Gå til innhold

Vasospasmer eller Raynauds fenomen eller hvite brystvorter...

Anbefalte innlegg

Det er masse spørsmål om dette, og nå har jeg endelig somlet meg til å få tatt bilde av et "anfall". Dette er et lett et, i noen tilfeller blir hele brystvorten hvit og "livløs" og voooond.

http://www.dinbaby.com/content/view/imageingallery/442640

Fortsetter under...

Huff, ser ut som meg jo! Slet med dette til snupp var 3 måneder. Den ble lilla av og til også. Merkelig fenomen :)

Forekommer det oftere om man er sår, har sopp eller sprekker i brystvorten? For min del gikk disse anfallene over da puppene var fri for både sprekker og sopp. Og, min lege (som er overlege i dermatologi) ville utrede meg for reumatisme da jeg fortalte om Reynauds fenomen! Syns ikke jeg hadde nok symptomer, så jeg hoppet over den utredningen.

Hm... Sånn ser mine ut iblant også.

Har trodd det har vært sopp, og har brukt Mycostatin og Canesten uten å bli helt kvitt plagene. Har hatt det sånn siden fødselen for tre mnd siden, og det har blitt langt bedre, men ikke helt bra.

Det har klødd når jeg har blitt varm og vært stikkende smerter (som nåler inn gjennom brystet) når det har vært kaldt eller trekk. Iblant kjenner jeg ilinger i brystvorta. Ikke vondt, akkurat, men ubehagelig. Føler at jeg "kjenner" brystene mine til tider, hvis du skjønner hva jeg mener.

Kan det rett og slett være vasospasmer jeg har hatt hele tida? Og: er det vanlig å få dette problemet med barn nr 2 også?

Jeg har vekselvis helt normale brystvorter, for så å bli hvite el lille, helt harde, og stikkende vonde. Har den siste tiden selv funnet ut at det må være vasospasmer. Har som deg, Anonym, stikkende smerter i brystvorte og noen ganger innover i brystet når det er kald trekk, jeg får "frysninger" e.l. Dette er uavhengig av om jeg ammer el ei, men som oftest så kommer det når jeg ikke ammer. Disse krampene setter i gang utdrivingsrefleksen hos meg, så hvis jeg ikke har BH og ammeinnlegg på så begynner melka å dryppe. Smertene hos meg varer noen sekunder (maks et halv minutt), så det er ikke så ille.

Jeg trodde også at dette var sopp da jeg ammet dattera mi for 2 år siden, men ble ikke bra av Mycostatin. Hadde da også smerter under ammingene, noe som nok var tilstoppede melkeganger i tillegg, men har nå når jeg ammer lillegutt på 2,5 mnd funnet ut at jeg nok har vasospasmer, i tillegg til hyppige tilstoppede melkeganger. For min del har det vært til stede ved amming av begge barna mine, noe som kanskje gjelder for de fleste som har dette(?).

Mht tilstoppede melkeganger og kuler i puppene, hjelper Lecitin veldig (se andre tråder her på Ammedebatten el søk på Forum), men jeg merker ingen forskjell mht vasospasmene. Det hjelper å holde meg varm, unngå trekk og for store plutselige temperatursvingninger (ut av varm dusj og inn i et kald baderom, åpne døra ut etc.). For min del så klarer jeg å leve med dette, men andre er kanskje hardere rammet...

Kjenner meg igjen i at temperatursvingninger utløser ubehaget, ja...

Går som sagt mye bedre nå, men de første ukene fikk samboeren min gjennomgå hvis han satte opp vindu/ dør til lufting når jeg kom ut fra dusjen. (Stakkars mann, skjønte jo ikke at det var så ille). Og det var ikke godt å gå forbi fryserne på butikken.

Begynte å grue meg til vinteren jeg, og så for meg en tilværelse inne i stabil temperatur. Men nå er det til å leve med, og det går greit å være ute selv om det er litt vind.

Ser at du også har funnet ut på egen hånd hva det var som var problemet. Har selv følt at jeg har "plaget" legen med dette, og fått kommentarer på at sopp (som han da mente det var), er et ubetydelig problem og at mennesker har fortsatt med amming til tross for dette. Innrømmer at jeg ble temmelig sint da en mannlig lege ytret dette... Det var faktisk skikkelig plagsomt i begynnelsen. Og som førstegangsmor var jeg redd for at det skulle være sånn.

Men, som sagt: Mye bedre nå!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...