Gå til innhold

Dere med tette neser som bruker nesespray (som meg..)

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si at jeg er en av de (få?) som må ty til nesespray i graviditeten pga hovne slimhinner. Har forsøkt å få litt informasjon om det er meg eller babyen det er skadelig for, men det er bare hundre difuse svar ute å går blant apotek, jordmor og lege... (noen med peiling her kanskje?)

Noen sier det er veldig skadelig for fosteret, andre at det bare er å kjøre på for det virker nesten bare lokalt i nesen.

Uansett: Jeg vet at en del får anbefalt Zymelin, hvor det står at det godt kan brukes under graviditeten på felleskatalogen. Poenget er bare at dette inneholder AKKURAT samme virkestoffet som Otrivin i akkurat samme mengde, nemlig "Xylometazolin. hydrochlorid. 0,5". Det er derfor helt sykt at noen anbefaler Zymelin men ikke Otrivin. Det er AKKURAT det samme i AKKURAT like doser!!!

Så om noen har tatt Otrivin og gått over til Zymelin etter råd fra noen, så er det ikke NOE forskjell...

Jeg bruker Rhinox, ikke vet jeg om det er bedre og det er difuse advarsler der også. Det inneholder et annet virkestoff (Oksymetazolinhydroklorid), men det er visst klassifisert under samme ulla det også, er minimale forskjeller. De blir ofte klassifisert likt...

Så om dere har Otrivin i skapet så er det altså ikke vits i å løpe å kjøpe Zymelin, slik jeg vet en del har gjort etter diverse innlegg her...

Får satse på at knøttet har det bra, selv om jeg har dårlig samvittighet etter å ha blitt avhengig av nesespray..

Fortsetter under...

Otrivin og Zymelin har samme virkestoffene ja.. det er helt korrekt..

Legen min skrev ut kortison nesespray, den er mindre skadelig for deg og slimhinnene dine og kan brukes under svangeskapet. Man skal ta den en gang til dagen, og du kan supplere litt med otrivin om nødvendig.

Spør legen din..

:-) Det har hjulpet meg veldig!!!!! :-)

Hei - jeg har vært tett i nesen hver natt siden jeg ble gravid, og ligger med doble puter og vel så det, og sover ikke helt bra. Jeg har ikke turt å bruke nesespray, da jeg også har hørt det kike er bra for fosteret - tar ingen sjanser. Saltvann funker iallfall ikke. Jeg skal prøve å holde ut, det er da bare en fase i livet.

har heller ikke hørt at det er så farlig som man skal ha det till alt med måte .. jeg "måtte" ty til det litt i 1 tri.. slapp i 2 tri,men nå i 3 tri er det tilbake igjen.. ikke hver natt da..men når jeg kjenner jeg får hodepine av å være så tett tar jeg en spray for å si det sånn.. har fått beskjed om at det ikke er farlug,men selvf best å la være .. som med alle lege prepoarater

Annonse

Jeg brukte kortison før jeg ble gravid, men man blir anbefalt å ikke ta det mens man er gravid, men mindre fordelen veier opp for ulempen (lest all info jeg har kommet over, og har forstått det som at lokalbehandling i nesen ikke er på langt nær så farlig som hvis man bruker kortisonkrem på et utslett feks).

Hvilket spray har du fått?

Hei. Når jeg gikk med min første brukte jeg nesespray, og det har nu ikke hatt noe som helst innvirkning på lillegutt. Så om du følger bruksannvisningen på pakken tgår det nok helt greit. Er i mitt andre svangerskap nu og kommer til å bruke nesespray igjen om nødvendig.

Jeg brukte nesespray på kvelden når jeg skulle legge meg med førstemann. Men denne gangen smører jeg et tynt lag med mentolatum rett under nesen før jeg legger meg. Det hjelper en del med å holde nesen åpen.

Huff... saltvann funker ikke på meg iallefall.... synes det er rart at de skriver på pakningsvedlegget at det er OK for gravide dersom det ikke er det... jeg har brukt litt nesespray, og kommer til å saksøke Rhinox om ungen er skadet på grunn av det!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...