Gå til innhold

noen råd mot såre/sprukne brystvorter

Anbefalte innlegg

hei hei.

poden er nå blitt 8 mnd, ammer ennå, 2 ganger morgen og 2 ganger ettermiddag/kveld. I beg hadde jeg endel såre pupper, men det gikk over når de bare fikk "herdet" seg. (er førstemann)

Da han var ca4 mnd ble vi begge syke, jeg fikk halsbetennelse med pennicilin og han fikk ørebetennelse. Begge to fikk sopp etter dette, og det var da problemene kom. Var mye sår og vond pga dette, men etter at soppen forsvant var det bedre en stund. Men de siste ukene har jeg blitt sår igjen. Tror ikke det er sopp, kjennes anderledes ut. Minner mer om sårheten fra da vi startet å amme, bare mye værre. Jeg har sprekker på begge brystvorter og begge to flasser på en måte.

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, har en salve jeg smører med et par ganger til dagen, har alltid hjulpet før. Sover uten bh om natten for å lufte (lakk om nettene veldig lenge) vasker ikke puppen med såpe eller bruker noe kremstyr på de. Amme innleggene henger seg fast i sårene så jeg må dra de av flere ganger til dagen. Det gjør jo ikke akkurat ting bedre!

Håper noen har et råd eller to å komme med, hvis ikke er jeg redd jeg må gi meg snart. Problemet er jo at han har litt flaskenekt når det er melk i! Går greit med vann, men han drikker ikke nok. Han spiser fire måltider med mat i løpet av dagen, så det er mest vesken jeg tenker på. Han har jo heller ikke det mest varierte kostholdet ennå, så litt næring trenger han nok fra melka.

phu dette ble litt langt, er bare så lei, hadde jo tenkt å amme en stund til....

klem klem

Fortsetter under...

chicco sine ammeinnlegger geniale. De henger ikke fast, samme med avent sine. Kjøpr de. Du river jo opp igjen såret hver gang du tar de av.

avent sin krem er fabelaktig. Hørt flere som anbefaler den. Ellers så hadde jeg kjøpt brulidine krem og smurt på. Det er en sårkrem. Smør på etter amming. Du slepper å vaske den av sa farmasøyten til meg. Helt fabelaktig. Også får du gå med puppene bare så lenge så mulig og lufttørke:)

Er jo slike skjold en kan kjøpe da. Har ikke prøvd de selv så kan ikke si om de virker eller hvordan det er.

Hei.

Jeg føler meg som en ekspert på det området nå. Jeg har slitt med veldig veldig såre brystvorter og brystbetennelser.. Helt jævlig. Har mistet begge bv to ganger , men nå er kratersårene borte og alt bra!

Det aller beste er å bruke brystvortekremen du får på apoteket(den heter bare det) MEN!!!! Leg for all del ikke ammeinnlegg rett på bv! Du bør kjøpe et kålhode. Etter hver amming tar du å river av en liten bit å legger den mellom bv og ammeinnlegget! Det gjør at bv ikke setter seg fast+at hodekål er rensende og betennelsesdempende! Det funker!!!!!

Når du begynner å bli bra så bruk spenol krem på bv et par ganger i døgnet,.. Lykke til!

Annonse

Jeg ville helt klart gått til legen og fått ny melkeprøve. På mandag.

Papirinnlegg må byttes hver gang du ammer. Jeg ville også tenkt over en runde med krystallfiolett(=gentian violet), det er både sopp og bakteriedrepende. Apotek. Skal dytte (eller legge på, stay tuned) en oppskrift på hvordan. Hvis det virker merker du umiddelbar forskjell.

Du må begynne å koke/stryke på to prikker/tørketromle på varmt i en halvtime, alt som kommer i kontakt med brystet/barnets munn. Plastleker kan gå i oppvaskemaskinen i et finvasknett.

I tillegg vil jeg slå et slag for Avent sine silikonsbakdel-melkeoppsamlere/brystvortebeskyttere, de lager en "no fly zone" rundt puppen. Ahh, deilig!

skriver under på Expat her! Siden du flasser høres det ut som sopp

I tillegg bør du bløte opp brystvorten/ skorper med sterilt saltvann / øyebadevann før amming slik at de ikke sprekker opp. Luft er viktig - lufttørk godt etter amming ,gå toppløs så mye du kan innendørs ( føn dem gjerne forsiktig - det og lindrer)

pass på at det ikke blir rått inne slike melkeoppsamlere - da gror soppen godt - bør ikke brukes hele tiden.

JAAA! Beste rådet jeg fikk på barsel, bortsett fra salve-rådet. Press ut noen dråper melk FØR du fjerner innlegget før amming. Da river du ikke opp igjen sår som holder på å gro. I tillegg, klippet jeg opp gamle putevar i små ruter, kokte dem og tørket dem. Tok salve rett på stoffbitene og på hver bv. Presset ut litt melk før jeg fjernet stoffbitene når det var ammetid.

Hvis du ikke får ut melk før ammingen, gjør visstnok sterilt vann samme nytten, har jeg hørt.

Ser du har fått masse gode råd her. Kan bare tilføye at jeg fikk kjempe-god effekt av albueskjell. Melkeoppsamlere gjør sikkert samme nytten, men det kan være greit å variere:-) Fikk også beskjed fra min "ammeguru" på ammepoliklinikken om ikke å bruke kremer/salver av noe slag. Kan gjøre at soppen blomstrer. Til nød fikk jeg bruke Simplex øyesalve.

Nå beg det å komme mange gode råd her! Tusen takk alle sammen =)

Skal prøve ut litt, ta en tur til legen hvis jeg kommer til.

Noen som vet hvor mye væske han trenger nå?? Er ikke alltid han drikker så mye vann...somregel en kopp 2-3 dl i løpet av hele dagen...

klem klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...