Gå til innhold

Hvor mye har dere igjen å leve for nå?

Anbefalte innlegg

Snakker om penger.

Vi har valgt at jeg skal være hjemme ett år til.

Men det er hardt økonomisk.

Når alt er betalt har vi 11000 kroner "å leve" for pr mnd, dette er mannens lønn+barnetrygd+kontantstøtte.

Hvordan er dette i forhold til dere andre?

Fortsetter under...

Vi har også valgt at jeg skal være hjemme. Jeg ta imot arbeidsledighetstrygd, så budsjettet vårt er nesten likt som da jeg jobbet. Får utbetalt 10 000,- pr.mnd etter skatt. Hvem vil ut i jobb når man kan gå hjemme med slik lønn.

Vi har faktisk INGENTING å leve for etter at alle utgifter er trukket fra. Rart vi ikke dør!

Men for å gjøre det enda mer dramatisk sier jeg heller at vi har kun 500 i uken å leve for. Det er når alle utgifter untatt de siste 500kr er trukket fra.

Personlig syns jeg 10 - 11000 er mye penger jeg....Men du anonym litt lenger oppe der...du kan jo ikke gå arb ledig mange mnd...nå er jo arb ledigheten på et minimum og det er masse ledige jobber rundt forbi. så hvordan har du tenkt å klare å gå arb ledig et helt år?????????????????????????????? Jeg har også vært arb .led og vet hvilke plikter det medfølger så jeg vet hva jeg snakker om.

Det er jeg som er "arbeidsledig". Jeg har valgt å ikke søke på jobber - that`s it! Ikke lov, men jeg tar selvsagt imot alle gratispengene jeg får.

Nå er jeg gravid igjen så tror ikke noen ville ha ansatt meg uansett. Jeg får vel dagpenger i 2år tror jeg.

Hovedinnlegger bør gjøre som meg.

Annonse

Min samvittighet er god:) Jeg har det som plommen i egget. Det er tusenvis av mødre som gjør det samme. Jeg har god utdannelse, og ikke problem med å få jobb, men dette er et valg jeg har tatt for å være hjemme med små barn. Skulle jeg gått hjemme uten penger? Man tar det man får. Aetatkontakten min sa at hun forstod meg godt. Man får ikke mer enn man tar.

10.000,- etter skatt er jo alle mine faste utgifter det. I tillegg har mannen min samme utgifter også. Men vi bor i Oslo og her er det dyrt å bo, selv om vi begge har gode jobber. Men vi klager ikke, har det veldig bra. Men må si jeg steiler over de som utnytter systemet til det fulle som enkelte gjør. Jeg hadde gått på veggen hvis jeg skulle rusle hjemme på arbeidsledighetstrygd, men det er meg.

Jeg er helt sjokkert jeg! Sitter her og rister på hodet... Tusenvis av mødre som gjør det samme?? Det kan da ikke være tilfelle? Om du skulle gått hjemme uten penger? Selvølgelig skulle du det! Man må jo egentlig jobbe for å tjene penger!

Jeg har også valgt å (delvis) være hjemme med min datter. Men noe må jeg jobbe for å få det til å gå rundt. 50% jobb har jeg endt opp med. Er det rettferdig at de fleste må jobbe og slite for pengene, og dermed ikke får den tiden de kanskje ønsker med sine små, mens andre snylter på systemet?

"Man får ikke mer enn man tar", sier du... Ja, det sier mye om deg...

11 tusen igjen å leve for hver mnd viljeg si er mye penger.

I en periode på over 6 mnd i fjor var det vår nettoinntekt hver mnd før utgiftene var dekket (mannen min ble syk og hadde ikke rett på sykepenger).

Nå har vi omtrent 6 tusen i mnd å "leve for" som du sier, dette går til mat, klær, medisiner og diverse. Vi føler vi har god økonomi nå vi.

Ser det er stor forskjell på hva folk mener med god økonomi.

Hilsen ei som kun jobber 50% for å være med barna mer.

Annonse

Du har tatt ditt valg - og jeg har tatt mitt valg:)

Tro meg - det er mange mødre som gjør som meg. Ikke sikkert det passer for deg, men for meg er det perfekt. Arbeidsledighetstrygd er faktisk for dem som er arbeidsledige. Hvem bryr seg om hvor mange søknader jeg sender ut. Jeg snylter ikke da systemet faktisk er lagt opp på denne måten. De som ikke har jobb- er de som får dagpenger. Ser ikke problemet ditt. Jeg mener jeg bare var smartere enn deg.

Du er tydeligvis smartere enn meg også. Eller sleipere avhengig av hvordan jeg ser det. Kjenner jeg blir provosert av argumentasjonen din. Det er faktisk sånne som meg som går tilbake i jobb etter et år, leverer ungen i barnehagen og betaler skatt som er med på å finansiere valget ditt. Du ser at systemet muliggjør det og da utnytter du det. Kanskje ikke galt i lovens forstand, men for meg temmelig umoralsk. Det er du og de "tusenvis av andre mødrene" som gjør at det går sent med barnehage utbyggingen og at bestemor ligger på gangen på sykehuset i stedet for på sykehjem.

Stilles det ingen krav om at man må være reell arbeidssøker da? Blir man ikke "tilbudt" stillinger fra aetat som man må møte på intervju til? Hun saksbehandleren din på aetat kan neppe gjøre den jobben det er meningen at hun skal gjøre!

Du kan vel ikke være så naiv å tro at alle som er arbeidsledige søker jobb? Det heter at man skal bli tilbudt stillinger, men jeg har nå ikke blitt tilbudt noe som helst. Hadde jeg blitt tilbudt, hadde jeg selvfølgelig møtt opp på intervju. Jeg vet godt hva jeg må gjøre og hva jeg ikke trenger å gjøre. Er ikke så aktiv å søker selv, men det fordi jeg nå er gravid. Derfor sitter jeg på baken og bare tar imot det staten vil gi meg- og har ingen dårlig samvittighet.

Ang. det å gå tilbake til jobb år etter år har jeg også gjort. Har sikker betalt mer i skatt enn hva du noengang kommer til å gjøre også. Den eneste jeg snylter på må da være med selv. Man får uansett ikke mer i dagpenger enn hva man en gang har gitt uansett.

At jeg ikke jobber har ingenting med at bestemor ligger på gangen å gjøre. Hun ligger på ganger fordi du ikke har tid til å ta vare på henne fordi du er på jobb.

Hvorfor skal noen bry seg om hva jeg gjør med mitt liv? Jeg gav hovedinnlegger et råd om å søke dagpenger. Kanskje du heller vil sende henne til sosialen? Ikke alle som har barnehageplass og kan gå ut i jobb.

Selvfølgelig er jeg ikke så naiv at jeg tror at alle arbeidsledige søker jobb aktivt. Det er imidlertid ikke alle arbeidsledige som frekt og freidig argumenterer for at det er helt greit akkurat nå.

Jeg synes det er trist at man ikke bidrar til velferdssamfunnet i det omfang man klarer. Det er et dårlig argument at man har betalt masse skatt før. Det viser jo at potensialet for å delta er stort. Håper ikke det finnes mange som deg der ute, da kan egenandelene på offentlige ytelser bli store etter hvert.

Er ikke dine råd til hovedinnlegger jeg reagerer på, men argumentene dine for det livet du lever. Jeg har ingen rett til å dømme deg fordi du utnytter et system som muliggjør dette, men oppfordrer deg allikevel til å tenke annerledes. Hvordan vet du forresten at du har betalt mer skatt enn jeg noensinne kommer til å gjøre?

Jeg blir også utolig provosert av de som snylter til seg goder fra staten som de ikke har krav på. Greit at vi får penger vi har rett på som barentrygd, permisjons penger og lignende. Men å late som om man søker jobber for så å melde seg abeidsledig er snuskete i mine øyne. Jeg er student og låner penger for å finansiere dette , mannen min er selvstendig næringsdrivende og betaler skatter og avgifter i hytt og pine for at snyltere skal fortsette å utnytte systemet blant annet. Vi som en skatte betalende familie er ikke interissert å finansiere andres familier slik at de selv kan la være å jobbe!!!!!!Klar dere selv og ikke lev på andre. ....

Og dette går ikke på å være smart å klare å gribbe til seg penger man ikke har krav på.........tvert imot sier nå jeg!!

Jeg får utbetalt litt over 12.000 etter skatt i dagpenger fra Aetat, og vil ABSOLUTT ut i jobb.

For meg er ikke dette noe liv. Bare gå hjemme. Vente på at min kjære kommer hjem fra jobb og høre om hva han har opplevd i dag. Jeg vil ut i jobb. Ut blandt folk. Delta i arbeidslivet. Være en del av et fellesskap. Føle meg nyttig. Snakke med voksne folk. Bli godt sliten i kropp og sjel. Glede meg til fredager. Se frem til ferier....

Jeg kan gjerne tjene litt mindre jeg, bare jeg kommer meg ut i jobb snart. Har vært arb. ledig i 3 mndr, og jeg går snart på veggen.

Så jeg rekker opp hånda på spørsmålet ditt: JEG VIL UT I JOBB. SELV PÅ EN SLIK JOBB!!

Klemmer fra

Jeg er enig med Et bøllefrø i magen bor som skriver at hun blir provosert.

Jeg er arbeidsledig,og mange har sagt til meg at jeg har krav på ledighetstrygd(lillegutt er 16mnd),men jeg går ikke på ledighetstrygd,nettopp fordi jeg ikke vil snylte på staten.

Hvis aetat finner en jobb til meg så må jeg ta den,for ellers mister en ledighetstrygda(er alenemor).

Så jeg vil søke på jobber som passer meg,og ikke ta det som dem tilbyr meg,og jeg er ikke kravstor for jeg er renholder av yrke,og det er ikke så vanskelig å få.

hei..

Jeg er selv arb ledig, og har vell utbetalt 12.00 i mnd etter at skatten er betalt.. Men jeg kunne godt tenkt meg å få mindre utbetalt i mnd, hvis jeg kunne fått en jobb.. Jeg har selv søkt mange jobber, men ikke fått noen enda.. Det heter at Aetat skal hjelpe meg å finne en jobb men ikke hørt noen ting fra dem enda.. Det er faktisk ikke så kult å gå hjemme dag ut og da inn.. Jeg vil ut igjen i arbeids livet, treffe andre folk enn min sønn og mann.. Jeg vil være sliten når kvelden kommer, og jeg vil og glede meg til fredag og helg.. Og sist men ikke minst jeg vil føle at noen trenger min kunnskap....

Alle som får penger av aetat snylter ikke på staten, før jeg var arb ledig tjente jeg veldig gode penger, og bet masse i skatt.. Vi må ha min arb ledighets trygd for att hjulene går rundt.. Men så fort noen tilbyr meg en jobb kommer jeg til å smile fra øre til øre... Og jeg kommer til å ta hva som helst... Og er det ikke drømme jobben, så tar jeg den for det og fortsetter og søke på jobber til den dukker opp.. Blir veldig provosert av hun som skriver att hun kommer til å snylte på staten, få penger uten å gjøre seg fortjent til det....

Dette blir jo noe helt annet da! Du har jo lyst til å jobbe, men får ingen jobb! Grunnen til at iallefall jeg reagerte over her, var pga hun som kunne få jobb hvis hun ville, men ikke gjorde det pga at hun syntes det var fint å gå hjemme og få arbeidsledighetstrygd. Ser du forskjellen?

Selvfølgelig er ikke alle som får penger av aetat snyltere! Tror ikke det er noen som har ment det her. Tvert imot er det veldig fint at de som ikke får jobb, får støtte. Men når man har muligheten til å jobbe, men ikke vil, da blir det noe annet.

Det må være en fortvilt situasjon å være i at man ikke får jobb når man vil...

Hei du som svarte meg.. Jeg mente ikke å kritisere deg, hvis det var sånn du mente.. Jeg skrev fordi jeg var litt irritert over hun som gikk hjemme, fikk masse penger og ikke gjorde en dritt for det..

Ja det er fortvilende å ikke få seg noen jobb.. Men jeg ha ikke gitt opp enda..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...