Gå til innhold

om egg og sånt.....

Anbefalte innlegg

Apriljente hadde svart meg på et innlegg under her, og i den sammenhengen skrev hun at legen hadde sagt at eggkvaliteten hennes var som en 30 årings eller noe i den duren: Så lurer jeg på hvordan legen kan se det? Er det ved egguttak til ivf? For jeg har spurt min lege siden jeg nærmer meg 90, og han sa at det kunne han ikke se, bare at han var fornøyd med min FSH som var på 6, og at det sier noe om eggløsning.

Er det noen som vet noe om egg og kvalitet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5895254-om-egg-og-s%C3%A5nt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette skulle jeg likt å visst også. Tenker litt på hvor små disse eggene er....Og så tenker jeg på når jeg har vært til ul og spurt om kjønnet...nei alt er så lite så det er vanskelig å si...Ja vel, men et egg da? Lurer også litt på hvordan de teller alle millionene med sædceller som er i hver prøve...Ja, det er mye å lure på. Men det hjelper jo ikke med eggløsning, hvis alle eggene er ubrukelige, og når er de det? Har det kun med alder å gjøre. Lurer også på, slik som jeg begynte med mens når jeg var 10-11 år. Noen begynner jo ikke før de er 15-16 kanskje, har det noe å si? Har det noe å si for når overgangsalderen begynner?

Hei - sniker meg inn fra ass.befr. for å prøve å svare...

Jeg er "bare" 34 år. Begynte prøvinga da jeg var 32, mannen en del yngre (enda i 20-åra...) Etter hvert gikk vi gjennom alt av utredning, men vi var friske og fine begge to, og hormonnivået mitt var "perfekt" - alt var som det skulle være. Hadde første IVF forsøk i april og fikk ut 18 egg, men INGEN ble befrukta. Riksen skjønte ingen ting og sa at "det er sånt som skjer".

Nå ha jeg nettopp hatt ICSI-forsøk i uka som gikk, og fikk ut 16 egg. 15 av dem var moden og ble forsøkt befrukta, men iflg. Riksen så de "rare" ut. Det var noen hvite flekker på dem som de ikke kunne forstå seg på... Disse flekkene kunne forsåvidt ha vært der i apil også, men ved IVF-forsøk skreller de ikke av det ytterste laget av celle-membranen, så dette kunne de ikke si noe sikkert om.

Enden på visa var at 10 av de 15 eggene ble befrukta og 2 av dem delte seg aå bra at de ble satt tilbake i livmora mi på onsdag. Så nå sitter jeg her med pledd rundt magen og varm frukt-te i kroppen og håååååper på pos. blodprøve neste mandag.

Men om Riksen kan forklare hva som er galt med meg? Nei, faktisk ikke! De har jo ikke lov til å forske på egg i dette landet, men både legen og hun som jobber på labben er enige om at det må være eggene mine som er forklaringen på hvorfor ikke ting skjer av seg selv. Jeg er ikke i tidlig overgangsalder, for hormonene mine er jo bra, men det kan være at jeg er født med dårlige egg eller at eggene mine eldes fortere enn det som er normalt. Det vil jeg vel aldri få svar på...

Dette var vel ikke til så mye hjelp, men jeg vil her og nå avlive myten om at en lege kan "se" hvordan eggkvaliteten egentlig er før ved et ICSI-forsøk.

Hilsen

Hei snøfilla og nicco

Til deg snøfilla: Nå håper jeg virkelig med deg at disse 2 spirene fester seg og at du får en eller to babyer til våren! Jeg sniker også litt på andre sider så jeg har fulgt litt med på deg! Det er jo veldig mange ting vi ikke får svar på ja, og det er ofte det beste, men når man ønsker seg så inderlig barn så skulle man kanskje visst mere. Jeg synes alltid det er lettere å godta når jeg vet hvorfor.

Jeg har jo 3 barn og det er jeg uendelig takknemmelig for. Så hos meg er det nok egga som har gått ut på dato....hvis det ikke er mannen min da. Men han har jo gjort meg gravid 2 ganger, så det er nok meg.

Gynekologen min har også sagt at han ikke kan se kvaliteten. Han sier at det han kan se er at de ser fine ut, dvs store og bra fasong, men det inni det vet nok bare gud!!!

Alle mine hormonprøver er jo også veldig bra.

Og nicco, vi må nok leve med at fruktbarheten synker, selv om vi kan fortsette å prøve. Et eneste gullegg er det som skal til. Kanskje ligger det der i køen av egg, og plutselig er det det som løsner. Tror det med overgangsalder har litt med når man begynte å menstruere. Jeg fikk ikke mensen før jeg var 16. Synes det var kjipt da, men er glad for det nå, kanskje jeg holder litt til. Det har også med arv å gjøre, både mamma og søstrene mine kom sent i overgangsalder, sånn 50,52 år.

Disse eggene våre har jo vært med oss gjennom livet fra vi var foster selv. Og jeg tenker sånn at alt vi har blitt utsatt for av forurensing, tilsettningstoffer, røntgen + generell alder det har de vel også fått merke.

Vi får bare holde på så lenge vi orker dere, og ikke miste motet!

Lykke til snøfilla, jeg heier på deg!

Det er nok heller størrelsen og antallet de ser på innvendig ul....og ikke kvaliteten.

Men de ser nok mer på blodprøvene, der de kan se om vi fortsatt har normale hormonverdier.

Og har vi fortsatt det, samt el og til og med barn fra før, så skulle en jo tro at sjansene fortsatt er der..?!

Lykke til til både deg novembernatt og snøfilla!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...