Gå til innhold

ammeinnlegg, ull/engangs???

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått beskje om å bruke ull innlegg! derfor gjør jeg det, men de lekker jo, så jeg må ha engangs for å stoppe lekasjen videre!

spørsmålet mitt er, skal jeg ha engangs eller ullen inders??

poenget er jo at ullen skal verme...varmer den like godt selv om jeg har den utenpå engangs??

Skrevet

jeg brukte også ull sammen med engangs. Jeg hadde ull inderst og engangs utenpå. Da varmer det, samtidig som det ikke lakk og lagde flekker på klærna=)

Skrevet

Nei det varmer ikke like godt om du har ull utenpå, det må sitte inntil kroppen om det skal ha noe virkning=)

Skrevet

Nå som det er sommer bruker jeg kun engangs. Men med forrige baby brukte jeg engangs innerst og ull ytterst. Ellers blir jo ullinnlegga så fulle av melk og må vaskes oftere. Jeg har aldri hatt brystbetennelse, så engangs innerst burde være greit.

Husk å bruke lanolin-såpe hvis du skal vaske ullinnlegga (fås på apoteket).

Skrevet

Husker ikke hvorfor, men jeg fikk streng beskjed om ikke å ha ull innerst, men utenpå engangs. Bruker konstant engangs og har på ull i tillegg når jeg skal ut.

Anbefaler på det sterkeste merket Avent. Natusan sine er litt billigere men mye dårligere, blir kliss med en gang og klistrer seg til nipplesa (au!)

Skrevet

Hmm, kan jo være noe i det...Jeg brukte natusan sine, men jeg tok ull inderst for jeg ammet midt på vinteren/jula. Dessuten satte engangen seg fast i brystvorta noen ganger og da begynte jeg å blø når jeg dro den av, det var vondt det =P

Men trodde ikke det var farlig å benytte ull inderst? Det finnes jo så mye i ull som skal sitte inntil kroppen av både undertøy og stilongs o.l

Jaja da vet ikke jeg...=)

Skrevet

Nå som det har vært så varmt, har jeg kun brukt engangs innlegg. Jeg bruker Chicoo sine fra Apoteket - de har plast på baksiden, og er kjempe gode. De er dyrere enn Avent og Natusan, men verd hver krone ekstra!!!!

Når det er kaldt ute har jeg brukt engangsinnlegg inn mot puppen og ull utenpå. Jeg har også lekket mye, og synes det er ekkelt med våte ullinnlegg. Jeg synes ullinnleggene har varmet like godt utenpå som inn mot huden. Har prøvd begge deler.

Skrevet

Jeg bruker også chicco. Har prøvd både Natusan og Avent. Natusan er elendige. Chicco er de beste :o)

Skrevet

For å holde varmen kan det være greit å ha ull rett innpå, men obs om du skulle få sopp - da må du ha engangsinnlegg melom bryst og ullinnlegg ( evt bh hvis du ikke bruker ullinnlegg)

Finn ut hva som passer deg best- ullinnlegg med engangs innest er likevel bedre inn ikke ullinnlegg om du trenger det

Skrevet

Bruker du ubehandla ull renser de seg selv og trengs ikke vaskes særlig ofte - luftes mellom bruk - les på nostebarn.no - men sopp vokser godt uansett hvilken ull

Skrevet

Ull skal brukes innerst for å ha den virkningen den skal. Ta gjerne engangs utenpå.

Skyll dem godt om kvelden, og heng dem opp, så er de tørre om morgenen. Vask dem i maskinen innimellom. Lurt å ha flere å skifte med.

Skrevet

Bruker ull ytterst og engangs innerst.

Jeg bruker COOP sine innlegg =)

Som jeg vil anbefale!!! De er billige, og sitter IKKE fast i puppen som natusan sine gjør.

Skrevet

Jeg har engangs innerst (Chicco eller Medela, til nød Avent, men ikke Natusan!), og ull utenpå (iallfall når det er litt kaldere i lufta).

Det er varmere med ull innerst, men ulempen er at fort blir en del bakterier - lettere å få sopp.

For de aller fleste (er iallfall mitt inntrykk) går det greit med engangs innerst og ull utenpå, iallfall nå om sommeren. Det er mer hygienisk, jeg ble frarådet ull innerst av ammepoliklinikken.

Du kan jo se når vinteren kommer (dersom du fortsatt trenger innlegg da!).

Tildes mamma

Skrevet

Jeg bruker ull innerst og engangs ytterst. Engangsene setter seg fast og blir kald når de blir våt, det blir ikke ulla. Når det gjelder bakterie/sopp-problematikken forsvinner den om man koker ulla. Den må kokes uten bevegelse, dvs. ikke i vaskemaskin på 90 grader for da blir den tovet. Jeg skyller ut melka og koker de deretter i kasserolle, og henger til tørk til neste dag. Har to settinnlegg og koker de jeg har brukt hver kveld så har jeg tørt til dagen etter.

Skrevet

Grunnen til at nokre anbefaler å ha eingongsinnlegg innerst er at bakteriar trivs godt i ullinnlegg med melkerestar i. Dersom du skal ha ullinnlegg innerst, bør du byte dei med det same dei blir våte, og vaske dei på så høg temp. som dei tålar (ev. stryke dei, då blir bakteriane "steikt"). Blir bakteriane liggande heilt innpå puppen er det lett å få brystbetennelse, som jo er det ein prøver å unngå ved å bruke ullinnlegg... Men for all del: Viss du byttar ullinnlegga kvar gong dei blir våte, har dei heilt klart størst effekt om dei ligg innerst.

Sjølv brukte eg eingongs innerst og ull ytterst. Må vel snart finne fram ulla igjen, har ikkje orka det i sommarvarmen :o)

Skrevet

Dersom du har problem med at eingongsinnlegget klistrar seg fast i puppen kan du klippe små firkantar av eit gamalt laken og legge over brystvorta, innanfor innlegget. Gjekk med laken i bh'en den første mnd for å unngå å bli sår.

Skrevet

det blir ikke bakterievekst i ubehandla ullinnlegg som nøstebarn sine og lana. Fordi de inneholder lanolin - ullfett som er selvrensende når det blir vått - sopp derimot vokser bra i våte innlegg (se nostebarn.no=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...