Anonym bruker Skrevet 13. august 2006 #1 Del Skrevet 13. august 2006 vil ikke la oss bytte bleier og skriker mens vi gjør det (Han får ting å leke med mens vi bytter, men mister interesse etter 10 sekunder)? Noen ganger jeg må bruke fsyisk makt for å holde ham ned f.eks. holde ham hardt på armen. Er det ok? Jeg liker det selv ikke. Føler at kanskje han får vondt av det, plus at jeg lærer ham dårlig oppførsel? Hva er riktig? Hva er galt? Noen tips? Hva bør vi si/ikke si? Time out? Skal vi gjøre det? Hvordan å gjøre det? Vil ikke la ham sitte i hans spisestol dersom han forbinder det med noe ond. Ble litt rotete dette, men håper på svar. Tusen takk på forhånd for alle gode råd. Vi trenger det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908370-hvordan-takler-dere-situasjonen-der-barna-hiver-mat-leker-s%C3%B8ler-melk-og-vann-med-vilje/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august 2006 #2 Del Skrevet 13. august 2006 Glemte å si at han er 20 måneder gammel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908370-hvordan-takler-dere-situasjonen-der-barna-hiver-mat-leker-s%C3%B8ler-melk-og-vann-med-vilje/#findComment-5908429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazy mama Skrevet 13. august 2006 #3 Del Skrevet 13. august 2006 Har noe av denne problematikken selv. Jeg avbryter måltidet hvis det blir for mye ståk, eller motiverer til å åpne munnen ved å avlede. Lar henne få studere noe som ligger på bordet, feks en frukt, eller lysestaken. Fysisk makt skal og bør en ikke bruke, selv om en kanskje må ta i armen for å snu barnet frem. Likevel må en ikke gå så langt at en føler en påfører barnet smerte. Stellesituasjoner er ingen prestisjesituasjoner for barnet, derfor er det ikke det riktige stedet for kjeft og irettesetting. Kan du gjøre ting annerledes tror du? Kan han sitte i fanget ditt når du kler på han? Du kan sitte på dolokket, og han i fanget? Avlede med sang, leke osv når du skifter bleie og vasker? Hvor gammel er gutten din? I og med at du er på dette forumet er han nok for liten til å skjønne time-out prinsippet. Da har jeg heller tro på å avbryte situasjonen når han skaper seg, og prøve på ny om en stund. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908370-hvordan-takler-dere-situasjonen-der-barna-hiver-mat-leker-s%C3%B8ler-melk-og-vann-med-vilje/#findComment-5908431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. august 2006 #4 Del Skrevet 14. august 2006 - Bleier, bruker dere stellebord eller er det up and go? Lillegutt her var kjempelei stellebordet en stund, så vi slutter å bruke det, etter en stund hang vi opp en plakat med masse dyr på ved stellebordet og da ville han opp og se. Han går forresten på toalettet de fleste gangene han bytter bleie. da tar vi av bleia, setter han på do og når han er ferdig hopper han ned i en ren up and go. Hva med å la han ta av bleia selv, med litt hjelp i starten og masse ros. Syntes ikke du skal holde han hardt i armen. - Gi han bare et par av bitene med mat på tallerken av gangen. Om han kanter/kliner med maten så sett maten utenfor hans rekkevidde. En metode vi brukte på dette da lillegutt var ca 15 mnd. .var at når han tullet med maten satte vi den vekk på bordet og gav beskjed om at hvis han ville ha maten sin så måtte han spise pent. Så demonstrerte vi hvordan man spiste pent. Han fikk maten igjen, men etter en stund begynte å tulle igjen, da gjorde vi akkurat det samme som sist, men maten ble satt bort på benken. Når han fikk den igjen gjorde vi det klart at om han tullet mer gikk maten i søpla og ble borte og da fikk han ikke noe mat. Når tredje og siste sjanse ble brutt ble maten kastet i søpla og han fikk sitte der til vi var ferdige. Det skjedde kun en gang at han brukte alle sjansene sine, og da gikk han sulten til neste måltid. Hendte et par ganger at han tullet med maten etter det, men når maten ble satt på benken forstod han at han måtte spise pent. Gjør det hyggelig rundt matbordet, tenn gjerne et lys, prat sammen. Ikke la all fokus være på han og sølingen. Når Tallerken hans er utenfor rekkevidde så bare preter dere videre. Noe småtull går det jo å overse også. Pass på å ros han masse hver gang han spiser pent, ikke ta det som en selvfølge. Ta han med i forbredningen av maten og opprydningen etterpå. - Om han kaster leker rundt seg så forklar at dette kan være farlig, noen kan få au i hodet, eller lekene kan bli ødelagt. Ta han ut av situasjonen og aktiviser han med noe annet. Kanskje han kjeder seg? Ros mye nå han er flink, "å så flink du er", "så flink du er å spise", å så stor å flink gutt" osv. "så snill du er som hjelper til". Når han tuller og det ikke skader noen så ikke gi han oppmerksomhet. Evt. løft han ut av hele situasjonen og finn på noe annet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908370-hvordan-takler-dere-situasjonen-der-barna-hiver-mat-leker-s%C3%B8ler-melk-og-vann-med-vilje/#findComment-5916878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #5 Del Skrevet 14. august 2006 Hei min sønn er og 20 mån og er precis likedan, vill ikke spise vill ikke klæ på sig osv. så fort han bynnar og protestera eller krangla så sætter jeg han på en stol vend mot veggen så får han sitte der i ca 1 min og etter det så gør han som jeg ber han. hade store problem med att bytta bløja men efter att børjat med up &go så går det mye bedrel, før då tar han på sig den selv og så går han på ner han må byyta bløja og innan han legger sig, og de synns han er gøy, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908370-hvordan-takler-dere-situasjonen-der-barna-hiver-mat-leker-s%C3%B8ler-melk-og-vann-med-vilje/#findComment-5917768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå