Gå til innhold

HJELP HJELP HJELP!!!

Anbefalte innlegg

VÅkna i natt med vondt i ene puppen, kjenner tegna; En ny brystbetennelse er på vei!!

Har hatt tre betennelser og jeg skjønner ikke hvorfor?? Passer alltid på å ungå trekk, skifter ammeinnlegg ofte og er ikke sår lenger.

Nå tar fortvilelsen meg, orker ikke enda en penicillin kur og 40 i feber.......

Har amma meg skikkeli tom inatt og idag på det brystet og går nå rundt med ammehjelpen sin varmepute for å prøve å stoppe det før det blir skikkeli vondt.

Noen flere gode råd jeg kan følge?? Desperat...

Foressten så ammer jeg med skjold, kan det ha noe å si?? Og hadde jeg hatt trøske hadde jeg vel visst det?? TEnker bare alle mulige grunner her...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5896992-hjelp-hjelp-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du opplyste om at du bruker skjold!!!! Det er nemlig slik at man letter får tette melkeganger ved bruk av skjold( for noen går det helt fint - men ikke alle). vet ikke hva slag du bruker, men noen av de nyeste er så syltynne at de er en noe bedre enn de litt tykkere slagene ( desverre vet jeg ikke hvilke merker som er hva).

men det kan tyde på at du bør prøve å slutte med skjold. jeg tror du bør ta kontakt med ammehjelpen - se ammehjelpen.no de kan følge deg opp. ( Du kan og få hjemmebesøk om du behøver for å lære babyen å suge uten skjold)

Ellers kan jeg anbefale lecitin kapselr 3 pr dag mens tilstopping står på og så gradvis redusere(sakte nedtrapping!) til forebyggende dose på en pr dag.

viktig å få tømt brystet når du kjenner dette . prøv å masser brystet i retning brystvorta mens du enten håndmelker, ammer eller pumper. Pass på å sette igang utdrivningsrefksen før du pumper eller håndmelker (og det siste kan faktisk være mer effektivt enn pumping!)

det kan hende du også kan ha hjelp av syntocinon nesespray for å få melka til å renne bedre ( resept fra legen)

Lykke til da

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5896992-hjelp-hjelp-hjelp/#findComment-5899852
Del på andre sider

hei blomman, takk for svar!

JEg tror ikke jeg har tilstoppede melkeganger, da hadde det vel vært en klump der?? eller?? Jeg er rød flammete på brystet der det er vondest.

Problemet med ammehjelp er at jeg bor på en liten plass i en liten bygd, tror ikke det finst ammehjelpere her... Har hatt myee kontakt med en på mail, det har nå hjulpet litt.

Jeg har prøvd alle triks for å kutte skjoldet, men får det ikke til, tror han suger litt feil også, så er livredd for å bli sår igjen( Blødde i begynnelsen..)

Uff har ikke lyst å slutte med amminga alså.......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5896992-hjelp-hjelp-hjelp/#findComment-5900063
Del på andre sider

Annonse

chatten er åpen når en eller annen ammehejelp har tid. Vi er ikke så mange som svarer enda så det er ikke alltid den er åpen - og dessvere ikke faste tider fordi det er en frivillig jobb vi gjør. bare gå innom å sjekk innom - men ofte litt utpå kvelden når vi har lagt gullene våres så blir det litt ledig tid og vi logger på.

selv om du ikke kjenner kuler eller noen spesielt harde områder kan det ha vært tilstoppede melekganger. har selv hatt litt slike ømme pupper i det siste og kan ikke annet skjønne enn at det har vært noe slik . - antagelig fordi jeg har sovet med åpent vindu på natta og ikke hatt dyna over puppene hele tida. ring gjerne en ammehjelp selv om det ikke r noen akkurat der du bor - kanskje det er mulig å møtes et sted?

Viktig å få hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5896992-hjelp-hjelp-hjelp/#findComment-5903434
Del på andre sider

ved tette melkeganger kan huden bli litt rødflammete over det tilsoppede stedet.

man kan og amme med forskjellige stillinger - tvillingstilling eller haken til baby mot det tilstoppede stedet. se på ammehjelpen.no- for alternative stillinger.

Du trenger nok hjelp til å slutte med skjoldet - er det vanskelig i forhold til ammehjelpen så spør helsesøster eller jordmor på helsestasjonen om hjelp!

Brystbetennelse skiller seg fra tilstoppede melkeganger ved at man føler seg dårlig("influensa") og kan ha feber.

ved brystbetennelse er det ikke alltid en bakteriell infeksjon. Noe av melken kan lekke til blodsirkulasjonen slik at du føler deg dårlig.( pga høyt trykk i alveolene ved tilsoppede melkeganger) Etter at du har ammet ( IKKE før amming) kan du lindre det ømme og røde stedet med en ispose/grønnskaspose fra fryseren innpakket i et hånkle. Før amming bør du bruke varme slik du har gjort. behandlingen er som før nevnt å få tømt brystet.

Blir du ikke bedre etter et døgn bør du ta kontakt med lege

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5896992-hjelp-hjelp-hjelp/#findComment-5903846
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...