Gå til innhold

Hvorfor er det farlig å drikke og røyke?


trompet (fødeklar)

Anbefalte innlegg

Jeg gjør ingen av delene så det er sagt.

Men jeg lurer på hvorfor det er farlig de første 8 ukene?

Barnet får jo ingen næring av moren før etter at navlestrengen er festet?

Har ikke funnet noe info om dette på nettet eller i bøker.

Det står bare at det er farlig.

 

Setter pris på seriøse svar her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje fordi man har alkohol i blodet lenge etter en fyllekule.

Og fordi nikotin tar opp surstoff som barnet skal ha. Man kan da disse "ulempene" i kroppen lenge etter at man slutter med både drikking og røyking. Kroppen skal vel få tid til å bli ren før navlestrenger kommer, derfor sier man fy-fy fra dag èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du på etter babyen har kommet?

jeg har slutta å røyke for 2 år siden og kommer ikke til å starte igjen, men legen min sa til en venninne av meg som gikk gravid ifjor at hvis hun holdt seg for å røyke igjennom svangerskapet kunne hun røyke med engang ungen kom ut(dette sa hun til meg så jeg vil ikke påstå at det er 100% korrekt, i og med at hun også mente at det ike var skadelig for barnet om man røykte i svangerskapet)...ungen er ikke knyttet til mors blod lenger, og maten ungen får når den ammes skal ikke ha noe med om mor røyker eller ikke....jeg ville ha dobbeltskjekka dette med legen min hvis jeg var deg, jeg er ikke sikker på om det stemmer men det var dette hun påstod.

 

alkohol når du ammer går bra ifølge alle de jeg vet om som har ammet og tatt seg litt å drikke en kveld.

slik de har gjort det har ihvertfall vært å pumpe seg og bruke dette imens alkoholen er utav kroppen, jeg tror også noen av dem pumpet seg etterpå for å være sikre på at det ikke er noen rester igjen, men dette vil jeg ikke påstå at er helt mitt felt, vet ihvertfall at de pumpet seg ;)

har ikke ammet selv så ;)

lykke til ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også bare si at jeg egentlig ikke hører til her(er på 3 trimester), men jeg visste ikke at jeg var gravid før begynnelsen av uke 6, og jeg var ute på fylla uka før jeg fant det ut...jordmor og lege har sagt til meg at så lenge fosteret er der har det ingenting å si, mitt foster har ikke tatt skade av det...ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet fordi dere uheldigvis drakk helga før dere fant ut av den lille spiren...kroppen støter det bort selv hvis noe har gått galt, og du hadde nok ikke visst om at det hadde vært noe på gang engang...høres fælt ut men nå er det nå engang slik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at legen mente at det er bedre å røyke ETTER at ungen er født (om hun absolutt måtte) og ikke UNDER svangerskapet, for nikotinen og de andre skadelige stoffene går over i morsmelken og dermed til barnet når du ammer. Det sies at bare du slutter å røyke dagen før du skal føde så hjelper det kjempemye (for folk tror alltid at, jaja, har jeg røkt i de første 6 mnd o.l. så kan jeg like godt fortsette).

 

Dette med at kroppen støter det bort selv hvis det går galt er i og ofr seg sant, men ikke i alle tilfeller ellers hadde det jo aldri blitt født multihandikappede barn o.l.

 

Angående alkohol, så er det nok de fleste som har drukket 1 gang før de oppdager at de er gravide. Det skjedde med meg; jeg tok meg en fest før jeg skulle ha mensen og vi prøvde ikke å få barn da, men hadde vel ubeskyttet samleie 2 ganger den måneden så vi visste jo at det var en sjanse. Vi hadde også akkurat kjøpt nytt hus og jeg hadde malet mye og holdt på med diverse løsemidler. Jeg ble skrekkslagen for at jeg skulle ha skadet barnet. Ringte susstelefonen og alt mulig hehe... Heldigvis ble prinsessa velskapt og er verdens nydeligste jente.

 

Nå er jeg gravid igjen og dette svangerskapet har omtrent gått etter boka; vi begynte å prøve, jeg startet med folsyre med en gang, har ikke drukket (røyke gjør jeg aldri uansett) eller gjort noe som kan ha skadet barnet. Jeg er nok skrekkslagen for at barnet kan være skadet likevel, for det er sånn "typisk" at den som ikke har verken drukket eller noe får et sykt barn. Jeg er uansett kjempeglad for at jeg har muligheten til å bære frem verdens vakreste gave:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har drukket før de "visste" at de var gravide. Dette kan vi jo ikke gjøre noe med, og det er heller ingen grunn til panikk- heldigvis går det stort sett bra.

 

(Dette svaret går mer på generelt hvorfor det er farlig- ikke spesielt de første ukene som du egentlig lurer på... men det er sikkert noe i svaret om at giftstoffene blir i systemet vårt lenger enn til dagen etter?... Den farligste fasen vil jeg tro er etter at fosteret "kobler på"

 

Når vi derimot VET at vi er gravide og lever i et opplyst samfunn hvor vi vet (burde vite) at både røyk og rusmidler kan være SVÆRT skadelig for barn, MÅ vi klare å holde oss unna alkohol etc. For de som har problemer med å kutte dette alene finnes det hjelp, jordmor kan være en fornuftig person å ta opp dette med...

 

Dere har kanskje hørt om FAS (Føtalt AlkoholSyndrom)?

 

Teksten under er kopiert fra:

 

http://www.helsenytt.no/artikler/alkohol_svanger.htm

 

Alkohol i svangerskapet kan gi barnet store skader

Barnenevrolog Liv Marie Lægreid ved Haukeland Universitetssjukehus intervjuet av Marianne Næss

 

Kvinner som er gravide må holde seg langt unna alkohol. For selv et moderat inntak av alkohol kan øke risikoen for fosterskader i betydelig grad. Misbruk av alkohol kan blant annet føre til alvorlige hjerneskader samt adferdsproblemer hos barnet. I verste fall kan fosteret bli påført føtalt alkoholsyndrom eller føtale alkoholeffekter, sier barnenevrolog Liv Marie Lægreid.

 

Total avhold er viktig i svangerskapet. Dette er konklusjonen til en ekspertgruppe, nedsatt av Sosial- og helsedepartementet. Både norske og utenlandske undersøkelser viser nemlig at alkohol i graviditeten kan føre til store skader på fosteret – uansett når i svangerskapet mor drikker. Det verste av alt er at disse skadevirkningene er livsvarige. Det finnes heller ingen sikker grense for alkoholinntak hos gravide. Gravide, som allerede har drukket alkohol, bør derfor stoppe å drikke umiddelbart for å minimalisere videre risiko, mener gruppen. Planlegger man å bli gravid, må man heller ikke drikke alkohol. Også i mange andre vestlige land gir myndighetene liknende advarsler.

 

- Det er ikke noe annet rusmiddel som gir så store skader på fosteret som alkohol, sier barnespesialist Liv Marie Lægreid. I 23 år har hun jobbet med barn av rusmisbrukere. Hun har sett mange tragiske barneskjebner som skyldes mors alkoholmisbruk i svangerskapet. - Jeg blir helt fortvilet. Det verste er at dette var skader som kunne vært unngått. Nå er det viktig at myndighetene kommer ut med opplysning, slik at skadene i fremtiden kan reduseres.

 

Liv Marie Lægreid regnes i dag som en av våre fremste barnenevrologer. I tillegg til å være barnespesialist, har hun også en doktorgrad på rusmiddelmisbruk. Det var derfor svært naturlig at hun fikk plass i departementets ekspertgruppe som på bakgrunn av gjennomgang av internasjonale undersøkelser og litteratur, skulle vurdere hvordan man kunne forebygge skader utløst av alkoholbruk i svangerskapet.

 

- Er ikke narkotikamisbruk enda farligere for fosteret?

 

- Nei, det er det ikke. Narkotiske stoffer kan riktignok gi rusavhengighet hos fosteret og abstinens etter fødselen, men celletoxisk er alkohol det aller verste rusmidlet. Det som er så ille, er at alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som hos moren. Alkoholen går også over i fostervannet, som virker som et depot av rusmiddelet. Barnet drikker betydelige mengder fostervann og alkoholen absorberes på nytt i fosterets blod. På denne måte kan fostret få en lang og relativ sterk alkoholpåvirkning når mor drikker. Fosteret har lav kapasitet for alkoholnedbrytning.

 

Føtalt alkoholsyndrom (FAS)

Hvilke skader barnet får, avhenger av når i svangerskapet mor drikker. Inntar hun alkohol tidlig i svangerskapet når hjernen og andre organer er under utvikling, kan barnet i tillegg til alvorlig hjerneskade med redusert hjernevolum, få misdannelser av andre organer. Har mor en skikkelige ”fyllekule” i begynnelsen av svangerskapet, kan barnet utvikle et føtalt alkoholsyndrom. Gjennom hele fosterstadiet skjer det en utvikling av hjernen med organisering av hjernens forskjellige strukturer. Det dannes utløpere fra hjernecellene som skaper et nettverk av kontakter mellom nerveceller og de forskjellige hjerneavsnittene. Alkohol skader alle disse prosesser.

 

- Den alvorligste skaden barnet kan få av mors alkoholkonsum i første del av svangerskapet kalles ”det føtale alkoholsyndrom”. Dette syndromet har et spektrum av ulike utviklingsavvik og symptomer. Barna har avvikende ansiktstrekk med lite hode, små øyespalter, smalt midtansikt, flat og bred neserot, lang overleppe med utslettet leppefure og lite lepperødt. Barn med FAS er små av vekst og kan ha ulike medfødte misdannelser. Vanligst er hjerte- og nyremisdannelser. Den alvorligste skaden er utbredt forstyrrelse av sentralnervesystemets utvikling med nedsatt intellektuell kapasitet, store atferds- og lærevansker, hyperaktivitet og emosjonell instabilitet.

 

- Hvordan finne barn med FAS?

 

- Noen barn er plassert i fosterhjem, ofte etter en turbulent oppvekst hos biologiske foreldre. De fleste barn henvises til barneavdelingen for utredning. De barna som har symptomer på en omfattende hjerneskade, blir godt ivaretatt i barnehabiliteringssystemet. Øvrige barn gjenfinnes i barnepsykiatrien med eller uten FAS diagnose. Det er heller ikke uvanlig at adopterte barn, spesielt fra Øst-Europa, har symptomer på føtal alkoholskade

 

Føtale alkoholeffekter

- Dette er et begrep som dekker alle andre alkoholrelaterte symptomer - slike som for eksempel motoriske og mentale forstyrrelser i tillegg til atferds- og lærevansker, forklarer Liv Marie Legreid. - I nyere terminologi kalles dette ”fetal alcohol spectrum disorders” (FASD). Dette er skader som kan oppstår ved små mengder alkoholbruk i deler av svangerskapet. De barna som rammes ser, i motsetning til de som har føtalt alkoholsyndrom, helt normale ut og de har vanligvis ikke medfødte misdannelser. Om det ikke er kjent at mor har drukket i svangerskapet, er det ikke lett å sette en slik diagnose. Disse barna med alkoholrelatert utviklingsavvik har oftest ingen større intellektuell forsinkelse, men store adferdsproblemer og lærevansker. Som barn med FAS har de problemer med matematikk, nedsatt fokusert oppmerksomhet, konsentrasjonsvansker, dårlig impulskontroll og problemer med sosial fungering. Barna kan lett forveksles med tilstanden ADHD, men symptomene tyder oftest på en mer utbredt hjerneskade. De kan ikke se konsekvensene av sine handlinger, klarer ikke se at de skader andre med sin oppførsel og de har vanskeligheter med å tilpasse seg i det daglige liv. Omgivelsene opplever disse barna som vanskelige og umulige. Også for disse barna er det spesielt viktig å stille diagnose og legge til rette både i hjemmet og i skolen, for å oppnå en så optimal utvikling som mulig. I store studier fra USA, der barna er fulgt opp til voksen alder, viser det seg at mange av disse barna kan få problemer i ungdomsårene med rusmiddel og kriminalitet.

 

- Hvor vanlig er det med føtale alkoholskader?

 

I Norge fødes trolig 60 barn i året med føtalt alkoholsyndrom og ca. 120-180 med deler av syndromet.

 

Eldre mødre i faresonen

- Hvilke barn løper den største risikoen for å få alkoholskader?

 

- Det avhenger av blant annet alkoholeksponeringen fosteret blir utsatt for, mors drikkemønster i svangerskapet, hvordan mor bryter ned alkoholen, fosterets sårbarhet, når i svangerskapet mor drikker og variasjoner i hjernens utvikling. Vanligvis er det også en sammenheng mellom alkoholskader og mors alder når hun blir gravid. Ofte ser vi nemlig størst skader hos barn av ”eldre” mødre. Dette kan ha sammenheng med at disse kvinnene har drukket i flere år enn yngre kvinner, noe som igjen kan føre til at de har en nedsatt evne til å bryte ned alkohol i leveren. Det ser imidlertid ikke ut til å være noen sammenheng mellom sosial klasse og alkoholskader. Alkohol er i vårt samfunn utbredt i alle samfunnskikt. Unge jenter starter å drikke i 14-15 års-alderen og skaffer seg ofte først barn i 30 års-alderen. Mange, også de ”vellykkede”, drikker betydelig mengder alkohol, for eksempel i helgene. Dette spesielle drikkemønsteret vi har her i Skandinavia med festdrikking med stort alkoholinntak, er spesielt urovekkende hva gjelder fosterskader av alkohol. Dette gjelder med andre ord ikke bare ungdom, men også godt voksne kvinner.

 

- Mange kvinner har drukket opptil flere ganger i løpet av svangerskapet. Allikevel ser ikke barna deres ut til å ha tatt skade av dette?

 

- Ikke alle blir påført skader. Men risikoen er alltid til stede. Å utsette fosteret for alkohol blir som å skyte blindt inn i en folkemengde: Noen blir rammet, men ikke alle. For å vær sikker, bør man helt avstå fra alkohol i svangerskapet.

 

- Hva med de gravide som leser dette og som allerede har drukket. Hva bør de gjøre?

 

- De bør stoppe å drikke umiddelbart for å begrense eventuelle skadevirkninger. Men det er viktig at de ikke går og engster seg unødig og leter etter symptomer. De får i stedet håpe at alt allikevel er gått bra. Og for de flestes del, så går det jo bra.

 

Opplysning avgjørende

- Det er viktig er å komme ut med informasjon om alkoholens skadevirkninger. Særlig viktig er det å nå de unge jentene. Alkoholpåvirkning fører lett til graviditet, i det man ikke alltid tenker på konsekvensene av det man gjør. Og det tar alltid litt tid å finne ut at man er blitt gravid. Da kan skadene allerede ha skjedd. Derfor er det viktig at informasjonen når inn i skolen og på helsestasjonene. Denne trenden med utstrakt grad av drikking, må også snus. Det bør også iverksettes nasjonale helseopplysningskampanjer, slik at kvinner får kjennskap til risikoen ved å drikke under graviditeten. Ved første svangerskapskontroll bør helsepersonellet kartlegge kvinnenes alkoholvaner og råde dem til å være avholdende. Gravide som allikevel fortsetter å drikke, bør tilbys tettere kontroller for å motivere til avhold.

 

- Men ikke alle kvinner klarer eller ønsker å slutte å drikke av seg selv?

 

- De som er blitt avhengige av alkohol, bør henvises til forsterkede helsestasjoner, eventuelt tvangsinnlegges, om nødvendig under svangerskapet. Ingen kvinne har lov til å utsette sitt eget barn for livsvarige skader. En slik tvangsinnlegging er det i dag anledning til i henhold til norsk lov, påpeker Liv Marie Lægreid. - Helt til slutt vil jeg poengtere at det er spesielt viktigste å identifisere barn med alkoholskader så tidlig som mulig for å kunne legge forholdene til rette for at barnet skal få en optimal utvikling. Mange av disse kan blant annet nyttiggjøre seg medikamenter som Ritalin og Concerta som brukes ved ADHD. Får barn med føtale alkoholskader et trygt og stabilt oppvekstmiljø, kan barna få et bra liv, til tross for sine skader.

 

 

 

 

ALKOHOL OG SVANGERSKAP –

EN DÅRLIG KOMBINASJON

 

Det fødes anslagsvis 150 - 200 barn i Norge hvert år med medfødte alkoholskader – derav ca 60 svært alvorlige. (FAS føtalt alkoholsyndrom)

.

Noen dagers eller ukes rusmiddel-påvirkning kan gi konsekvenser for fosteret.

 

De tre hovedkomponentene i det føtale alkoholsyndrom (FAS) er:

· avvikende ansiktstrekk og andre misdannelser

· forandringer og nedsatt funksjon i sentralnervesystemet

· nedsatt vekst

 

FAS beskrives som den hyppigste årsaken til psykisk utviklingshemming i den vestlige verden.

 

Også ”normalt” forbruk kan være skadelig. Det finnes ingen sikker grense for risikofri alkoholforbruk i svangerskapet.

 

Alle typer rusmidler og vanedannende medikamenter kan skade fosteret.

 

(kopiert fra http://www.blakors.no/Default.asp?ItemID=1055)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere ikke gidder å lese hele utklippet, legg spes. merke til følgende:

 

- Er ikke narkotikamisbruk enda farligere for fosteret?

 

- Nei, det er det ikke. Narkotiske stoffer kan riktignok gi rusavhengighet hos fosteret og abstinens etter fødselen, men celletoxisk er alkohol det aller verste rusmidlet. Det som er så ille, er at alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som hos moren. Alkoholen går også over i fostervannet, som virker som et depot av rusmiddelet. Barnet drikker betydelige mengder fostervann og alkoholen absorberes på nytt i fosterets blod. På denne måte kan fostret få en lang og relativ sterk alkoholpåvirkning når mor drikker. Fosteret har lav kapasitet for alkoholnedbrytning.

 

Føtalt alkoholsyndrom (FAS)

Hvilke skader barnet får, avhenger av når i svangerskapet mor drikker. Inntar hun alkohol tidlig i svangerskapet når hjernen og andre organer er under utvikling, kan barnet i tillegg til alvorlig hjerneskade med redusert hjernevolum, få misdannelser av andre organer. Har mor en skikkelige ”fyllekule” i begynnelsen av svangerskapet, kan barnet utvikle et føtalt alkoholsyndrom. Gjennom hele fosterstadiet skjer det en utvikling av hjernen med organisering av hjernens forskjellige strukturer. Det dannes utløpere fra hjernecellene som skaper et nettverk av kontakter mellom nerveceller og de forskjellige hjerneavsnittene. Alkohol skader alle disse prosesser.

 

- Den alvorligste skaden barnet kan få av mors alkoholkonsum i første del av svangerskapet kalles ”det føtale alkoholsyndrom”. Dette syndromet har et spektrum av ulike utviklingsavvik og symptomer. Barna har avvikende ansiktstrekk med lite hode, små øyespalter, smalt midtansikt, flat og bred neserot, lang overleppe med utslettet leppefure og lite lepperødt. Barn med FAS er små av vekst og kan ha ulike medfødte misdannelser. Vanligst er hjerte- og nyremisdannelser. Den alvorligste skaden er utbredt forstyrrelse av sentralnervesystemets utvikling med nedsatt intellektuell kapasitet, store atferds- og lærevansker, hyperaktivitet og emosjonell instabilitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...