Gå til innhold

snart 6-barnsmor, Jeg har et spm til deg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du sa at man kan betale for aa vaere medlem i folketrygden og faa forsikring i USA...Hvordan funker det? Er mannen din norsk? Hvis han er amerikaner kan han faa dekket forsikring ogsaa? Hvor mye koster det? Er dere ansatt i ett norsk selskap, or det derfor dere kan vaere medlem av folketrygden?

Jeg har saa mange spm...Saa jeg haaper du har litt tid aa forklare. Jeg er norsk, mann er amerikansk, bor i USA...Akkurat naa er jeg student, men det varer jo ikke i all evighet...

Takk for svar, bare inkluder mer info. om du ser det passer...

Fortsetter under...

Hei igjen

Nordmenn med midlertidig opphold i USA kan søke om frivillig medlemskap i Folketrygden. En forutsetning er at man har vært medlem av Folketrygden minst 3 av de siste 5 årene. Dersom du mottar støtte fra Lånekassen er du automatisk medlem av Folketrygden.

Mannen min er norsk (jeg også), og driver eget firma. Vet ikke hvilke regler som vil gjelde for mannen din som er amerikaner, men her i huset er det i hvert fall bare mannen min som er medlem av Folketrygden, men det gjelder da også meg og ungene. Frivillig medlemskap i Folketrygden koster 10% av inntekt; for oss blir det ca $600 hver måned. Det er vel ikke så mye billigere enn en vanlig amerikansk helseforsikring; men siden medlemskap i Folketrygden også gir rett til barnetrygd (vi har mange barn...) blir dette gunstigere enn amerikansk helseforsikring for oss. (Å beholde medlemskap i Folketrygden har også med pensjon å gjøre, så jeg tror de fleste som jobber her for noen få år, søker om frivillig medlemskap.) Du kan srive til FFU (Folketrygdkontoret for utenlandssaker) hvis du har noen spørsmål; send feks mail til [email protected] eller sjekk nettsider.Hvis du bor i USA fast, eller av andre grunner ikke har rett til å være medlem av norsk folketrygd, er jo amerikansk helseforsikring også velid greit da. (Men det vet sikkert mannen din mye mer om enn meg...)

Lykke til. (ps. Beklager hvis det er mange skrivefeil i dette innlegget, men det er noe feil på PC'en min i dag, så skrifta blir så liten at jeg ikke kan se hva jeg selv skriver...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...