Gå til innhold

Er det farlig å fly i 1. trimester?


milva76

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fløy tur/retur Thailand og det gikk veldig bra. Er nok mot slutten de ikke anbefaler flyreiser, etter hva jeg har hørt. Men for all del, har du tidligere mistet etc, hadde jeg forhørt meg med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal reise den dagen jeg er 11+6. Er jo så og si på vei inn i 2. trimester? Det er svigers som betaler turen så jeg føler at jeg må være med. Vet at det blir en topp, gratis tur om jeg får reist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige meninger om dette blant fagfolk.

Jeg hørte med gynekolog før jeg fløy i forrige svangerskap. Det endte i ma. Jeg vet jo ikke om det hadde noe med flyturen å gjøre, men jeg setter meg ikke på et fly under dette svangerskapet for å si det sånn.

Gjør det som føles riktig for deg du. Du er jo nesten over i 2 trimester så det burde jo gå bra.

Lykke til med avgjørelsen og evt reisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fløy samme uka jeg gikk over til 2 trimester...

jeg ville ikke fly denne gangen som jeg gikk over til 3 trimester, men vet at man ikke direkte setter barnet i fare ved å fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe farlig med å fly!? Når man er helt på slutten av svangerskapet fraråder flyselskapene det, men det er kun fordi at de er redd for at fødselen skal starte ombord! Jeg fløy i uke 5 og skal ut og fly igjen i uke 13, har ingen betenkeligheter med det. Søsteren min er også gravid, og hun gjør akkurat det samme. Det er jo ikke noe som skjer i et fly som tilsier at det skal være farlig for fosteret!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å fly! Det er sant som "spent jente" sier, eneste er at etter 25 uke må en ha skriftlig bekreftelse fra lege om at det ikke er fare for for tidlig fødsel, og at alt står helsemessig bra til med deg. Men det er selvsagt viktig å drikke, og røre på seg om en skal på lengre flyreiser! Og ta det me ro, og være obs på jetlag og eventuelle påkjenninger ved forsinkelser ol. Jeg er 6+2 uker på vei og har flydd tur retur i helga jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få det bekreftet! :) Det er vel fare for blodpropp og slikt man tenker på ved lengre reiser, men det er nok også når man er litt lenger på vei. Og viktig å drikke mye ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyvertinner er jo i lufta frem til 2 trimester, tror jeg. Da blir de satt på bakken. Derfor kan jeg heller ikke tenke meg at det er fare for oss andre å fly i 1 trimester. Skal selv ut å fly neste uke, og da er jeg i min 9 uke. Regner med det går helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venninner som er flyvertinner; en i Norwegian og en i SAS. De ble satt på bakken med en gang de ble gravide. Det er noe av det som har gjort meg litt engestelig. Lommelegen sier at faren for stråling er størst fra uke 8 til 14. Aner ikke om det er reell, farlig stråling eller av minimal betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nei, det er ikke farlig å fly! Har vært flyvertinne og grunnen til at vi blir satt på bakken med engang er fordi jobben er veldlig slitsom og du får en liten ufarlig mengde med stråling hver gang du flyr. Sikkert ikke bra hvis du er gravid og flyr hele tiden! Jeg fløy masse til USA (alene)når jeg var gravid. Helt til 6 uker før fødslen, gikk kjempe fint! Bare kos deg med flyturen, stol på meg, det er mye verre å fly når ungen har kommet ut!!!!! He he!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har mistet før, og flydd etter det, mens jeg var gravid. Gikk så fint så og nå er jeg over i 2 tri i morgen :-) Er de siste ukene du ikke skal fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var veldig beroligende å høre det fra noen som har 1.håndskunnskap!

 

Vi skal ned til Italia og kjøpe hus, så jeg vil helst ikke gå glipp av turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...