Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #1 Del Skrevet 10. august 2006 Er det noen som har erfaring med eller vet noe om svangerskap når en har hepatitt c. Jeg fikk diagnosen etter jeg var blitt gravid. Er ikke narkoman, men er blitt smittet seksuelt av eks-kjæreste. Lurer på hvordan det påvirker barnet. om risiko osv. Fikk ikke annen hjelp av fastlege enn mistanke om at jeg liksom skulle være narkoman fordi de fleste får det av urene sprøyter. Hardt nok å få vite en har en sykdom som er dødelig og som barnet kan være smittet av om en ikke skal få trøkt i trynet en mistanke om noe en ikke er. Har skiftet fastlege nå. Klarer ikke glede meg over svangerskapet på grunn av dette. Er bare redd hele tiden. Begynner bare å grine hver gang jeg snakker om det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5884474-gravid-m-hepatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilje med gull i magen Skrevet 12. august 2006 #2 Del Skrevet 12. august 2006 Stakkars deg- utrolig uproffesjonelt av fastlegen din!!!! Jordmødre pleier ofte å være litt mer empatiske, kanskje du kan henvende deg der? Håper at det går bra med både deg og den lille babyen din! Helsepersonell har plikt til å hjelpe deg i din situasjon uten fordommer- også om du hadde blitt smittet gjennom urein sprøyte, skulle de møtt deg med respekt! Håper at du etterhvert klarer å glede deg over det lille vidunderet i magen din! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5884474-gravid-m-hepatitt/#findComment-5901716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilje med gull i magen Skrevet 12. august 2006 #3 Del Skrevet 12. august 2006 Fant forresten dette på doktor online... Hepatitt C og graviditet Jeg har hepatitt C og er gravid og lurer på om barnet vil bli født med viruset? Jeg har hørt om behandling med Interferon. Er dette noe jeg kan forlange? Jeg er bunn fortvilet. Svar: Det finnes en rekke virus som kan framkalle leversykdom. Flere av dem har navn etter bokstavene i alfabetet og kalles hepatitt A, hepatitt B, hepatitt C, hepatitt D, hepatitt E og hepatitt G. Muligens eksisterer også hepatitt F. Virusene har ulike smittemåter og senfølger. Hepatitt C smitter først og fremst ved urene sprøyter. Tidligere var også blodoverføring en viktig kilde. Viruset kan bli overført ved seksuell kontakt, men denne smitteveien er uvanlig. De aller fleste som blir smittet av hepatitt C får ingen symptomer. Smitten blir derfor ofte oppdaget tilfeldig i forbindelse med at man undersøker blodet av andre årsaker. Sannsynligheten for at en gravid, smittet kvinne overfører viruset til fosteret ser ut til å være liten. Slik smitte forekommer, i følge en veiledning fra de amerikanske helsemyndighetene, i en av tyve svangerskap. Foreløpige erfaringer tyder på at det ikke er av betydning hvorvidt barnet blir født på vanlig måte eller ved keisersnitt. Morens immunsystem er imidlertid viktig for hvor smittsom hun er, og derved sannsynligheten for at viruset blir overført til fosteret. Det er mulig å vurdere smitterisikoen ved hjelp av en blodprøve. Man har ingen holdepunkter for at viruset kan bli overført ved amming, men for sikkerhets skyld bør man avstå fra å amme hvis man har såre brystvorter. 10-20 prosent av de som er smittet med hepatitt C har etter 20-30 år utviklet en alvorlig leverskade. Legemiddelet Interferon kan begrense denne senskaden. Slik behandling er først og fremst aktuell for unge personer som har sikre tegn til vedvarende leverbetennelse vurdert ut i fra blodprøver og en vevsprøve fra leveren. Jeg synes du bør snakke med legen din om det er holdepunkter for at du etter hvert kan ha nytte av behandling med Interferon. - Christian Anker, spesialist i allmennemedisin Sist oppdatert: [27/7-2000] Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5884474-gravid-m-hepatitt/#findComment-5901741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august 2006 #4 Del Skrevet 13. august 2006 Heisann. Jeg er gravid (uke 23) og har hepatitt C. Jeg har en god dialog med lege og jordmor, og har fått beskjed om at det er LITEN risiko for at jeg skal overføre viruset til foster. Utifra blodprøvene har jeg høy smitterisiko, men det var fortsatt ikke stor fare for overførsel til foster. Eller ved amming senere, så sant jeg ikke har sår o.l vet ikke om du ble betrygget noe av dette. Og du, jeg kjenner igjen den følelsen du sitter med ang det og bli stemplet som narkoman. Jeg ble riktignok mest sannsynlig smittet via sprøyter. Men man blir puttet i en bås av legen uansett :/ :/ Jeg skiftet fastlege og fikk god hjelp av han Lyke til !!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5884474-gravid-m-hepatitt/#findComment-5906152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #5 Del Skrevet 14. august 2006 Takk Det er en del leger der ute som tydeligvis har sovet seg gjennom etikk-/og pasientbehandlingstimene. De skal vise respekt uansett hvordan pasienter har blitt syk. Jeg og skiftet fastlege. Pga gamle legen og tiden det gikk til jeg skiftet er jeg nå 28uker på vei og vet ennå ikke noe mer enn at jeg er smittet. Fra jeg fikk beskjeden om at jeg er smittet til min time på medisinsk på sykehuset er det 4 mnd! Timen er ikke før i september. Og ingen trenger vel å si hvor lenge 4 mnd er for en som er gravid. Jeg blir forbannet når de mener at det er helt rimelig å måtte gå så lenge uten at det blir tatt noen prøver eller at en får noen som helst info. Fikk tatt blodprøver når jeg var hos den nye fastlegen min, men med min flaks får jeg vel ikke resultatet før etter fødselen. Det beste vi kan gjøre er vel å krysse fingrene for at de små ikke er smittet. Lykke til med deg og! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5884474-gravid-m-hepatitt/#findComment-5927123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå