Gå til innhold

Fødselspenger!

Sussa77

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var inne på lånekassen og tittet litt...

"Hvis du får barn mens du er i utdanning, kan du ha rett til fødselsstipend. Hovedkravene er at du har vært i støtteberettiget utdanning de siste seks månedene før fødselen og at du har omsorgen for barnet."

Jeg har jo vært i utdanning de siste 6mnd....eller er det jeg som misforstår her?

(hadde vært kjekt med de ekstra pengene!!!)

Men du må rimeligvis være i utdanning for å få støtte. Som det står: "Hvis du får barn mens du er i utdanning". Hvis man ikke er i utdanning får man heller ingen støtte.

Fra lånekassens sider:

Dersom du ikke lenger er student har du ikke rett til fødselsstipend. Et unntak er dersom du avslutter utdanningen din i vårsemesteret, og får barn i tidsrommet før 15. august. Vi kan da gi fødselsstipend fram til 15. august.

æsj....ok men det som er er at jeg strøk i matte...og må ta det nå til jul....men da får jeg vel heller ikke noe....

Men så lurer jeg på ,hvis jeg melder meg på kurs hos AOF da?-det er jo støttet av lånekassen ...tar permisjon for dette året...MÅ jeg da betale for dette kurset dersom jeg ombestemmer meg året etter der igjen?

Annonse

Vet ikke hvor du bor i landet, men anbefaler deg å søke på et studium som er låneberettiget i lånekassen og søke permisjon fra dette studiet når du har fått bekreftelse på opptak. Tror ikke du må betale studieavgift så lenge du har permisjon fra studiet. Du trenger ikke fullføre studiet etter permisjonen. Eventuelt søke på hvilket som helst studie på restetorget på samordnaopptak. Men vet ikke om det går hvis du ikke var med i hovedopptaket. Er jo veldig synd hvis du går glipp av hele fødselsstipendet fordi du ikke visste om dette.

Du sier du strøk på en eksamen, da blir du fremdeles regnet som student, men det spørs jo om du blir regnet som heltidsstudent.

Jeg søkte på hoved opptaket men kom ikke inn p.g.a at jeg jeg ikke besto matte eksamen.....

har prøvd å fortelle dem at jeg vil bestå matte til jul,men det hjelper ikke...uten studiekompetanse=ingen studieplass...

Dette er skikkelig kjiipt for jeg hadde ingen planer om å stryke,er desperat etter å finne ut hva jeg kan gjøre for å få rett på fødselsstipend....

Oki, sånn ja, nei da er det ikke så lett hvis du ikke har studiekompetanse. Er det for sent å søke om å gå 3.klasse om igjen? Er det 3mx/mz eksamen du strøk på? Har du ikke nok timetall uten den matteeksamen?

Eventuelt så ville jeg ringt lånekassen og hørt hva de mener, mulig du fremdeles regnes som fulltidsstudent så lenge du ikke har bestått eksamen men skal ta den til jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...