Gå til innhold

Dere med termin i vinterstiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kjøper dere av varme klær? Ullbodyer? Hvilken dress? Hva bør babyen ha på seg til vanlig? Ull, istedet for bomullsklær? Uff jeg er så LOST på dette :-(

Må begynne å planlegge innkjøpene nå og er så usikker på hva som bør kjøpes siden det er vinter og kaldt :-(

Har forresten termin 11 november.

Takker for alle svar :-)

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tenk på alt du kommer til å få når babyen er født, ikke handle for mye i smått iallefall ;);)

Skrevet

Dette lurer jeg på. Vet at en kanskje en får endel når babyen kommer, men ofte er vel ikke dette underklær og sånne ullting. Er vel vanlig at folk kjøper litt sparkebukser og sånne ting.. hmmm... ikke lett det her nei...

Blir veldig gla hvis noen svarer på dette jeg å...

Skrevet

Jeg har termin 12. nov og har lurt på det samme selv. Har tenkt til å kjøpe noen ullbodyer i hvert fall. Og ull luer. Og dress, men aner ikke hva. Har tenkt til å ha voksipose i vogna, og da trenger jo bebisen bare vanlig tøy på seg oppi den så. Men han trenger jo noe når vi skal ut og inn av bil og sånn, uten vogn. Er ikke så lett. Fint å høre andres erfaringer og planer!

Vi er ganske likt vi da cath. Skal vi ta førstemann??? He he....

Skrevet

Jeg fikk sønnen min i januar og brukte mye ullundertøy. Jeg er veldig førnøyd med kvaliteten til Janus. Fordelen med ull er at den strekker seg veldig og at man kan bruke en størrelse lengre enn hvis det hadde vært i bomull. Et lurt tips er å kjøpe bodyer og stømpebukser i andre farger enn hvit. Hvit er veldig søtt, men gulpe- og bæsjeflekker lar seg ikke så lett fjerne og synes godt på hvitt. Minste størrelsen til Janus er litt stor så jeg brukte ikke ull helt i starten.

Ellers så fikk jeg en strikkedress i ull som jeg brukte veldig mye.

Jeg arva to vinterdresser. De brukte jeg ikke så mye, men var veldig praktiske når jeg først hadde brukt for dem. Jeg tror ikke jeg vill ha kjøpt minste størrelse.

Det blir nok mye ull denne gangen også siden nestemann kommer i november.

Skrevet

Jeg har født barn i februar før. og nå kommer den i januar/februar, har en dress når det er skikkelig kaldt som her i oslo, kjøpte den i 3mnd str. 1 mnd blir knapt og 3mnd litt stor.

Bodyer og pysjamas er det som går mest av, et par sett ulltøy, dvs jakke og bukse er fint å ha, men ellers liker jeg enkle plagg på de små, ikke så mange deler og mye knapper. jeg bruker heller ikke strømpebukse når de er så små, fordi de har ofte hele pysjamaser eller sparkebukse på, og går vi ut har vi dressen over.

Skrevet

Fødte mitt andre barn sent i oktober, venter nå i februar!

Før 4 mnd om vinteren ligger barnet i vognen ute, eller er i transitt i bilstol!

Jeg anbefaler også ullundertøy - ullbodyer og ull-strømpebukser/ull-longs! Eventuelt kan man jo supplere med ull/silkebodyer. Ull er så fleksibelt og lett å ta på, bommull oppleves stivt og litt knøvlete å ta på!

Jeg anbefaler å ha: 1 body i ull str 56

2 body i ull str 62 (litt avhengig av forventet

størrelse på barnet!)

2/3 Strømpebukser /longs str 62

Om man foretrekker og om det ikke betyr noe økonomisk, kan man jo ha 2 body og 2 longs til å bytte i str 56!!!

SÅ kan man ha 2-3 sparkebukser en i ull str 62 og to i bommul str 56/62.....

Man kan ha 1-2 strikkejakker og så en vindtett dress/vogndress!

Luer

Voksi ull-tøfler.... man kan gjerne ta litt i på størrelsen her altså!

Vognpose/skinnpose/voksipose....etc

Dette bør faktisk holde til man er i stand til å gå i butikker igjen. Og man får jo endel i gave, men det er ikke alltid gavene er så praktiske!! Jeg syns bomullsgensere og t-skjorter og snekkerbukser ikke fungerte så godt på min barn. Gensere gle oppover under armene på dem og sele-spennen var så stor at den hele tiden smalt inn i ansiktet på barnet når det beveget seg.... skjorter med krager er jo yndig, men kragen kilte hele tiden barnet på kinnet, utløste sugerefleksen og ungen snurret jo hodet rundt og rundt som en ugle!!!

Etter noen mnd, er man i gamet og kan bruke erfaringene en har gjort seg og vite hva man liker!!!

Lykke til! '

Skrevet

Hvor får man kjøpt ullundertøy???

Har ikke sett det på H&M og sånne butikker... Men det kommer kanskje mer nå mot høsten.

Skrevet

Babyen er ikke mye ute i kulden da. Men skaff dere kanskje en voksipose til å ha i vogna, et teppe å ha under, god dyne.

Skrevet

komer ikke til å kjøpe noe i ull når de er så små. De ligger jo så godt pakket inn i vogna med skinnpose og greier. Og mamma sa at hun brukte aldri ull på oss da vi var bittesmå. Dessuten syns jeg så mye av det de har av ull stikker sånn. Og jeg er egentlig ikke følsom for ull på den måten, så når JEG synes det stikker, så gjør nok sikkert babyen det.

Skrevet

vi/jeg kommer heller ikke til å satse på ull her. Hadde ingenting av det til førstemann (født i juli) da vinteren kom heller. Var aldri kald. Kledde henne godt i bomull og evt fleece, og selvfølgelig med skikkelig vinterpose i vogna. Men hendte jeg brukte ull-jakke utenpå bomull da.

Jeg klør selv av ull, og kunne ikke tenke meg å prakke det på ungene, for det var det værste jeg visste da jeg var liten.

I bilen er det godt varmeanlegg, og har på kjøredress utenpå vanlige klær. Til vogna skal vi kjøpe Lammy dunposer med lammeskinn, og bruker selvfølgelig alltid lue, og det bør holde fint. Bor riktignok ikke på et sted som blir ekstremt kaldt på vinteren, og regner heller ikke med at vi kommer til å drasse den lille ut fryktelig mye i kulda, for det er jo heller ikke anbefalt.

Skrevet

Godt å se det er flere som ikke bruker ull - føler meg nesten litt "rar" når jeg sier at jeg ikke vil ha ull innerst på babyen min.

Førstemann hadde litt tørr hud og barneeksem (akkurat som meg da jeg var liten, og jeg var - og er - allergisk mot ull) og jeg brukte bare bomull på henne, funket superfint.

Tenkt å gjøre det samme på veslemann, han skal få slippe å ligge og stikke og klø - hvordan i all verden skal de kunne si ifra hvis det er ubehagelig ?

Har bomull bodyer og sparkebukser, strikket ulljakke og ullbukse utenpå - eller eventuelt en kjøredress hvis vi skal ut og trille.

Har skinnpose i vogna.

Trenger vel noen varme og deilige votter og ett par myke,varme luer (fleece?) i tillegg til dette for utebruk + raggsokker og skinnmokasiner.

Til innebruk trenger man bare bodyer og sparkebukser - eventuelt hele sparkedresser/pysjer som kan brukes dag som natt om hverandre.

Skrevet

Jeg brukte heller ikke ull på eldstemann,og skal ikke gjøre det på jenta heller.

Kjøper inn langermede bodyer,strømpebukser,vanlig klær,lue,votter og dress(den har jeg kjøpt på Ellos).

Skrevet

Jeg har kjøpt ulltøy på nøstebarn:

www.nostebarn.no

Det er butikk også i Oslo og i Bergen. De har masse gode ull-råd!

Ingen er 'rar', man bruker etter sin erfaring og ofte etter sin families erfaring. Men den ulla jeg har hatt på mine barn har ikke vært stikkeull og heller ikke tykk ull. Det er den fineste og mykeste ull man kan tenke seg...H&M har noe ull i vinterhalvåret, men den ullen med de beste egenskapene er den naturlige ullen! Det er riktig at noen kan være litt ømfintlige, men da er det nok kvaliteten på ullen som betyr mest - særlig for stikking! Noen kan reagere på lanolin i ullen... Fordelen med ull er at den holder ungen stabilt varm, og selv om barnet svetter eller blir våt eller gulper så mister ikke ullen egenskapen "å holde varm" -

Dessuen er det lett å ta på.

Jeg er veldig fornøyd med ull og ull/silke, jeg! men jeg bruker det ikke om sommeren :-)

Når barnet ble sånn 2 år gammelt har jeg kjøpr ull-undertøy på IRIS og TOM&TRINE og JANUS....

Helios har også kolleksjon av fint ull-tøy for barn!

Skrevet

Vær obs på at det finnes forskjellig kvalitet på ull, kan ikke påstå at angora ull klør spesielt mye..... har masse ullklær til barn på barnebutikker, har fått det anbefalt!!!! Husk at ull regulerer temperaturen veldig fint selv ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har termin på samme dag som deg! :-) Vår første baby kom også på vinteren. Min erfaring er at ulltøyet blir lite brukt når de er så små. Til å begynne med pakkes babyen inn i så mye annet at ull blir overflødig. Sønnen vår har vært svært varm av seg helt siden han ble født. Dette er sånt en ikke kan vite noe om på forhånd, men jeg er veldig glad jeg ikke hadde kjøpt hauger av varme klær.

På sykehuset hadde vi med 4 bodyer, 2 bukser, 2 jakker og en god og varm fleecedress. Det vi ellers kom til å trenge gikk pappaen og kjøpte mens vi var på sykehuset. (Visste ikke hva vi fikk på forhånd.)

Et helt annet tips jeg har til andre som får vinterbaby:

Vi investerte i motorvarmer og kupevifte med timerinnstilling til bilen. DET var genialt det! Har nå byttet bil, men skal snart få installert dette i nyebilen også. En godt oppvarmet bil har spart meg for mange bekymringer angående klesvalg til gullet vårt. Miljøvennlig er det også! :-)

Skrevet

Min erfaring er at det er godt å bruke ull. Jeg selv tåler ikke ull, og var veldig skeptisk. Men fant fort ut at det meste av babyulltøyet ikke klør. Jeg var spesielt begeistret for ullndertøyet på Cubus, det som innsiden er av bomull, yttersiden ull. Da klør det i alle fall ikke, og de holdt veldig på fasongen. Jeg synes de var de fineste. Vil man ikke ha ull tett på kroppen er det jo flott å ha ullklær som en bruker utenpå vanlig klær. På jenta mi brukte jeg ofte det inni voksiposen. Og jeg støtter den som skrev at voksitøfler er suverene! Jeg fikk i gave til jenta, og vi har slitt ut to par. Hun var aldri kald på bena, og så satt de godt i forhold til ullsokker. De kan kjøpes ganske store, og brukes lenge. De har borrelås, så de sitter ganske godt.

Ellers erfarte jeg at det er godt å ha en tykk dress, når man skal inn og ut av bilen. Brukte også kjøredress mye i voksiposen.

Skrevet

Jeg har kjøpt en del ullundertøy til bebissen....Er veldig opptatt av å ha ull innerst siden de ikke er så gode til å regulere varme selv. Hvis babyen svetter blir den kald og våt igjen i bomull, men den holder varmen i ull. Har gutt fra før som har vært litt sensitiv på at ull klør, men fant deilig ull hos ullrikk (netthandel for de som ikke bor i Bergen) som han aldri har klaget på. Tåler også mye maskinvask.

Har ellers noen få sparkebukser, men regner med å få en del.

Det er godt å få unna innkjøpene tidlig slik at man slipper å løpe rundt når man er på det største.

Lykke til!

Skrevet

Flere forhandlere som har voksiposen har også tøflene. Ellers så tror jeg at man kan bestille på Ullkorga si heimeside.

Skrevet

Jeg fikk min gutt den vinteren for 3 1/2 år siden det var sprengkaldt i Oslo. Vi brukte ikke ull, da jeg innbildte meg at det ville klø. Jeg brukte en vanlig vognpose som nevøen min på 21 også brukte da han var liten. La et fleecepledd under og vogndyne oppå. Gikk ikke lange turer, men det holdt for de turene vi hadde. Vi gikk senere over til voksipose, men det var høsten etter.

Av tøy brukte jeg langermet body, sparkebukse, trøyer og truser inne. Når vi skulle ut tok jeg på hjemmestrikket ulltøy utenpå. Brukte ikke strømpebukse på han heller når jeg tenker meg om.

Venter en nå i slutten av desember, begynnelsen av januar (termin 31/12) og kommer ikke til å bruke noe anderledes nå, bortsett fra at jeg kommer til å kjøpe noen strømpebukser. Bor på landet nå, og det er litt kaldere her....

Skrevet

Fikk i desember sist gang også, og brukte mest bomull...men noe ull da.Kommer ann på hvor kaldt det er der du bor, hvor mye du er ute.

Varm pose og yttertøy er jo en selvfølge da.

Generellt anbefaler de vel bomull eller ull til barn.

Synses egentlig at behovet for ull var større andre vinteren da han ble 1 år...var jo da mer ute + at han gikk og lekte mer selv, og dermed er jo sjansen for å bli våt, kald og svett større enn når du er en liten baby som stort sett blir transportert i en vogn hvor en har pose eller frem og tilbake til bilden.

Skrevet

eg kommer ikkje til å kjøpe ein haug med ulltøy.. men ska kjøpe saugaskinn og ha i vogna oppi vognposen... det kan også brukes både i seng og vogge...og er godt og varmt... :)

Skrevet

Har bare brukt ull innerst på min første (født i oktober) bortsett fra å kokvarme sommerdager, og han sa klart fra den gangen en ny ullbody klødde! Da var han to mnd... Generelt tror jeg babyull er mye mykere enn vi husker som små, men det er jo forskjell på superwash (plastbelagt) og naturlig. Ser noen som nbefaler å bruke andre farger enn hvit på helt små, det høres veldig lurt ut, men faktisk kan fargestoff irritere mer enn selve ulla. Naturhvitt er best for de helt små, selv om det er j***lig upraktisk til tider! De gulper og sikler jo også en del, så uansett anbefaler jeg ullsmekke så de holder seg varme på brystet.

Et annet tips er longs heller enn strømpebukser - de kan brukes mye lenger (kjøpes i større str og brettes/brukes med lange sokker).

Tror jeg brukte 4-5 sett fra han var nyfødt til han nærmet seg året, og syntes det var helt uvurderlig:)

Skrevet

Lillejenta vår har atopisk hud, og vi ble frarådet å bruke ull innerst mot kroppen. Det er også sant som SpongeBob sier: hvitt eller naturhvitt er best, mange fargestoffer kan irritere huden. Jeg kommer til å kjøre samme opplegget til dette knøttet - lyse bomullsbodyer/strømpebukser innerst mot huden, fleece eller ulljakke/bukse utenpå, og putte hele greia i voksiposen :) det blir sjelden kaldere enn 5-6 minus der jeg bor, mesteparten av vinteren ligger vi og vipper på nullen. På 2-åringen min kommer jeg til å fortsette å bruke bomullsklær innerst, men ha tynn ulljakke og ullbukse utenpå dette, under vinterdressen/regnklærne. Og selvsagt: ull-labber i skoa/støvlene! uvurderlig for både små og store føtter vinterstid :)

En må forresten tenke på at unger også er forskjellige. Lillejenta vår har alltid vært veldig varm, og vi har måttet trappe ned på mengden klær sommer som vinter i forhold til alle anbefalingene vi fikk som nybakte småbarnsforeldre. Dette har ikke alltid vært lett, vi har opplevd å fått rivkjeft av vilt fremmede på gata fordi ungen ikke hadde votter på (hun satt i vogna I VOKSIPOSEN og det var 2+), og på parkeringsplassen på ikea fordi hun bare hadde ei lita bomullslue midt på vinteren - vi var forøvrig på vei fra varehuset og ut i bilen med et ullpledd tulla rundt henne......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...