Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uff.. begynner å bli lei av alle "matdiskusjoner" med familien min, bare fordi jeg er litt nøye. Altså hun får smake på det vi spiser, og har smakt litt is og sånn, men om jeg kommenterer at det er nok nå (hun får ikke en hel pinneis), så himler de med øynene å ser på hverandre. Datra mi har ett søskenbarn på tyve mnd, som spiser is og drikker fun light dagen lang. Kan sikkert drikke en liter fun light i løpet av en dag. Om jeg prøver å si at det ikke er forsket nok på kunstige søtningsstoffer til barn under tre år, og at man derfor bør være forsiktig med det - samme himlingen.

Jeg bruker ikke natusanprodukter - det gjør de. = Samma himlingen fordi jeg er "hysterisk".

Jeg ser bare ikke helt vitsen når f.eks babyline er like billig, og så mye bedre.

Jeg gir Hollegrøt, fordi da sover hun bedre om natta, og fordi jeg selv vil bestemme når det skal tilsettes melk, frukt o.l. Det gjør ikke de nei, der går det i rømmegrøt og smørgrøt og risengrynsgrøt.

Jenta deres spiser lite mat, går og snavler noe hele dagen, men de tenker ikke på at manglende rutiner kan være grunnen til at hun ikke spiser. Samtidig himler de med øya fordi jeg prøver å få måltidene til omtrent samme tid hver dag.

Er bare så lei, måtte blåse ut litt. Flere som har fått kommentarer om at de er "hysteriske".? Er jeg virkelig hysterisk om ikke jenta mi får en hel is når hun er åtte mnd?

Heldigvis er jo og pappaen enig om at hun ikke trenger annet enn vann som tørstedrikk enda, og enig om maten generelt da...

Fortsetter under...

Jeg er vel ganske hysterisk selv da, selv om jeg ikke ser på meg selv som det:o)

Jenta mi får og hollegrøt...hun får ikke frukt/bær på grøten, men som dessert etter middagen(og den lager jeg selv). Hun er og 8 mnd og har aldri smakt is eller noe annet "godt". Bare frukt og bær og slikt godis samt vann til drikke.

Mitt barn er enda så lite at dette ikke er en bekymring enda, men jeg har tenkt så mye på dette med mat. Det er så viktig at barn får ordentlig næringsrik mat og har gode matrutiner. Jeg syns du er kjempeflink som tar dette alvorlig. Selv har jeg barn i familien min som har veldig dårlige grenser for hva som bare spiser drittmat hele tiden, og så klager de over at de ikke vil spise når det er middag. Allikevel får de is etterpå. Ille, synes jeg.

Er ikke imot litt kos innimellom jeg heller altså...men merker at faste måltider med god matro gjør at jenta mi spiser bedre og dermed blir mer fornøyd. Hun er i barenhagen på dagtid og i helgene og på fridager følger vi rutinene de har på mat der.

Hjemme under frokost og middag tenner vi gjerne lys og koser oss. Veldig viktig med gode rutiner rundt måltid for oss i alle fall.

Jeg har selv lært at man må spise opp maten sin og sitte i ro på plassen sin til alle er fardige med å spise (gjelder ikke for små barn i lange og dryge selskaper da;o)). Tuller man bare må man gå fra og til ett annet rom. Spiser man ikke maten sin blir det ikke dessert. Synes det er gode regler jeg, og kommer nok til å følge de med tiden når tulla vokser til. Det finnes selvfølgelig unntak her også!

Har heldigvis ikke fått noe himling med øynene eller dumme kommentarer enda, skjønner du blir lei av det!

forstår godt du blir lei. Jeg synes på ingen måte at du er hysterisk!! Vi har ikke begynt med mat enda siden gutten vår bare er 4 mnd, men jeg kommer definitivt til å kjøre lignende opplegg som deg. Ville nesten sagt du var litt "kul" jeg som lot barnet smake is, jeg hadde tenkt å vente med alle melkeprod til ungen blir 1 år, og kommer sikkert til å få reaksjoner på det selv om jeg har et barn som har høy risiko for allergi iom at både jeg og pappaen har det. Jeg får en masse reaksjoner jeg og på at jeg er sær og hysterisk og rar på andre områder enn mat, så forstår godt hva du mener. Alla: jeg lar ikke ungen grine mye, er veldig opptatt av trygghet, vil ikke gi tillegg selv om han da kanskje sover bedre, og får også reaksjoner på en hel masse rart som at jeg ikke gir han vann (fullammer og følger med på trivsel og våte bleier, så hvorfor må jeg da ABSOLUTT gi vann???) Aah, dritlei av å forsvare mine og pappaens valg hele tiden. Jeg blander meg ikke i hvordan andre gjør ting utenom når folk spør om råd, og forstår ikke hvorfor ikke det kan gjelde motsatt...

Annonse

Jeg syns du er flink jeg, som står på det du (og pappan) har bestemt er det beste for ditt barn! Skjønner godt at du går lei av at øvrig famlie ikke ser på dine vurderineger som gode. Stå på! Og si i fra til resten av familien om hvordan det føles, om du syns det blir for ille.

Bare fordi de er støck i siste årtusen behøver du ikke følge dem. Lett løvemamma tidlig sparer mye allergipreparater og annet senere!

Hodet høyt og gode kvalifikasjoner for hva du gjør er bra. Før du vet ordet av det blir du storfamiliens orakel ;)

Absolutt ikke hysterisk du snuppa!

Vilde har ikke fått smake is ennå engang hun, så hva er jeg da?? ;) He he!!

Her er det bare vann og ingenting annet.

Lillesøsteren min er som tantebarnet ditt, gumler skit hele dagen og drikker masse masse saft,.... lever på saft nesten.

Og sånn skal det IKKE bli her nei!!!!

Kjempe bra m noenlunde faste mat-rutiner hver dag, sitte v bordet og spise osv.

Nei hold fast v det du gjør, og hev deg over himlingen!!! :)

Svigers himla ein del til å bagynne med, men eg gav dei beskjed om at det var pappaen til babyen og eg som bestemte/bestemmer kva han skal ete. Det er sånn sett greitt med besteforeldre, for då har ein noko å "true" med: Viss dei ikkje rettar seg etter dei reglane vi lagar for vår unge, kan dei ikkje passe han. Enkelt og greitt.

Dei føyer seg no. Men jo, det har vore ein del himling, spesielt frå svigerfar (for kvifor kan ikkje guten få sukker på grauten når han sikkert hadde ete mykje meir då?) og det er forferdeleg slitsomt. Eg sa til mannen min at eg følte at dei ikkje respekterte meg/oss som foreldre og spurde om han ville ta det opp med dei, ellers så kom eg til å gjere det. Eg veit ikkje akkurat kva som skjedde så, men dei har slutta å kommentere og stort sett slutta med himlinga.

Så mitt råd er å ta det opp med dei. Leit fram fakta om det å gje babyar "feil" mat/drikke, viktigheten av rutiner osv, så du har noko å slå i bordet med når dei "angriper" deg neste gang. Kanskje du kan prøve å prate med svigerinna(?) di og sjå om du klarar å få inn litt fakta utan at det fornærmar ho. Kanskje ho ikkje er klar over at babyar ikkje har godt av is? Det er ikkje alle som er så opptatt av å skaffe seg kunnskap om barn og ernæring (sjølv om alle med barn burde det), så kanskje ho/dei rett og slett ikkje er klar over at det kan finnest andre/bedre måtar å gjere ting på?

Lykke til i alle fall, håpar du klarar å rette på situasjonen, for det er ikkje noko greitt å bli sett på som hysterisk berre fordi ein vil det beste for sitt barn.

Åh, skjønner godt at du er lei!

Opplever det samme i min familie HVER GANG det er besøk noe sted. Jeg blir oppfattet som sær og hysterisk fordi jeg ikke bruker Natusan og Nestle, fordi jeg ikke gir gutten på 9 måneder bløtkake, is, chips, vafler eller jordbær, og fordi jeg ikke lar ham være "lekedukke" for alle de litt større småungene i familien.

Nesten så jeg gruer meg til å treffe dem, siden de alltid skal finne masse å sette fingeren på i måten jeg behandler bebisen min. Merker at det provoserer dem at jeg har en annen måte å gjøre ting på enn dem, og de tror jeg bare gjør det for å trasse. Så da blir jeg jo irritert over deres idioti, og er ikke akkurat i humør til å svare dem veldig diplomatisk når de begynner å mase.

Dessuten er jeg jo alenemor, og det at jeg ikke har samboer eller kjæreste til å støtte mine avgjørelser gjør definitivt at de blander seg ekstra mye.

Får bare holde hodet hevet, ja, og trøste oss med at vi vet at vi gjør rett. Løvemammaene.. :)

nei,ikke hysterisk i det hele tatt- bare fornuftig på alle måter - la dem himle med øynen og kjøre sitt eget ufornuftige liv. men alle småbarnsmødre vet vel at kunstige søtningsmidler ikke skal gis til barn under tre år??!!!

Jeg synes ikke du er hysterisk! Min lille prins fikk kun morsmelk frem til han var 6 mnd. Så har han smakt på div frukt, brød poteter og grøt, ( en liten smaksprøve av is) Det er det hele, han er nå 10 mnd. Har fått høre det av stort sett alle over 35 år, at vi er stae og egene. Men vi gjør det jo fordi vi vil gjøre det beste for barnet. Og han ser ut til å trives = ) Han er jo ikke her kun for at andre skal få tilfredstilt et behov for å dytte div mat inn i munnen hans. Har ikke brukt natusan, bruker heller Balneum hermal og doktor Skjelbreids barnekrem.

Ikke bry deg om dem du!

Lykke til!

God helg!

Annonse

Du er nok ikke hysterisk.. vil bare det beste for barnet ditt...

Blir til stadighet kalt hysterisk og streng av familien min.. spesielt mamma og stefar...

Har ikke så veldig strenge matrutiner... har to timers slingringsmonn...

Men leggetiden.. den følges til punkt og prikke hver dag... Kl 19.00 er snuppa i seng... da er hun passe trøtt og sovner som en stein..

Da er jeg streng for hun får jo ikke være med på noe gøy..

Vi må jo alltid forlate familieselskap tidlig fordi hun skal hjem i sengen...

Men når de legger familieselskapene til kl 18 på kvelden kan d bare ha det så godt... Blir ikke der til over leggetid uansett... er jo ikke noe kjekt å være i besøk med en overtrøtt baby som bare griner og sutrer.. men det er det ingen som forstår..

Snuppa er bare 6 mnd. enda... og det er jo så synd i henne.. hun får jo ikke smake noe godt (les: syltetøy, nugatti, sirup, is, krem, brus, saft)

Hver gang jeg snur ryggen til prøver de å stappe i henne et eller annet med det resultat at de ikke får lov til å passe henne, gå rundt i huset med henne eller noe... noe de og klager over...

Selvsagt skal snuppa få smake på ting... men alt med måte... og når det passer meg...

Vi må nok bare prøve så godt vi kan å sette foten ned.... Vi vil jo bare det som er best for våre barn... Og hvis ikke de tar poenget sår vi vel bare holde ut med himlingen deres..

Om noen vil gi barna is og fun light hele dagen så er det vel greit sålenge det er foreldrene sitt valg.. hver og en for ta seg av sine egne..

dette ble visst litt langt... menmen.. blir bare litt provosert av at folk skal bry seg med sånne ting... At folk ikke bare kan respektere andre sitt valg...

Ja jeg er jo også alenemor veit du, og da blir det ekstra vanskelig å "stå i mot presset", fordi da er det alltid meg mot to, tre eller fire...

føler at jeg allerede har gått på akkord med hva jeg egentlig ønsker å gi henne, siden jeg ha latt dem la henne smake. Så når jeg sier at det er nok nå, bør de akseptere det..

Takk for støtten alle, har jo egentlig visst hele tida at det jeg gjør er fornuftig.

Men det kan da umulig være bra at en unge på 20 mnd drikker en liter! funlight om dagen. Hadde det ikke vært bedre med litt vanlig saft, og vann heller?

Ja jeg blir også redd for å la dem passe ho, siden de sier ting som "Bare vent til vi skal passe deg, da skal du få en hel skål is" o.l.

Uff.. slitsomt ja..

Men barn skal da virkelig ikke ha en liter fun light om dagen? Fins det ikke noe forskning på slikt?

Jo, jeg mener å ha lest mange ganger at kunstig søtning er skadelig for barn! Skal prøve å finne noen kilder.

Drikker barnet virkelig en hel liter for dagen? Foreldrene må jo være temmelig bedøvet?

Jeg har forresten vært veldig streng med dem som skal passe babyen min, mtp. hva som er lov og ikke lov. Støtter Ranveig i at det er besteforeldrene som skal rette seg etter foreldrene, og du har all rett til å sette foten ned og fortelle dem at om de ikke respekterer DINE valg så får de heller ikke passe DITT barn.

Enkelt er det jo ikke, sliter selv med en mamma som enda prøver å oppdra MEG. Men hun forstår sakte men sikkert (håper jeg) at det er min tur til å være oppdrager nå, og at hun ikke kan gjøre noe med den saken.

Sjekk

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf

- brosjyre utgitt av Sos.- og helsedirekt. Der skriver de bl.a

"kunstig søtningsstoff og kunstig søtede produkter bør ikke brukes til små barn"

(vet ikke hva de mener med "små barn" her, men det frarådes iallfall! Side 31.

Er helt enig med deg - hva er VITSEN med å gi søte ting til små barn! Jeg er også streng på dette, for jeg vil ikke at snupp skal bli like glad i søtt som det jeg er... I brosjyren står det om dette også:

"Bruker du sukker i barnets mat, venner du det til søtsmaken. GI derfor maten uten sukker eller bare med litt sukker".

Jeg tenker: for Guds skyld, la snupp slippe å bli et sjokolade-vrak som meg! DET er EN av grunnene til at hun ikke får søtt. Og hvorfor dytte i henne søtt, når hun får det hun trenger, og synes den maten er god!! Hun vet jo ikke om annet!

Tildes mamma

samme holdning som deg her...... så la oss da være hysteriske.... her blir det ikke saft eller søtsaker før vi "må". min niese på 2 har fått lite søtsaker. i sommer var det så varmt i vår dåp og hun drakk lite. da bestemte de seg for å krype til korset å gi litt brus, men da likte hun det ikke. hun er fornøyd med frukt i stedet. min kusine har en datter som fikk godteri før 1 år. " hun må også få kose seg" hrregud hva vet barn om å kose seg med godteri.....

så nå ert det cola midt i uka osv...

når vi "må" gi etter for godteri blir det kun lørdag

her blir det vann og frukt. litt kjeks og en bolle i ny og ne. på kafe kommer han til å få is....

nestle drikkene er et fint alternativ.....

ja hun driker fire-fem-seks slike tutekopper for dagen (litt over 200 ml tror jeg de rommer), og det er jo en liter, og vel så det! Alt for mye light for ei lita ei det ja. Men dette handler ikke mest om hva man skal gi eller ikke, men om respekt syns jeg. Jeg har tatt dette valget for datra mi, da skal det da ikke være noe å diskutere mener nå jeg da!

Stå på jenter, vi må ta valg for våre barn ut i fra den kunnskapen man har i dag. Kan ikke basere oss på hva de visste før i tida!

Jeg er helt enig med deg!

Og det høres helt vilt ut med så mye søtningsstoffer i en liten kropp. Har lest masse på nettet nå, men finner ikke noe entydig om at søtningsstoffene er bevist skadelige. Veldig mange land (ikke Norge, visstnok) advarer likevel mot søtningsstoffer til barn under 3 år.

Jeg tenker at det er mer sannsynlig at gutten min vil plages av kunstige stoffer enn av sukker, så når den tid kommer at han absolutt må få noe sukkersøtt så skal det være ekte saker.. hehe.

Hun jenten som drikker så mye saft... spiser hun ordentlig, vet du noe om det? Eller blir det mye saftdrikking og mindre ordentlig mat?

Da er vel jeg og mannen overhysterisk da. Hun har ikke fått smake på noe ekstra enda.

Men så bryr jeg meg ikke om hva andre syns om det. Vi gjør det vi syns er best for ungen vår, så får andre gjøre som de vil.

Det er vi som foreldre som bestemmer enn så lenge og hun er en glad og fornøyd liten jente :o)

Er helt enig i at det er foreldrene som bestemmer! Kjempeflott at du klarer å være konsekvente og holde rutinene. Mine barn får sunn hjemmelaget mat og kun godteri på lørdager. VI kjøper ikke sjokoladepålegg, og de får vann eller melk til måltidene og så videre. MEN: Jeg er ikke så streng som mine foreldre var av en enkel grunn: Da jeg endelig kunne bestemme selv, fråtsa jeg i søtsaker. Vi fikk nesten aldri noe med sukker i og jeg tror faktisk jeg fikk et litt usunt forhold til sukker pga dette. Jeg brukte ukepengene mine på å kjøpe goderi (i smug, selvsagt) og da jeg flytta hjemmefra tok jeg helt av. Har klart å normalisere dette nå, men det tok jammen lang tid! Vær klar over at dersom dere gjør sukker til noe som er absolutt fy fy så kan det virke mot sin hensikt. Generellt sett spiser barn og unge i dag altfor mye sukker, det er det ingen tvil om. Tror likevel ikke det er lurt å bli helt fanatiske. Den gyldne middelvei er som regel den beste...

Jenta rører nesten ikke mat hun. Kan gå hele dager uten å nesten smake. Jenta mi på åtte mnd spiser mye mer mat enn hun! Har ingen matrutiner, og i tillegg til all safta drikker hun mange flasker melk om dagen, så det er nok det hun lever på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...