Gå til innhold

Er elt utslitt, aner ikke min arme råd, Hjelp...Litt langt.

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å skrive inn tidligere, men fikk få svar, og det fungerte ikke på min Mille.

Hun er snart 7 mnd.

En solstråle uten like, men...

I hele sommer har jeg kun hatt en natt m god søvn,og før det så sov jeg når hun sov på dagen, problemet er at un sover nesten ikke på dagen, maks 45 min sammenhengende en gang.

Og nettene er værre en noen gang.

Slik ser dagene, nettene våre ut:

Våkner 06.00 hvis jeg er heldig, får 200 ml mme ( så mye som hun orker)

Sovner ved siden av meg i vogga, sover kjempe urolig frem til 08.30-09.00.

Grøt og litt frukt 10-11.00.

Trille tur.

Sovner ca 13-14.00. ca 45 min ( men ofte 20)

Middag når hun våkner.

Grøt ved 18.00

Ett lite bad og kveldskos.

200 ml mme ved 19-19.30.

Sovner m en gang, etter en time eller to så må jeg inn til henne en gang i timen ca, hun hylskriker,stryker forsiktig på henne, hvis ikke det hjelper gir jeg smokk. slike holder hun ofte på til 05.00.

Har gått på reserve legne nå, både jeg og Pappan.

Foreldrene våre er begge for skrike metoden, forsøkt ved to anledninger, senest nå i natt.

Klarte ikke å la være å gå inn til henne etter en stund, da var hun helt klissvåt av svette og tårer, hun hadde kravlet ned i enden av senga og lå på magen.

Brukte over to timer på og roe henne, hun sover aldri i senga mi, men jeg lot henne sovne inn helt tett , tett inntil meg, hun hikstet og hikstet.

Følte meg som verdens slemmeste Mor, får helt vondt inni meg...

Tror ikke det fungerer for oss med skriking, hvis ikke jeg gjør noe helt riv ruskende galt da?

Nettene har gåt fra slitsomme til forfedelige...

Noen sa at hun kansje er sulten, så i går ga jeg ett ekstra måltid m grøt og frukt.

Men det hjalp ikke, hun spiser mye, og er veldig glad i mat.

Håper inderlig noen har opplevd noe lignende, og funnet ut av det?

I barselgruppen min, sover alle barna som engler....

MVH

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med sånt da, men det som slår meg (mulig dere har gjort det...) er å prøve ut en mulig løsning over litt lenger tid. En uke eller noe sånt. Prøver man ikke en "ting" lenge nok blir barnet bare forvirret...

Jeg føler med deg, ikke greit når man ikke får sove eller tatt igjen søvnen ved NOEN anledning senere heller.

Klem

Huff...skjønner godt at dere er slitne ja.

Datra vår var slik i ca 2-3mnd før vi fant ut at vi MÅTTE ha radio på om natta inne på rommet hennes. Ikke høyt..bareså vidt man kunne høre den..jenta vår ble som ny hu..som fra 20 til 8 i ett strekk...

Vi trodde jo det var alt mulig galt med henne..og så for oss det aller værste...så var det bare bakgrunnstøy!!

Er det ikke TYPISK at alle på barselgruppen har engeler som ALDRI har problem med noe??????? Blir helt oppgitt jeg....

MEN, er du sikker på at det ikke er tenner på gang? Min er bittelitt eldre enn din og vi har hatt det slik en periode og VIPS der brøt en tann frem nede...:)

Forresten så skal man ikke bruke skrikemetoden om du føler det er feil. Du må gjøre det som er rett for deg. Kjære vene, babyen er jo bare 7 mnd! Det jeg gjør er å gå inn når hun griner, om mulig sier jeg ikke er pip og gir henne smukken. Av og til går det greit av og til må jeg gjøre det 1 million (LITT overdrevet....hihihihihi) før hun sovner. Om hun er kjempelei seg kan det hende jeg stryker henne og synger litt for å roe henne og så tilby smukken. Dentinox har også vært en livslinje (!!!) når det var som værst pga tennene.

Det går nok bra skal du se:)!!!

Hold oss oppdtert da:)

uff, ikke noe særlig! som trøst har vi det akkurat likt, vår gutt er 4 mnd og har fortsatt vondt i magen sin. Dere er sikre på at det ikke er magen, tenner eller lignende? Sov hun hele natta gjennom før sommeren? Det er ikke for varmt for henne, at det plager?

Har ingen gode råd egentlig, for oss er løsningen blitt samsoving, men forstår hvis dere helst ikke vil det. Gutten vår kaver mye pga magen når han ligger alene, men med smokk og inntil mammaen sin sover han mye roligere og dysser fort ned hver gang han våkner av en ny "ri" i den lille magen sin...

Lykke til, og husk: plutselig er det bedre igjen;)

Annonse

vi hadde det slik med vår første, helt grusomt!!!!!!!! Føler med deg!! Vi prøvde alt mulig vi, men det som funka best for oss var faktisk å ha han oppi senga vår.... Veit at det kanskje ikke er det lureste, men er en desperat så er en desperat!!

Hun er ikke sulten på natta da?? VEit jo at dem sier at mat ettet 6mnd på natta er unødvendig, men det kan jo hende at det hadde hjulpet med ett måltid?

Skrike metoden er jeg ikke helt for, siste forskning på området viser at barn kan få for lite oksygen opp til hodet dersom de skriker for lenge, og altså faktisk få skader... Gå iallfall inn hvert femte minutt dersom du gjør det!

Kan ikke anna enn å ønske deg lykke til....veit akkurat hvordan du har det...

Tusen tusen takk for alle svar:)

Det er så godt å få tilbakemeldinger, føler jo at alle andre får det til...

Jeg har ikke forsøkt radio, men er litt desaperat, så jeg prøver gjerne:)

Hun fikk 2 tenner når hun var 4 mnd, så jeg skal ikke se bort i fra ar det kan være det, har Denitnox, så jeg smurte på litt oppe i gommen nå.

Jeg også har følt at jeg er inne 1 million ( kansje litt overdrevent ja;) )

stryker, gir smokk eller nynner stille.

Det blir sånn at man vegrer seg for å ha besøk på kveldene, vi løper jop som stikkballer inn til Godjenta.

Akkurat når det gjelder den skrikemetoden som foreldrene våre har brukt, så sier de at man må ta det over en periode og være konsekvent..

Men jeg klarer ikke, det er jo nå det er viktig m det å bygge opp trygghet og tillit.

Men jeg overlever jo, gudsjelov så er hun en solstråle dagen lang.

I forhold til barselgruppen som bare har engler ( 6 stk) hvor alle er eksemplariske.

Så er Mille den første som gjorde /kunne ting,l hun er også den eneste som krabber.

Så de andre skryter uhemmet av det, så jeg har jo en arena jeg er stolt av da ( selv om det ikke er noe jeg har hatt invirkning på :) )

Ja det går seg jo til, men føler jeg må prøve ut det meste, bare for å holde motet oppe , godt jeg ikke veit hvoran nettene fremover ser ut ;)

Tusen takk, jeg skal holde dere oppdatert.

Stor klem

HI

Har lurt litt på det om mat, men hun har ikke fått mat om natta siden hun var 4 mnd hun, jeg ga mme 2 netter har, men det hjalp ikke, hun er liksom så urolig..

Når ble det bedre m deres første da, hvor gammel?

Ja kansje jeg må legge henne hos oss, hun er i allefall like urolig i senga inne på vårt rom...

HI

Jeg ville ha snakket med helsestasjonen. I tillegg ville jeg gått til en som driver med alternativ medisin som har erfaring med små barn. F.eks akupresur eller naprapat. De kan kjenne om noe er i ubalanse i den lille kroppen. Når man er sikker på at de ikke er noe fysisk som plager henne, ville jeg prøvd en søvnterapaut. De kommer hjem til deg. Har lest om det i Foreldre & Barn (du kan sikkert få noen telefonnumre via dem).

Lykke til!

En av mine nærmeste driver m akupunktur, naturmed og fotsoneterapi, hun fikk faktisk bukt m kollikken når Mille var 2 mnd.

Ja kanskje det hadde vært lurt å tenke litt i de baner...

Søvnterapaut hørtes i allefall lurt ut.

Ab. på Foreldre og barn jeg også, men må ha lest det dårlig:)

Takk

HI

Hei ;)

Kanskje hun får for lite mat?

Hva med å gi henne en porsjon med mat når hun våkner opp om kvelden?

Jeg gjør nemlig det, og tøtta mi får grøt mellom 7 og 8 på kvelden, sover litt og får en porsjon en liten time før midnatt, og da sover hun helt til kl. 9 om morgenen i ett strekk uten et kny.

Jeg prøvde først å gi en ekstra grøtporsjon, men det ble litt hardt til magen, og her gir jeg henne et stort glass med fruktpurre av noe slag. Går rett ned, og sovner ganske kjapt igjen.

Annonse

Kjenner meg ganske godt igjen! Vi hadde det sånn helt frem til for noen uker siden, dvs hun hylskreik ikke men var våken 4-5 ganger om natta og innimellom en time i strekk.

Nå er hun 9 mnd og når hun ikke er forkjølet (sånn som nå) er hun våken kanskje bare 1 gang. Mi får fortsatt mm om natta.... Men sover rundt innimellom, må bare sørge for å få i henne nok mat på dagtid.

Vesla sover også lite på dagen, men bank i bordet nå har hun dagens andre lur.

Har ingen gode råd, bare si at det kan gå over av seg selv. Og du skrikemetoden funket ikke for oss heller. Har prøvd nok til å vite at den funker mot sin hensikt her. Hun skriker seg opp og er umulig å roe.

Mi begynte forresten å krabbe da hun var 5,5 mnd, så kanskje de er litt ekstra urolige i kroppen og derfor vanskelige å roe?

Lykke til!

Hva med samsoving da? Noen barn trenger ekstra nærhet om natten, selv når de er 7 mnd. Ellers opplever jeg at de dagene hun bæres mye (i sjal eller slynge) trenger hun mindre nærhet fra oss om natten.

Håper dere får roligere netter snart :)

Har dere uvrdert å flytte henne inn på rommet deres igjen? Da kjenner hun lukten av deg hele tiden og det betyr trygghet. I tillegg kan du ligge med hånda di i senga hennes selv om du halvsover selv. Du kan også prøve å legge en av dine brukte t-skjorter i senga hennes. Da kjenner hun også luken din. Vær så snill, ikke ta skrikekur på henne. For mange i vår foreldregenerasjon var skrikekur eneste løsning på en del problemer. Og siden du er i mot det, så ikke gjør det.

Du har fått mye forskjellig å tenke på her.

Her er mine tanker om dette:

Har din lille solskinnsjente begynt å krabbe eller åle seg rundt i det siste? Spesielt for dem som er tidlige med dette så begynner separasjonsangsten da, og oppdager da at de er en separat greie fra mamma. Det er vanskelig for alle parter siden hun ikke har kommet til fasen med "objektpermanens" enda, at hun nå ikke vet at ting er der når hun ikke ser dem. Det hjelper selvsagt ikke på mammamagen at man finner ut at barnet skriker fordi det tror foreldrene er borte og aldri kommer tilbake. Borteborte-tittitt og samsoving (og å faktisk gå som en strikkball frem og tilbake på kveldstid) er faktisk det som hjelper best. Det går over. Snart. Skrikekur i separasjonsangstperioden kan føre til en følelsesmessig avgrensning hos barnet ("mamma og pappa hører ikke etter"), og ifølge noen av forståsegpåerne kan dette føre til at barnet heller ikke forstår hvorfor det skal høre etter hva dere sier og dermed gjør oppdragelse vanskeligere senere.

I mellomtiden er det lurt at du og pappa'n sover på skift, en natt hver, slik at dere ikke klapper helt sammen. La pappa'n også ta en liten trilletur når han kommer hjem (eller i sele) slik at du får roet deg/tatt en lur. Eller få deg en trillepike.

Lykke til!

Siden dere har hatt skrikekur på henne kan det være lurt å gi henne ekstra mye trygghet og nærhet fremover slik at hun skjønner at det ikke er fare for at det skjer på nytt. Å ta henne i sengen med dere er ingen dum ide, hvis det gjør det lettere å roe henne for hver gang hun blir urolig på natten.

Gutten min var ekstremt urolig og rastløs på natten i en periode fra 6 til 7 måneder. Det hadde nok mest med utvikling å gjøre, for selv om han våknet maaange ganger på natten så ammet jeg ikke hver gang. Ofte ville han bare ha litt kontakt og så sovnet han momentant igjen. Vi samsover, så jeg merket det jo ikke som et kjempeproblem. Heller tvert i mot, siden jeg syntes det var fremgang at han ikke ville ha så mye mat på natten selv om han våknet ofte. :)

Han var også veldig aktiv ved leggetid, dvs. med en gang han kom opp i sengen var det masse herjing før han slo seg til ro. Slik har det egentlig vært før hvert utviklingshopp. Så det er mange ganger jeg har ligget ved siden av ham i sengen og lest aviser eller blader mens han har lekt og herjet og øvd seg, og så kom han bort til meg når han ble soveklar, kunne ta alt fra 5 minutter til en time! Og ja, til tider er det superslitsomt å ikke vite hvor lang tid leggingen tar! Men det hjelper veldig å prøve å legge bort klokke og alle planer om hva man hadde tenkt til å bruke kvelden til. Og så får man heller ta det som en bonus når man plutselig får "ekstra" tid de dagene leggingen går veldig fort og greit.

Ang. dagsøvn, hvor aktiv er hun på dagen nå? Gutten min sov kun 30 minutter i slengen frem til han begynte å krabbe mye, for da ble han mer sliten og fikk sove lenger.

Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og fått en samtale med helsesøster om dette. Vi slet med søvnen til vår jente da hun var rundt året, dette pågikk lenge og slet oss nesten ut- vu fikk en samtale med helsesøster som hjalp oss mye, lånte i tillegg en video av henne om barn og søvn. helsesøster klarer kanskje å se helheten i det dere gjør, og komme med noen konkrete råd til hvordan dere kan gjøre ting annerledes? ikke nøl med å oppsøke hjelp, der er derfor helsestasjonen er der!

Jenta mi var slik noen uker før den første tannen kom ut...sov fra kl 20,00 til klokken 2, etter det voknet hun hver time og HYLET...prøvde å gi henne mat,men det ville hun ikke ha...eneste som fkk henne til å roe seg var å la henne ligge på magen min med hodet mot hjerte mitt...

lurer på om det er ei tann til på veg nå...for den siste uken har det vært ett H..... på natta igjen...

det går sikkert over skal du se...men vet det er slitsomt....:)

Hei Expat og alle dere andre som har vært så snille og dele deres erfaringer m meg:)

Tusen takk, dere har gitt meg mye å tenke på:)

Til Expat.. jeg har faktisk ikke teknt på det, men hun begynte å åle seg for seks uker siden, og nå krabber hun hele huset rundt i ett kjempe tempo.

Seprasjonsangst ja, kanskje jeg skal legge meg på en madrass inne på hennes rom?

For når du sier det, så var jeg hjemme hos Mor forrige helg, og da delte jeg og godjenta rom, og hun var roligere enn på lenge begge nettene, når hun våknet, snakket jeg bare til henne.

Det prøver jeg i natt:)

Ellers så skal jeg til helsestasjonen i mrg, har en veldig hyggelig og dyktig helsesøster.

Kan jo selvsagt være tenner, men da synes jeg det tar fryktelig lang tid...

Tusen takk alle sammen, en ting er i allefall sikkert, det blir ingen skrikemetode her!!!

HI

Jennifer! Jeg føler så med deg, har vært igjennom det samme selv. Kan du ikke legge ut en meldinge på denne linken etter noen dager - så vi får høre om noen av alle tipsene (jeg har ingen nye å komme med) har hjulpet dere???

Tildes mamma!

hei! føler med deg! har nettop vært i gjennom en lingnende periode med jenta mi på 9 mnd. men dette ga seg da det poppet ut 3 tenner i overmunnen. når jeg ser tilbake er det nok det som var grunnen til at hun ikke sov på 2 mnd.

I forhold til å la barnet ditt skrike seg i søvn, syns jeg du skal gjøre akkurat det du føler for. Jeg er i mot skrike metoden(dømmer ingen,alle er forskjellig), og er veldig glad for at jeg ikke lot jenta mi gråte seg i søvn, for hun hadde jo bare vondt i gommene sine!!er det en ting jeg har lært er det å stole på mage følelsen min, og det syns jeg du også skal gjøre!!det er en gang sånn at mamma kjenner ungen sin best! Noen kvelder når jenta mi sliter med å sove lar jeg henne sovne på fanget mitt inne på soverommet. jeg syns det er viktigere at hun syns det å sove er trygt og koselig enn at hun skal gråte....

Til slutt: du er super flink som holder ut!! og husk...det varer ikke evig!!! lykke til!!

Tusen takk for gode råd og sympatimeldinger, føler meg bedre allerede nå bare ved å ha hørt fra flere som har det/ eller har hatt det på samme måte:)

En ting er som sagt sikkert, ittno skriking her i gården nei!!!

Hun skal få være trygg hele tiden, selv om jeg blir utslitt.

Hun sovnet i fanget mitt nå, før jeg bar henne inn til seg selv, har lagt en velbrukt genser fra m ved siden av henne i senga.

Vi badet sammen i kveld, og jeg holdt henne oppe 1 time ekstra, så hun var god og trøtt.

Har smurt på denitox 3 ganger i dag.

Hvis det tok 2 mnd for din lille og få tenner tin-tin, så kan det jo være det også.

Men er nok litt seperasjonsangst også, da hun krabbet veldig tidlig.

Som sagt tusen takk, skal holde dere oppdatert:)

Gleder meg til en ny dag m min skjønne Mille i mrg.

Klem til dere alle; og håper vi alle får en god natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...