Gå til innhold

September: Denne snuingen ved seteleie


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på! :) Det er visst forskjellig fra sykehus til sykehus har jeg forstått. Har hørt mange ulike versjoner.

Skal selv inn på mandag og har fått vite at jeg skal møte fastende, får et medikament for å få livmoren til å slappe av og så skal en gynekolog prøve å vende barnet ved å presse og trykke på magen min. Barnets hjerterytme og plassering overvåkes ved UL-apparat og ctg. Det er en risiko for at morkaken kan løsne, men det hadde ikke skjedd før her i Harstad. Går barnets puls ned raskt eller det er indikasjoner på andre komplikasjoner blir barnet forløst med haste-keisersnitt. Er både spent og nervøs kan du si! :) Fikk jo ikke så mye informasjon akkurat av jordmoren som vi var til, men har hørt om flere vellykkede vendinger og at flere opplevde det som piece of cake, mens andre syntes det var både vondt og ubehagelig.

 

Jaja, får se på mandag! Kommer tilbake med rapport! :D

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette leste jeg faktisk om i går.

 

Vending foregår med to stk lege/jordmor for å ha nok hender og god nok kontroll. Først lirker de setet opp fra plassen sin, og så prøver de å vri mot høyre eller mot venstre, alt ettersom hva som lar seg gjøre. Når barnet ligger på tvers, venter de litt før de vrir videre, for å kontrollere at det ikke blir noen komplikasjoner, at puls er ok osv. Da må de holde godt :-) Og så hjelper de barnet videre til å snu seg og gli ned i hodeleie.

 

Av og til er det umulig å få barnet ut av seteleie, fordi det har festet seg for godt. Andre ganger snur barnet seg tilbake. Det er i så fall mulig i en del tilfeller å snu barnet tidlig i fødselsforløpet, dersom det ikke har satt seg for godt til.

 

De klarer visst å snu litt over halvparten av forventede setefødsler til normale hodefødsler, ikke verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen jeg fikk for å skulle møte fastende var hvis det skulle skje komplikasjoner underveis i vendingen som gjorde at jeg trengte hastekeisersnitt. Samme hvis det blir planlagt keisersnitt.

Jeg ville spurte noen der du skal inn om dette for sikkerhets skyld. Mulig at det er forskjell på hvordan de ulike sykehusene gjør dette.

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ja....

Har lest her inne at mange måtte faste før de skulle inn til vending. Så jeg spurte legen som tok ultralyd på meg på fredag, og hun sa nei at det var ikke nødvendig. Tror kanskje jeg gjør det fordet da, siden jeg skal inn ganske tidlig. For sikkerhets skyld liksom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...