Yara Skrevet 12. august 2006 #1 Skrevet 12. august 2006 Jeg har hatt 7 Ul i løpet av svangerskapet. Tror dere det kan ha skadet den lille? Blir jo bekymret... Noen som har kunnskap selv, eller har pratet med leger som har peiling på temaet? Håper noen har et svar! Ha en fin lørdagskveld!
♥ emil06 +enya10 ♥ Skrevet 12. august 2006 #2 Skrevet 12. august 2006 Jeg har hatt 6 Ul selv! Tror ikke det er farlig! er jo kun lyder som lager et bilde! Har snakket med legen min om det og også med han som tok UL flere ganger. De sier at det er absolut ikke farlig!! Så jeg velger å tro det!
lana<3 Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Jeg har selv tatt ultralyd av babyen, annenhver uke siden uke 26 jeg lurte også på det...det eneste er at ul lyd bølgene lager støy i fostervannet så det liker de ikke, men hadde det vært farlig hadde ikke jeg fått tatt ul annenhver uke...
monicah Skrevet 12. august 2006 #4 Skrevet 12. august 2006 jeg har ultralyd kontroll hver uke, og det har jeg hatt i snart 3 mnd. Har aldri hørt at dette kan være farlig.
lillejo Skrevet 12. august 2006 #5 Skrevet 12. august 2006 Fikk en gutt for snart 3 år siden. Gikk til mange UL med ham i magen, har ikke merket noe men på ham i alle fall. Det eneste er at jeg selv synes UL var mer rutine mot slutten forrige gang. Denne gangen har jeg ikke hatt klippekort til UL, og da er det spennende igjen.
Murmeline Skrevet 12. august 2006 #6 Skrevet 12. august 2006 Siden ul ikke har så lang fartstid vet man ikke så mye om langtidsvirkninger av det enda. Men, det er jo svært vanlig å bruke ul til sjekk av (evt) komplikasjoner, og mange ender opp med et sted mellom 5 og 10 ul-er. Tenk på de med tvillinger, de får jo rutinemessig ul hele tiden:) Min mening er at man ikke bør ta ul mer enn nødvendig. Selv har jeg tatt ul mange ganger i dette svangerskapet; 3tidlige pga min frykt, rutine-ul og et par til i forbindelse med ekstrakontroller på sykehus. Veie fordelene ved ul opp mot de potensielle ulempene...
silia Skrevet 13. august 2006 #7 Skrevet 13. august 2006 Når jeg var gravid med sistemann, gikk jeg til kontroll på sykehuset de siste månedene. Hadde minst 7 ul, og babyen tok iallefall ikke skade av det. Frisk og kjekk ved fødselen, og er det fremdeles. Ikke noe å bekymre seg over!!
tira fødte 24/08 Skrevet 13. august 2006 #8 Skrevet 13. august 2006 da er det ingen som slår meg. jeg hadde ul hver dag fra 7 mnd, er jo bare å regne på hvor mange ul det blir....iallefall godt over 50! pga komplikasjoner. men sønnen min er helt frisk og fin. denne gangen har jeg hatt 6 eller 7. synest ikke dere skal bekymre dere for det
PrincessElisabeth Skrevet 13. august 2006 #9 Skrevet 13. august 2006 jeg tror personlig ikke at det er farlig, men lest i vg at det var farlig...skal se om jeg finner linken til den siden jeg så det på
PrincessElisabeth Skrevet 13. august 2006 #10 Skrevet 13. august 2006 http://www.aftenposten.no/helse/article1415175.ece http://ez.kvinneguiden.no/article/ar ticleview/1655/1/39 her er to linker til hvor det står, det jeg leste ihvertfall
tira fødte 24/08 Skrevet 13. august 2006 #11 Skrevet 13. august 2006 har vært et innlegg ang den linken. og det er jo som det ble skrevet der, litt forskjell på mennesker og mus.... det stod vel bla at barnet kan få dysleksi... mon tro når mus begynnte å lese??? jeg synest det er utrolig irriterende når dem kommer ut med sånne ting. kan dem heller ikke komme ut med sånt når dem er helt 100% sikre?? noen enige?? jeg har nå valgt og ikke tro på det. hadde det vært så ille, hadde vi ikke fått ul. og som skrevet lengre oppe, hadde jeg minst 50 ul med førstemann. og han har klart seg meget fint. og ligger langt foran i språkutvikling enn de andre på hans alder... tror vi skal ta det med en klype salt
