde, men vi har ikkje lyst til å bruke det, i og med at "problemet" berre varar i få minutt kvar kveld. Hadde gjerne prøvd om han hadde snudd seg i søvne igjen og sgjen og våkna av det.

Første tanken min er at han ikke er trøtt "nok" når du legger ham. Hadde han vært sengeklar hadde han slått seg til ro relativt fort og ikke begynt rullingen nettopp fordi han er for trøtt til det.

MEN! For å svare på spørsmålet ditt :o) så gjør vi følgende her i huset. Når lillemor har rullet seg over på magen, og ikke kommer noen vei og heller ikke orker å ligge sånn lenger, så legger jeg den ene armen strak fremover, og ruller henne tilbake på ryggen. Så tar jeg henne opp. Tar henne sjelden opp uten å ha rullet henne tilbake på ryggen først. Tanken min er at hun da etterhvert kanskje vil 'huske' at det går an å rulle andre veien også. Men det er jo sånt som kommer etter hvert uansett. Jeg bare prøver å stimulere litt til at hun kanskje prøver det også jeg.

Ellers er det vel bare å snu ham helt til han har sovnet. Sover han kun på ryggen? Hva med på siden?

Snuppa mi må jeg legge på siden. Snur seg noen ganger og jeg snur tilbake til siden, sovner etter noen "runder". Faller over på ryggen av seg selv etterhvert. HS sa det ikke gjorde noe at hun sov på siden eller magen ettersom hun snur seg selv, snuppa er bare 4mnd.

Gutten min rullet veldig mye i sengen i en lang periode. Men han ville gjerne sove på magen, så akkurat det var ikke så stort problem hos oss. Problemet kom da han skulle opp og stå på alle fire.. uansett hvor trøtt han var så klarte han ikke la være å reise seg. Da lot jeg ham først "rase fra seg" i noen minutter, og så la jeg ham på rygg og holdt en arm over ham som også dekket begge armene hans. Som regel så var den lille motstanden han da kjente nok til at han roet seg og sovnet straks.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...