Gå til innhold

Får barna deres brus av og til??

Anbefalte innlegg

Vi har alltid vært forsiktige med sukker til snuppa våres, men nå etter at hun ble 2 år blir det vanskeligere å holde henne unna allting, fordi hun vet hva andre drikker og spiser..

Så innimellom får hun et glass brus til middagsmaten, sånn som f.eks. en lørdagskveld hvor hele familien griller, og vi også har lyst på et glass brus.. Blir liksom litt feil å sitte der å drikke selv når hun ikke får, og snuppa spør om hun også kan få det.. Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5893111-f%C3%A5r-barna-deres-brus-av-og-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør som dere. Er det en anledning og vi sitter og koser oss med mat og brus, så får gutten vår også. Er opptatt av at han skal ha et sunt kosthold, og syns det er viktigere hva man heller i seg i hverdagen. Så lenge det ikke blir for ofte, og bare til "fest", tror jeg hverken han eller vi har vondt av et glass brus.

Annonse

Nei, nei og nei...

Hvorfor gi barnet noe så usunt bare fordi 'alle andre får det'?

Her har vi lært opp poden i fra starten av, at han ikke nødvendigvis skal få lov til å spise akkurat hva alle andre spiser. Da blir det heller ingen masing.

Uansett må foreldre kunne klare å stå i mot slik masing.

Annonse

....Skikkelig smart: "Får hun øl også da eller?"

Øl er faktisk ulovlig for folk under 18 år, visste du ikke det?...kanskje de skulle gitt henne sigaretter også da, hvis de røyker...? *riste på hodet*

Som svar til HI vil jeg si at vi gjør som dere. Det er utrolig viktig å vise de små at man har et sunt og variert kosthold og at det er normalt og lov å kose seg litt innimellom. Hjemme hos oss skal det IKKE være slik at vi trøkker innpå med godis og så får ikke mini noe, fordi det ikke er sunt. I hverdagen begrenser vi oss og drar heller frem gamle uvaner når poden har lagt seg (dvs mannen min elsker cola og er vel litt avhengig, men jeg har fått ham til å ta den til kvelden, slik at ikke mini ser at det er brus, hver dag. Et kompromiss)

Nei, hun får ikke brus. Hun har fått prøve Farris, men likte det ikke pga. kullsyre så da ser jeg ingen grunn til å venne henne til det.

Her er det saft som gjelder hvis det skal være noe spesielt. Til daglig er det melk eller vann.

Han har vel fått smake brus 2-3 ganger i hele sitt liv (er 2 år)

Han reagerer så voldsomt på sukker å blir helt vill. Så vi unngår sukker så godt det lar seg gjøre.

Jeg drikker ikke brus til vanlig, og nå har mannen min fått brusforbud hjemme før kl.20.00. En god effekt av det er at mannen min har begynt å drikke vann til middag (-;

Jenta vår på 2,5 får ikke brus. Vi har sluttet å drikke det selv i hennes nærvær, så hun har aldri bedt om det. Favorittdrikker er vann med isbiter, blåbær-Biola og av og til eplejuice uten tilsatt sukker. Kanskje vi er hysteriske, men har ikke lyst til å dytte på ungene mine uvaner - heller plukke vekk mine egne når vi klarer det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...