Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren vår på litt over 3 mnder sovner ca 23 og våkner ca 7 hver natt. Problemet er bare at hun sovner ved brystet. Jeg skjønner nå at vi må legge henne våken. skal vi legge henne tidligere også? Hun er mest våken på kvelden, og jeg leser her at det r vanlig for at de skal forberede seg på lang søvnperiode. Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5893358-sovne-p%C3%A5-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her på 3 mnd leger seg mellom halv åtte og åtte på kvelden og sover til ca 7(avbrutt av 1-2 måltider). Her erfarte vi at jo tidligere hun la seg, jo bedre sov hun om natten. Startet tidlig med å lære henne at hun skulle sovne selv. Sovnet også alltid ved puppen,men jeg vekket henne før jeg la henne i sengen. Gråter heldigvis ikke når vi legger henne, så vi slapp noe "skrikekur"(som jeg aaaldri hadde klart å gjennomføre uansett!!), men i starten tok det lang tid før hun sovnet(kunne ligge opptil 1 time å bare plundre før hun fannt søvnen). Var ofte inne hos henne, strøk på henne og sang godnattsangen våres :) Etter hvert gikk det kortere og kortere tid før hun sovnet...,og nå 3 mnd og en uke gammel tar det ca 10-15 min før hun sovner. Litt småkjeft får vi idet vi legger henne ned og vi må inn å putte smukken noen ganger, men synes det er godt at jeg slipper å puppe henne i søvn, for så at hun våkner når jeg legger henne ned...!

Det var vel kanskje ikke så mye hjelp i dette,men jeg tenkte du kunne få høre hvordan vi har gjort det hos oss ihvertfall :)

Lykke til ;)...det tar litt tid, men det er bare å smøre seg med en liten posjon tålmodighet så skal du se at hun lærer seg å sovne på egen hånd snart..

Vi lagde kveldsrutine fra minsten bare var noen uker...for å markere at nå er det snart natta (- vasket ansiktet, hendene og resten av kroppen, tok på nattpysj og leste litt på senga, en sang og litt pupp). Vi fulgte dette slavisk til det var blitt en rutine. Helt i begynnelsen skjønte han vel ikke noe av det, og sovnet ikke nødvendigvis til den tiden, men det er greit med noen rutiner. Det har fungert utmerket for oss :D Nå er det ingen problem å legge han mens han er våken. Det har aldri vært noe særlig gråt, litt sutring noen ganger når han er overtrøtt, men ellers finner han roen selv.

Bare pass på at barnet ikke er overtrøtt og at bleien er tørr og magen full, masse tålmodighet så går det seg til. Ha rutiner og vær konsekvent. Lykke til :D

Det er opp til vær enkelt hva en synes passer for seg. Jeg lot han sovne på puppen og sammen med meg i ca en halvtime hver kveld. Nå er han 7mnd og sovner av at pappaen bærer han inn og fester babaysafen, legger en hånd på brystet hans, og han sover;)

På dagen tar jeg han opp i armene, gir smokk og bysser han i søvn, om vi ikke er ute og går tur, da sovner han selv.

Vi synes det er kos å ligge eller sitte sammen med han til han sovner.

Har tenkt å fortsette med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...