PrincessElisabeth Skrevet 14. august 2006 #12 Skrevet 14. august 2006 er enig i det at man ikke skal lytte blindt på alt forskere sier, men jeg syns at det er en liten tankevekker at man skal være obs på det....jeg vil ihvertfall være det...men kunne gjerne tenkt meg enda en ul for å se den lille...kunne hatt ul på hver kontroll jeg syns jeg da
Murmeline Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 Ikke for å være frekk her, men disse kildene lever de av overskrifter, og man kan jo heller ikke stole på avisartikler. Det er jo ikke akkurat førstehånds informasjon, og ofte forsvinner jo deler av sannheten pr ledd. Husker dere viskeleken?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #15 Skrevet 14. august 2006 Hehe, dattera vår ligger også langt foran ang.språkutviklingen... Men det har jo ingenting med hvor mange/få ultralyder man tar!? Man tar jo ultralyder får å se at barnet har fem tær og fingrer, og 4 hjertekamre, og ingenting annet galt... Hvor mange ganger må man se det da?? For min del holder det med 1 gang, og se at babyen er som den skal!!! Det er det ultralyd er til!! Ikke for moro skyld, og det å se kjønnet osv...
2011ee Skrevet 14. august 2006 #16 Skrevet 14. august 2006 Ti tær og fingre mente jeg, fem på hver...
2011ee Skrevet 14. august 2006 #17 Skrevet 14. august 2006 Så anonym var jeg nå) Jaja, første gang jeg er anonym her, så er ikke så vandt med det:))
Murmeline Skrevet 14. august 2006 #18 Skrevet 14. august 2006 Eh, kjære deg gravidnr.2 Vi tar ikke ul for å sjekke at babyen fremdeles har riktig antall fingre og tær;) Når man tar mer enn en ul (ser nå bort fra 3d), er dette oftest pga komplikasjoner av en eller annen grunn.
2011ee Skrevet 14. august 2006 #19 Skrevet 14. august 2006 Vi har en ordinær ultralyd i uke 17-19 på sykehuset, den skal alle ta.... Jeg skjønner jo det at når man tar flere enn EN ultralyd så er Oftest pga.ett eller annet feil. Men jeg mente den ordinære FØRSTE ultralyden så er det for å se at alt er BRA med barnet!! At babyen har det den skal ha! Jeg har greie på dette her, har ett barn litt over to år... Og har tatt noen ultralyder og snakket med overleger og jordmødre/sykepleiere!
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 14. august 2006 #20 Skrevet 14. august 2006 Det er sikert en grunn til at du har tatt disse UL og det bør være mer tugnveiende. De hadde ikke utført så magne UL om noe tydet på at det ikke var bra. Selv har jeg også tatt 7 UL. Det eneste forskning har kommet opp med på dette feltet er at gutte babyer KAN ha en noe forhøyet risiko til å bli venstrehendte.. ?!?!!?! (og det syntes jeg igrunn ikke er noen grunn til å la være å ta UL ;-)
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 14. august 2006 #21 Skrevet 14. august 2006 Ja, det er jo klart at du har grie på detet her når du har ett barn fra før og har snakket med leger og jordmødre, ha ha....!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #22 Skrevet 14. august 2006 Så lenge alt er bra med babyen og mor trenger man bare den ene ultralyden! Men er det noe galt, selfølgelig blir man fulgt opp med ultralyder, enn hvor mange det blir!
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 14. august 2006 #23 Skrevet 14. august 2006 Men det er vel ingen som tar 7 UL for moro skyld???
Murmeline Skrevet 14. august 2006 #24 Skrevet 14. august 2006 Jeg snakker selvfølgelig her om ul-er utover rutine-ul:)
tira fødte 24/08 Skrevet 15. august 2006 #25 Skrevet 15. august 2006 vet ikke om du siktet til meg, men hadde du lest stykke mitt hadde du sett at jeg var nødt til å ta mange ul. jeg for min del hadde klart meg med en bare for å se at alt var bra. men av og til er ikke alt som det skal og da blir det som regel flere ul. ang det med språkutvikling var at forskerene mente at ul kunne ødelegge den. derfor jeg skrev at med min sønn går det mere enn fint med til tross for alle ul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå