Gå til innhold

Fostervannspröve

Heihvordetgår

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er blitt anbefalt å ta fostervannspröve i uke 10, pga av et tidligere svangerskap som måtte avsluttes pga sterke misdannelser. I tillegg skal vi inn for genetisk utredning. Nå er jeg gravid igjen i uke 5, og lurer på er det vondt å ta en slik pröve? Er det slik at de stikker en nål igjennom magen min ned til fosteret? Når de tar en slik pröve, kan man samtidig få vite kjönnet?

Aller mest gruer jeg meg for at det skal gjöre utrolig vondt, men regner med at en eventuell födsel kommer til å väre verre.

Fortsetter under...

Har selv tatt fostervannsprøve, og jeg som du grudde meg veldig! Mamman min var med, og det såg visst ganske ille ut -men jeg hadde fått en lokalbedøvelse og kjente ikke noe av det. Det stemmer at de stikker en lang nål inn i magen og inn i livmora. Men som sagt; det både ser og høres verre ut enn det er! Jeg valgte å ikke se på når de gjorde det, da tror jeg at jeg hadde blitt mye reddere! Og ja,jeg fikk vite at jeg hadde ei lita jente inne i magen min -og at ho var frisk og fin! For meg står ikke dette som noen skremmende opplevelse, jeg grudde meg mer på forhånd enn jeg hadde trengt!

Lykke til til deg! Både med prøven og med svarene!

Jeg har nettopp tatt dette. Det er ikke vanlig med lokalbedøvelse. Det er over på kort tid, en nål stikkes inn i magen, like under navlen. Du kan bare se bort når det skjer. Følte meg i trygge hender.

Jeg fikk imidlertid noe lekkasje fostervann og liten blødning i etterkant. Tror selv det hang sammen med prøven, selv om det ble behandlet som truende abort. Så langt har imidlertid alt gått fint, det er ca 1 mnd siden. Hadde ellers ingen ettervirkninger.

1 av 400 leder til abort (nyere tall, før opererte de med 1 til 250, tror jeg).

Jeg skal snart ta fostervannsprøve og kan dessverre ikke hjelpe deg. Men synes det er rart at du tar det så tidlig? Trodde ikke de kunne ta det før i uke 15? Er du sikker at det ikke er morkakeprøve du skal ha? Og ja, kjønnet får du vite på både fostervann og morkakeprøve hvis du vil selv da.

ang d med kjlnn.

Vi var på veiledning når vi skulle ta duotest - da sa hun at de kunne se helt sikkert kjønn på fostervannsprøve - og spurte om vi evt ville vite det da.

Så en annen ting jeg har hørt - de vil ikke si noe før du er godt over grensen for selvbetsmt abort - da det faktisk finnes folk som tar abort på det grunnlaget...

Annonse

Takk for alle svar. Har enda ikke fått noen time, men venter på innkallelse. Legen sa at vi skulle inn for fostervannspröve i uke 10, men på grunnlag av tidlgere misdannelser. Grunnen så tidlig er at hvis jeg da må gjennom nok en abort, så "rekker" vi det för uke 12, som er siste uke man får gjennomfört det.

Det kan godt hende at vi ikke får vite kjönnet för etter uke 12, det gjör meg ingenting. Det viktigste for meg er at dette barnet er friskt. Orker ikke å miste for 3 gang.

• 1 måned senere...

Kjære Knasboll:-)

Håper det går bra denne gangen, det håper jeg virkelig.

Jeg trodde imidlertid ikke at man kunne ta f.prøve før uke 15, for da var det flest celler som kunne dyrkes eller noe slikt...

Hva slags informasjon fikk du? Er interessert da dette kan være aktuelt for meg også, iogmed at jeg har hatt en senabort pga kromosomfeil.

Hei, jeg skal ikke inn for fostervannspröve för den 31 oktober, da er jeg ca 15 uker på vei. Men jeg fikk tidlig tilbudet på grunn av aborten jeg måtte gjennom pga misdannelser. Etter litt betenkning, har jeg nå altså sagt ja. Men vi fikk også tidlig ul, for å konstantere at det gikk bra denne gang, så forelöpig ser det bra ut, men venter nervöst på fostervannspröve.

Jeg fikk en utrolig mengde med informasjon da jeg var på sykeshuset, jeg var glad da at jeg hadde hatt fordypning i biologi på videregående, for det var mye informasjon å fordöye. Legen informerte oss om hvordan inngrepet vill foregå og hvilke risikoer det innebar. Dagen du tar fostervannspröven skal du holde deg i ro, får ikke löfte eller bäre noe. Fikk rett og slett beskjed om å ligge på sofaen hele dagen. Det ville begynne å lekke litt fostervann, pga nålstikket, men så lenge det var friskt, og hvis det var blod så skulle det väre lyserödt.

Hos meg så sjekker de etter kromosomfeilene Trisomi 13, 18 og 21, der kunne de med närmest 100% nöyaktighet gi meg beskjed om at noe var galt. DNA feil, hjertefeil, psykologisk feil etc, kan de ikke gi deg noe informasjon om. Så hvis alt går bra, får man bare et brev i posten. Hvis det er noe muffens, så ringer de deg og spör om du vil komme ned og prate med dem.

Vi sa ja til å få vite kjönnet også.

Nå husker jeg ikke alt som legen sa, men hvis du nå skal til fostervannspröve, vil du jo helt sikkert få den samme utfyllende informasjonen som jeg fikk. Legen vil bare gi deg informasjonen, h*n vil ikke anbefale deg hva du skal gjöre. Det må du velge selv.

Hehe, nei, det var bare jeg som skrev litt dumt:-). Da jeg mistet første gangen sa legen at jeg kunne få fostervannsprøve i neste svangerskap. Og da jeg var der på gjennomgang av obduksjonen, så sa han at da jeg fortalte at jeg var gravid, at da skulle jeg få ul og fostervannsprøve. Så da jeg fikk innkalling, måtte jeg flyttte timen, og da ble det litt misforståelser mellom meg og damen i resepsjonen. Så da trodde jeg at jeg skulle ta prøven da. Men jeg har nå fått innkallingen til prøven, og vil da være 15 uke på vei. Legen sa også da at man ikke fikk prøve før man var 15 uker på vei, pga sjansen for sa minsket.

Annonse

Kjære knasboll.

Vi tok også fostervannsprøve pga missdanelser.

Jeg tok i uke 11,da heter det morkakeprøve,det er det samme som fostervannsprøve,bare at de tar av morkaken før uke 15.

Du får vite kjønnet hvis du vil,det ser de på antal x og y kromosoner.

Ved en morkakeprøve får man ikke lokalbedøvelse,jeg fikk vite at bedøvelsen var vondere og tok lenger tid enn selve prøven.

Jeg grudde meg kjempemye,men det gikk kjempefint. Tok ca 10-15 sekunder og ta hele prøven. Stikket gjordet nok litt vondt,men det var ikke så ille.

Jeg fikk ingen blødninger etterpå,bare litt magekrampe og mens murringer. Legen ringte meg med svar bare 5 dager etterpå. Og noen andre svar tok litt lenger tid.

Lykke til.

• 4 uker senere...

Morkakeprøve tas før uke 15 og fostervannsprøve etter uler 15. (Så har vi avklart det :) (Og ja du kan få vite kjønnet)

Det er veldig forskjellig hvordan folk syns denne opplevelsen er. Jeg har tatt prøver tre ganger nå. En gjennom skjeden og to gjennom magen.

Den gjennom skjeden var vondest akkurat der å da men den gjennom magen var vondest etterpå. (Om de tar den gjennom magen eller ikke kommer an på hvordan morkaka ligger (om du skal ha morkakeprøve)).

Jeg fikk bedøvelse i magen, men de klarer ikke bedøve livmora, så akkurat i det de stikker nålen inn gjennom den kjenner du det nok. (Jeg fikk skikkelig vondt og sparka legen:) Resten av dagen lå jeg bare hjemme og ynka meg. Var som mensenvondt bare 10 000 ganger værre... MEN, det var meg da. Vil jo ikke si at alle får så vondt.

Håper alt er bra med pianøtta di.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...