Gå til innhold

Tar dere nr. 2 ut av barnehage i perm. året ??

Mayo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Når nr. 3 kommer, vil min andre være 2 år, og han har da et halvt år bak seg i barnehagen. Barnehagen er kjempebra, og selv om han ikke har begynt enda, vet jeg at han vil stortrives. Er en veldig aktiv gutt.

Mitt dilemma er, Skal jeg ta han ut da, og la han få være hjemme et år igjen.. Eller la han fortsette. Økonomisk er det jo mer gunstig å ta han ut.. Men jeg tror ikke det vil være det beste for gutten.- og kanskje det vil bli veldig travelt.?? Hva gjør dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg fikk nummer 2, var hu første 4,5 år, så jeg tok ikke hu ut av barnehagen, men søkte om permisjon fra 100% stilling til 60 %, noe som fungerte bra.

Nummer 2 er nå 2 år , og har i ett år nå hatt 60 % stilling i bhg, jeg har søkt permisjon på han nå i permisjonstiden, han er så liten enda synes jeg, han har godt av å få være hjemme med meg et år til ( han er jo fortsatt lissbanet mitt)

men dette er jo noe som er individuelt, sist syntes jeg det va dumt å måtte vekke babyen for å kjøre hu største i bhg.

Skrevet

Jeg valgte å ikke søke bhgplass til nr 1 som var 19 mnd da nr 2 kom. Syns det var en fin tid for oss tre hjemme, men denne gangen skal jeg ha full pott alene med nr 3 :-)

Pappan får ta seg av kjøring til bhg :-)

Tror mor og baby trenger tiden med litt ekstra ro rundt seg i en stresset hverdag også - det tjener hele familien på. Men som sagt - det er individuelt hva man føler best for :-)

Skrevet

Eldstemann var nesten to år da han ble storebror og han var da tre dager i uka hos dagmamma det året jeg var hjemme. Dette var helt ideelt for oss! Vi koste oss veldig de dagene alle var hjemme og når det bare var meg og babyen, gikk jeg lange turer og ordnet en del praktiske ting (litt enklere når man bare har med en... :-) Tror jeg fikk mer overskudd til eldstemann når jeg også hadde litt tid alene med babyen. Da jeg fikk nr. tre gikk han i midten ned fra fire til tre dager i barnehage det året jeg gikk hjemme (han var da fire år) og min erfaring er at han kjedet seg ofte de dagene han var hjemme! Han savnet rett og slett lekekameratene i barnehagen. Det er jo ikke all verden man kan finne på med en nyfødt lillebror.... Ikke var det så lett å gjøre så mye ekstra de dagene heller, for man blir jo litt låst i rutinene på babyen.

Vi har nå fire barn (minsten ble født i april), og nå til høsten får jeg tre dager alene med vesla, en dag med de to minste og en dag med de tre minste. Eldstemann er på skolen fem dager i uka. Tror det blir helt perfekt! Lykke til som trebarnsmamma :-)

Skrevet

En baby krever mye, og du er jo ingen gutt eller jente på 2-3 år som kan la deg oppsluke av å være tiger eller eksperimentere med rollelek og lekespråk osv...

Jeg syns han skal gå i barnehagen, men han er jo heldig som slipper å møte klokka halvåtte og bli til halv-fem! Vi hadde kjernetid: Levering ca 09:00-09:30 og henting ca 15:00 Det var veldig bra for alle! Den lille babyen kunne jo trenge meg mye og skulle jo etterhvert inn i sove og spiserytmer og jeg syntes det var ganske mye arbeid, med baby og husstell - kaffen smakte FORTJENT når babyen sov! Og gutten vår ville kjedet seg veldig med alle de hensynene!

Men det går jo an å ta fri en dag det virker opplagt! Og det finnes barnehager som tilbyr deltidsplasser!

Skrevet

Hei!

Økonomi eller ei...Elias skal fortsette i barnehagen, ja - jeg har til og med søkt han inn enda en dag ekstra, slik athan har akkurat begynt 60% nå etter sommerferien. Det hadde aldri vært aktuelt for meg å ta ham ut nå. Han er 2,5 år og gått i barnehagen siden han var 1 år. Han stortrives, selv om det er litt trist når jeg reiser om mårran da.

Selv om min gutt er rolig av seg - til tider, vet jeg at han har best avå få være de tre dagene i uka i barnehagen - og da spesielt når lillesøster kommer. Da blir det mindre tid for meg å sette av til ham og han vil bli mer "overlatt til seg selv" om det går an å si, uten at noen misforstår!!!

Dessuten ser jeg at jeg og den nye babyen vil ha godt av å få noen timer for oss selv mes han er i barnehagen. Nei, her har jeg aldri vært i tvil! Tror det er det beste først og fremst for Elias, men også for resten av familien!

Skrevet

Min blir også 2 når nestemann kommer. Kommer ikke til å ta han ut av barnehagen. Han trives jo der, og det hadde sikkert blitt litt kjedelig hjemme med meg hele dagen...Men han skal få kortere dager da...og så trenger han ikke være der alle dagene heller...

Skrevet

Jenta vår er 3,5 når nestemann kommer, vi har aldri vurdert å ta henne ut av barnehagen når vi skal ha permisjon! Hun koser seg masse i barnehagen, og jeg tror hun vil ha det mye bedre der mht til stimulans og trivsel enn hjemme med oss. Jeg regner også med at livet med en liten baby blir stressende nok - jeg trenger også å hente meg inn igjen etter nattevåk etc! Det blir nok noen kortere dager for henne i barnehagen, og sikkert noen dager hjemme også, men det skal bli deilig å få litt tid alene med babyen også.

Skrevet

Tulla mi på nettopp 3 tok jeg ut av barnehagen i januar.

Hun gikk i familiebarnehage og hadde det kjempefint der. Men med tanke på pengene på fikk var da kontantstøtten i 5 måneder. pluss at va slapp å betale regningen fra lønna, så vi hadde 7store mer i måneden.

Familiebarnehagen hun gikk i, drives av en venninne av meg og vi har vert sammen med de ca 3 ganger i uken fast, både i miniklubb, idrettshallen og på lekeplassen. Og da "hjelper" jeg henne med de andrebarna.

Når den lille kommer (og rutinene er iorden) skal vi forstette med dette.

Ellers har vi en bestemor i kjelleren som forguder henne og som det er avlastning i. Tulla vår stor trives hjemme og det er ikke en dag vi ikke finner på noe.

Skrevet

Så kjekt å få så mange tilbakemeldinger ! Tar gjerne imot flere ! Jeg tror nok vi lander på å ikke ta han ut av barnehagen. Dersom jeg er like utslitt, og strever like mye med ammingen nå som sist ( Hadde 7 brystbetennelser...) , så er jeg nok ikke i stand til å ta meg av en aktiv 2 åring heller.. Med barnehageplass har jeg jo som enkelte skrev, muligheten til å la han være hjemme en dag iblandt, og levere han senere, samt hente tidligere om ettermiddagen. Tror det blir bra jeg !!

Skrevet

gutten min blir 23 mnd når nestemann komme i februar. Regner med han blir til dagmamma 3-4 dager i uka, i allefall i starten til vi har fått kommet i ordninga og sett hvordan det går..

Skrevet

Lisa er 22mnd når lillebror kommer, og hun begynte i barnehage denne uken. Jeg vet hun kommer til å stor trives!

Hun skal gå 2 og 3 dager i uken annen hver uke. Det gjør at jeg kan slappe av skikkelig hjemme med babyen de dagene hun er i bh og heller konsentrere meg fullt om henne når hun er hjemme. Tror det blir en fin ordning!

Skrevet

Hei. Jeg har ikke peil, men kom til å tenke på... Her hos oss er det dårlig med plasser, så sier man fra seg en vet jeg ikke om man får den igjen. Dessuten sies det at det er lettere å få plass til misten dersom man allerede har et barn (søsken) i banehagen. Sikkert lokale forskjeller, men dette ville jeg sjekket i hvertfall :o)

Skrevet

Jeg hadde fått plass i barnehage, men valgte å søke permisjon 1år og dermed utsette barnehagestart til aug 07. Nr 2 kommer i nov og da er eldstemann 20 mnd. Vet ikke om jeg hadde valgt anderledes om gutten vår allerede hadde begynnt i barnehagen.Nå kommer eldstemann til å være nesten 2 og et halvt år før han begynner, og jeg er glad for at jeg får ha ham hjemme så lenge. Må legge til at det er veldig mange andre barn i gata vår på samme alder som også er hjemme med mammaen sin. Derfor vil ikke lekekamerater være noe problem. Har også ei ivrig trillepike til eldstemann, sånn jeg får litt alenetid med minsten innimellom.

Lykke til med valget:)

Skrevet

Vi venter nr 3. Eldstejenta på 4 1/2 er i barnehagen, har full plass. Fredrik på 18 mnd har aldri begynt i barnehagen (fikk ikke plass) så han blir hjemme når jeg er i permisjon. Søker han inn i barnehagen til neste høst, da er han 2 år og 6 mnd.

Skrevet

Nei, e du galn!! Har en sønn på 2 1/2 år. Han stortrives i barnehgaen. Æ klare ikkje å stimulere han på den måten som di andre ungan i barnehagen kan. Trur dæm har godt av å være i barnehagen! Uten tvil. Å vi træng å komme oss etter nattevåke me den nye babyen. Så hos oss har det aldri vært ett tema! ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å la han være i bhg iallefall de første mnd etter du har ny baby i hus. Min nr 2 hadde kolikk (eller hva det nå var...) i 6 mnd.. Jeg sov nesten ikke og overlevde på det at storesøster (som var 21mnd da veslesyster ble født) hadde plass hos dagmamma, da hadde jeg bare minsta og ta hensyn til å slapp å være en dårlig lekekamerat for storesøster som storkoste seg sammen med de andre barna.

Se tiden litt an og velg kanskje å ha litt redusert plass etterhvert, men ikke si opp plassen, sjansene for at baby nr 2 også får bhg plass er større når du allerede har et barn i bhg.

Uansett hva du velger, gratulere med magen :)

Snart er det min tur igjen også håper jeg.

Skrevet

Skal ha min 3 nå. Jeg tok ikke ut min første fra barnehagen når hun fikk søster og jeg tar ikke ut min andre når hun får en bror/søster. Barn har godt av å være i barnehagen. Lære seg å leke og sosialisere seg med andre små individer. La ikke økonomien styre. Har sett resultater av små barn som har gått for lenge hjemme med mamma. De klarer ikke alltid leke med andre barn. Springer kun etter moren hele tiden....

Skrevet

Gutten min er 4,5 når babyen kommer. Jeg tar ham ikke ut av barnehagen nei. Der har han alle kameratene sine og kommer til å ha det bedre der enn å komme i "andre rekke" hjemme. Han får heller kortere dager og flere dager fri. Lengre ferier osv. :-)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta dattera mi ut av barnehagen. Hun trives der og lære mye. Dessuten blir det slitsomt nok å være hjemme med babyen.

(Tålmodigheten min er ikke den aller beste)

Skrevet

Jeg venter nr. 2 om et par dager (håper jeg), og sønnen min på 2 år og 4 mnd. har nettop begynt i barenhagen. Har da stått på venteliste i 1,5 år. Så selv om det hadde vært mest økonomisk å la han få være hjemme med oss, valgte vi allikevel å la ham begynne.

Og vi ser at han trives kjempegodt. Jeg vet at han kommer til å ha det mye kjekkere i barnehagen med andre barn på hans alder, enn hjemme med oss. Han er en veldig sosial gutt som trenger daglig kontakt med andre barn. Også tenker jeg også på søskenprioriteringen når jeg skal søke til nr. 2, orker ikke den lange ventelisten en gang til.

Skrevet

Hei Mayo:)

Min sønn på 2 begynte i barnehagen nå i august og jeg har 10 uker igjen av svangerskapet. Har tenkt på tanken selv, om jeg skulle vente med barnehage til neste år, men ser det slik at min sønn vil helst være i barnehagen og ikke hjemme med mamman som må ta seg mye av babyen. Det ville nok blitt mye sjalusi og ikke noe kjekt for han. Økonomisk sett hadde det vært greit å vente, men vi la vekt på hva vårt barn ville trives med.

Men vi kommer ikke til å ha han fulle dager for synes han må bli kjent med babyen han også. Men at han får være ilag med barn på sin egen alder er godt for utviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...