Gå til innhold

Vektøkning i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye la dere eller har dere lagt på deg i svangerskapet. Selv er jeg bare 8 uker på vei og kun eid meg en gang. Men jeg er tung nok fra før, og redd for at jeg legger på meg 30 kg.. Er det noen sammenheng i hvor stor man er fra før og hvor mye man legger på seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen sammenheng. I mitt forrige svangerskap la jeg på meg 15 kilo. Nå er jeg gravid igjen og jeg spiser sundt , er i uke 20, men har ikke lagt på meg ennå. Jeg tror hvis man tenker litt på hva som går inn, så legger man ikke på seg så mye. Tror ikke at selv om at man er stor fra før at man da legger på seg mye. Dette er litt genetisk, så spør hvordan moren din la på seg i svangerskapet med deg.

Skrevet

Hei! Jeg vet faktisk ikke helt hvor mye jeg har lagt på meg til nå, er i uke 27. Men noen kilo er det. Jeg går på Adipol på Riksen, og der fortalte de at de ofte ser at vi som "har litt fra før" ikke legger på oss så mye. Det samme sa jordmoren jeg går til i bydelen. Jeg satser på at jeg blir en del av den statistikken;-) Prøver å være litt forsiktig, men er mest opptatt av å få rørt på meg, det hjelper veldig på alt fra fordøyelse, vondter ellers i kroppen og ikke minst smart å prøve å holde seg i form.

Lykke til!

Skrevet

Jeg var 115 kg før jeg ble gravid(siste mens i november).Hadde ei jul uten fest,men masse mat!! Første time til lege 28 februar.hadde da lagt på meg 4 kg. Nå i uke 37 er jeg 10 kg tyngre enn jeg var før jul. Altså 6 kg siden februar

Skrevet

jeg var 92 etter julen. ble gravid i starten av jan, og veier 105 nå.

Skrevet

Jeg er i uke 28 og har gått opp 1,5 kg siden starten. Spiser som vanlig, men har ikke så mye matlyst.

Skrevet

jeg tror ikke det er noen sammenheng med hvor stor man er og hvor mye man legger på seg i gravididiteten. Jeg tror faktisk at de som er overvektige legger på seg mindre enn normalvektige. Noen går jo faktisk ned i vekt. ( men det er vel kanskje ikke det beste) Husk at mange har mye forstervann, og får mye vann i kroppen, dette veier en del. Så ikke ta det tungt om du går opp noen kilo. De som får mye vann i kroppen går opp en del i vekt, men det forsvinner stort sett under fødsel.

Skrevet

Hei.

Jeg er i uke elleve og har gått ned 5 kilo. Mye av årsaken til det er at jeg har slitt med kvalme og oppkast. Jeg venter nr 3, og med førstemann la jeg på meg 20 kilo(med henne var jeg ikke kvalm), med andremann gikk jeg ned 10 kilo første halvdel av graviditeten og gikk opp 8 kilo i andre halvdel, altså ned 2 kilo fra opprinnelig vekt( og med han var jeg også veldig kvalm). Så jeg har erfart at mye kommer ann på hvordan formen har vært i graviditeten på utfallet av vektøkning.

Lykke til videre med graviditeten:)

Hilsen snart 3barnsmor.

Skrevet

Jeg var også veldig bekymret for dette når jeg ble gravid, har alltid lagt på meg veldig lett, og jeg trodde jeg kom til å ese ut, men nå i uke 28, har jeg kun gått opp 2 kilo til 98kg, jeg har ikke gått inn for dette, men jeg har litt mindre matlyst, samtidig som jeg spiser klisje aktig nå he he, lite men ofte. Virker som om babyen ligger på magesekken..

Skrevet

Hei på deg!

I mitt første sv.sk gikk jeg opp 20 kg, var da ca 106 kg når jeg ble gravid. Så det ble ganske tungt tilslutt for lille meg. Den gangen koblet jeg ut alle "slanke-tanker" med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og det angra jeg litt på etterpå. For det medførte at jeg skeia heilt ut. Denne gangen her skal jeg være mye mer bevisst på hva jeg spiser og prøve å få gått masse turer og trene litt, så sant sv.sk tillater det. Jeg veide ca 97 når jeg ble gravid nå. Har lyst å gå ned enn 5-7 kg, og skal ta et grete roede kurs nå, er bare 4 uker på veg, for de har egne menyer for gravide. Så lenge en "slanker" seg på en sunn måte, så går det faktisk an selv om en er gravid. Har lite lyst å komme over 100 kg igjen, men det blir vell til det innser jeg. Veide 114 kg tidligere i år, så det har vært godt å bli kvitt litt av alt det overflødige og skrekken for å tippe over 100 igjen henger i. Så jeg får litt blandede følelser mtp at jeg nå skal opp i vekt igjen. :-) Men, men er veldig glad for at jeg er gravid, så det må jeg da bare takle.

Fiona

Skrevet

Nå er jeg 23 uker på vei. Og har ikke lagt på meg en eneste kilo.. Jeg gikk ned ca 5 kilo i begynnelsen av svangerskapet pga kvalme og dårlig matlyst.. Men, om man går opp noen kilo er det jo verdt det.. Naturen må gå sin gang.. Får heller gå mange trilleturer når ungen kommer, det er jo godt både for mor og barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...