Gå til innhold

Hva skal til for å få ambulanse?

Anbefalte innlegg

Lurer på når en kan kreve å få ambulanse. Fødslene mine går i rakettfart. Og nå er jeg i en situasjon hvor jeg er alene og uten bil. Jeg har ikke tid til å vente på taxi når ting begynner å skje. Er livredd for å ende opp med å føde i taxi. Ikke har jeg råd til å betale evt erstatning om så skulle skje. Jeg har hepatitt c så er ikke helt uten risiko om fødsel starter utenfor sykehus heller. Tror ikke jeg hadde fått så mye hjelp heller pga det. Er ikke narkoman eller no slikt. Ble smittet sexuelt av eks. Er redd for å ende opp med å måtte føde hjemme alene hvis ikke får ambulanse.

Fortsetter under...

Dersom du har hatt rask fødsel før vil jeg tro at det ikke kan være noe problem at jordmor skriver en notis i papirene dine om at du skal ha ambulanse. Det har jordmoren min gjort og ved sist fødsel fikk jeg beskjed om at dersom jeg følte det kom til å gå fort så skulle jordmor sende ambulansen for å hente meg slik at jeg slapp å reise inn på helsestasjonen først.

Fortell jordmor om dine bekymringer, så går det nok greit...

Annonse

Det tror jeg er lurt. Få et navn på en person som er ansvarlig for å gi deg "lov" til ambulanse. Få det også gjerne skriftlig. På AMK-sentralen er de nok drillet i å fortelle "hysteriske" fødende som ringer at "ta det helt med ro, og få deg en taxi" eller noe sånt, så det er viktig at du vet hva du skal si når du ringer, hvem du skal si har gitt deg "lov", osv.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Når du ringer føden og sier at fødselen er igang og at du har en historie med raske fødsler fra før, så skal de jo spørre om du har noen til å kjøre deg. Når du da sier nei, så ber du bare om ambulanse med det samme! Jordmor fra sykehuset kan da bli med i ambulansen når du hentes. Dersom du også har snakket med din fødeavdeling om dette på forhånd skal det nok gå greit! Jobben til helsevesenet er jo å få den fødende til å føle seg tryggest mulig under hele forløpet!

Lykke til!

Min første fødsel gikk på 6 timer fra første ri og med nummer to tok det 1 time og tre kvarter. Datter nummer to kom på tredje rie / 17 min. etter ankomst sykehuset, så jeg vurderer hjemmefødsel. De sier jo at mellom 2-3 timer er styrtfødsel, hva er min siste da?

Jeg er ikke så veldig interessert i å føde i en bil, så jeg forstår deg godt. Ikke bra å bruke siste del av svangerskapet til å grue seg, slikt blir det ingen bra fødsel av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...