72-modell Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Hei, Nå husker jeg ikke helt: Hva er hva av disse to? Hvis man spiser upasturisert ost, og blir smittet, hva blir man smittet av? Og får man noen symptomer hvis man er smittet av en av disse? Jeg har nemlig spist hvit castello ost, som jo er upasturisert. Derfor trodde jeg at jeg var trygg, men så hører jeg at man ikke skal spise muggoster i det hele tatt...?? Noen som kan gi noen kloke råd? Jeg er 18 uker på vei.
msbu Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Man bør unngå upasteuriserte melkeprodukter pga fare for listeriabakterien. Jeg vet dessverre ikke hvilke symptomer det gir om du er smittet. Toxoplasmose kan man smittes av gjennom å spise dårlig stekt/kokt kjøtt (= rått kjøtt), og uvaskede frukt og grønnsaker. Smitten finnes i kattens avføring og kan følgelig også finnes i jord, der katten har gjort sitt fornødende. Man kan enkelt beskytte seg mot smitte gjennom god håndhygiene og kjøkkenhygiene samt å passe på å vaske frukt/grønnsaker + å steke/koke kjøttet tilstrekkelig. Man bør også unngå kontakt med kattetoalettet. Blir man smittet kan man få lette influensa- eller forkjølelsessymptomer, men man kan også være symptomfri.
selfangerkjerringa Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 Toxoplasmose er en sykom en kan få av en parasitt. Listeria er en bakterietype. Begge deler trives i blant annet rått kjøtt. Mugg, som f.eks hvitmugg eller båmugg, er sopp. Pasteurisering er en slags varmebehandling, som dreper bakterier. Dermed er det trygt å spise pasteurisert ost. Det står i innholdsfortegnelsen om den er pasteurisert eller ikke. Frysing av f.eks spekemat tar livet av toxoparasitten, men ikke "vanlige" kjøttbakterier. Ang. muggoster så har jeg hørt mye forskjellig. Selv har jeg latt meg få lov til å spise så lenge det er varmebehandlet (da dør nemlig bakterier, mugg og toxo), men ikke ellers. Rett og slett for å unngå dårlig samvittighet. Det er jo bare snakk om noen få mnd.
72-modell Skrevet 11. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. august 2006 Takk for svar. Jeg skrev at jeg hadde spist hvit castello ost, men skrev feil; den er pasturisert. Er jeg da trygg? Det er vel en muggost? Men jeg spiste den jo rett etter at jeg kjøpte den, ikke nærme utløpsdatoen.
selfangerkjerringa Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 ikke stress med det du HAR gjort, tenk heller på hva du har tenkt å gjøre framover
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå