Gå til innhold

Han vil ikke suge rolig lenger

Anbefalte innlegg

Babyen min på 4 mnd er blitt så urolig når han får bryst. Til natta er det nesten umulig å få han til å suge noe. Er blitt så sterk at han bare reiser seg opp i fanget mitt og vrir seg unna.

Det er melk der for det renner nedover haka hans. Resultatet er at han våkner flere ganger på natta og får pupp da. Før sov han hele natta. Hva kan årsaken til dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5908228-han-vil-ikke-suge-rolig-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på...mi jente på 3 mnd er akkurat slik som du beskriver..,men om natten suger hun greit. Troro kanskje det har noen sammenheng med at om natten så kommer meken raskere og flyter bedre enn om dagen, hos meg da.....Kan ta lang tid på dagen før melken kommer og hun blir utolmodig, og slipper og vrir seg unna HELE tiden. Har prøvd nesesprayen,men da kom melken så fort at hun gulpet masse etterpå og ble mer plaget med luftsmerter enn ellers.

Dette ble ikke noe svar til deg, men jeg har det altså likens...

Mange - for ikke å si de fleste - babyer blir slik når de er 3-4 mnd. De har god dreis på suginga, men det begynner å skje så mye spennende rundt dem - eller de begynner å bli opptatt av det som skjer rettere sagt. Så da har de liksom ikke tid lengre til å ligge ved puppen.

Dette blir gjerne "verst" mot kvelden når det er litt mindre melk i puppen også.

Gode tips i denne perioden - for det er gjerne en periode (som for noen varer ganske lenge...) - er å trekke seg litt unna annen aktivitet når det skal ammes. Her må Storesøster aktiviseres med andre ting, tv slås av og jeg sitte helt rolig og ikke prate. Noen synes det er enklest å bruke sengen som ammeplass denne perioden. Eller sette seg på et mørkt rom.

Et annet tips kan være å passe på å amme når barnet er søvnig. Da tar det seg gjerne mer tid. Er gjerne derfor de våkner litt oftere også på natten denne tiden - fordi de ikke rekker å få nok i seg på dagen.

I faglitteratur står det flere steder at barn som har pleid å sove rundt ofte begynner å våkne igjen om natta når de er 4-5 måneder. Årsaken kan i tillegg til det med økt behov for amminger, være at de er litt mer urolige i kroppen etter hvert som de lærer seg nye ferdigheter. Snur seg, reiser seg opp på alle fire, åler seg, ruller, krabber, tenner kommer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...