Brady Skrevet 12. august 2006 #1 Del Skrevet 12. august 2006 Hva spiser deres barn på rundt 1 1/2 år i løpet av en dag? Har en gutt på denne alderen og har litt problemer med å få i han nok mat synes jeg. Han spiser vanligvis grøt til frokost, men det ser ut til at han blitt lei av dette. Han har derfor spist frokostblanding som oss, men det er ikke mye han får i seg. Jeg sender med han 1 yoghurt, 1 fruktmos, 1 banan, 1 brødskive og 1 middagsglass (ferdiglaget eller hjemmelaget). Veldig sjelden han har fått i seg alt dette. Middagsmaten er det vi sliter mest med. Prøver å gi han av alt det vi spiser, men det kommer som oftest fort ut av munnen igjen... Til kvelds prøver vi oss med grøt igjen eller brødskive. Synes jeg får i han for lite grønnsaker og andre "sunne" ting. Noen som har noen tips eller gode oppskrifter som er populære hjemme hos dere? Brady Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelingelate med to tomater Skrevet 12. august 2006 #2 Del Skrevet 12. august 2006 Her får lillegutt 1-2 brødskive om morgenen 1 brødskive til lunsj og frukt om vi har samme middag som oss 1 brødskive, 1 youghurt og av og til en banan til kvelds. Vi bruker nesten alltid grønnsaker i middagen. Har fisk gjennomsnittlig 2 ganger i uka (sånn ca). Om du vil gi han noen mellommåltid kan jo dette bestå i frukt og grønnsaker. Lillegutt storkoser seg om han får kose seg med agurk, mais og ananas(men det er kanskje ikke sååå sunt). Eple er også en favoritt:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/#findComment-5905407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
apan75 Skrevet 13. august 2006 #3 Del Skrevet 13. august 2006 Vår spiser brødskiver; 4-5 stk (fordelt på frokost, lunsj og kveldsmat), yoghurt, frukt og middag. Middag er det sammes om vi spiser; kjøtt eller fisk med tilbehør. Fruktmos og middagsglass ville jeg droppet nå jeg; samme med grøt hvis han ikke vil ha det mer. Ville forsøkt mer brød/knekkebrød med variert pålegg; løse grønnsaker, andre typer frukt enn banan også, små cherrytomater og i tillegg prøvd flere typer middag og fokusert på at dere alle spiser det samme. Liker han INGEN middag? Her er fisk populært. Det er lett å spise. Laksefileter, fiskekaker eller kokt torsk feks. Potetstappe er lettere enn kokte poteter. Pastarør eller skruer er fint å plukke i seg til middag og lettere enn tradisjonell spaghetti. Broccolibuketter eller blomkålbuketter. Små kokte gulrøtter. Jeg ville generelt forsøkt mer voksen mat til ham og sett om det var mer pop. Så ville jeg fokusert på kos rundt måltidet og ikke mast på det med matmengden hvis han ellers virker frisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/#findComment-5907036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. august 2006 #4 Del Skrevet 13. august 2006 Jenta mi er 16mnd og varierer veldig på hvor glad hun er i skive, så vi holder på med 2xgrøt pr dag (lunsj og kvelds). Frokost er alt fra 3 bit av en skive og opp til en dobbelskive uten skorpe. Middag har plutselig tatt seg veldig opp, og hun spiser vanligvis en mengde tilsvarende et middagsglass. Noen ganger får hun middagsglass hvis vi har middag hun ikke er glad i, eller som ikke er så barneegnet (feks skalldyr). Fiskegrateng med moste gulrøtter er pop her. Samme med kjøttkaker med potetmos (ferdig eller knuste poteter) og diverse knuste grønnsaker. Cherrytomater er kjempegodt, men ikke alltid hun klarer å spise hele "skallet". Agurk i staver er nam. Pastaskruer. Sweet'n'sour m/kylling og ris (iflg pappaen - det hadde de til middag her om dagen, hehe). Pølse er megagodt (uten skinn), pastaskruer like så. Stekt makrell m/ potet, rømme og smeltet smør falt også i smak (vi prøver oss litt frem med middag enda). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/#findComment-5907314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. august 2006 #5 Del Skrevet 13. august 2006 Og forresten - så lenge han utvikler seg fint mtp vekst så tror jeg ikke du trenger bekymre deg for hvor mye han spiser. Har i perioder bekymra meg MASSE for mengdene snupp får i seg (og tenkt at hun umulig kan ha lagt på seg noe særlig fra kontroll til kontroll), men vektkurven er kjempefin. Selv nå i sommer hvor jeg følte hun spiste bittelite (varmt ute) og beveget seg masse, masse, så var oppgangen fra 13-15mnd 1,2kg! (litt sjokkerende) Noen ganger har det også mye å si hvor mye kos det er med maten. Har vi god tid så tar jeg ut pålegg og dekker på bordet og så smører vi etter hvert som vi spiser. Noen ganger hjelper det også at jeg ikke følger med på henne når hun spiser, så hvis hun har skive i hånda mens jeg feks rydder utav oppvaskmaskinen så er skiva garantert så og si spist opp når jeg er ferdig, mens hvis jeg sitter ved bordet med henne og virker som jeg er opptatt med hvor mye hun får i seg så nekter hun plent å spise... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/#findComment-5907348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brady Skrevet 13. august 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 13. august 2006 Tusen takk for fine og utfyllende svar! Helt enig med dere at jeg må begynne å gi han mer "voksen" mat. Glemmer at jeg ikke har en liten baby lenger Tror også som dere at det er viktig med felles måltider. Blir ofte at vi spiser etter at han har lagt seg - når roen senker seg i stuen og vi kan puste ut... Takk for tips - nå har gutten mange nye matsmaker i vente! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5904553-mat-til-1-12-%C3%A5ring/#findComment-5913208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå