Gå til innhold

Jenta mi spiser av begge bryst til hvert måltid.. Alikevel får jeg i henne mme.. Har jeg alt for lite? Hvordan øke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg føler at hun ikke blir ordentlig mett og når jeg gir henne mme etter begge bryst spiser hun det også! Senest i stad spiste hun en del mme etter at jeg hadde ammet henne på begge bryst.Kan jo legge til at hun hadde gått opp 580gram på 12 dager ved denne "matmåten" men før det så gikk hun veldig sakte oppover. Er så frustrert. Leser om de som gir bare ett bryst, det funker ikke her hvertfall! Ønsker så veldig å fullamme henne. Jeg pumper (når jeg kan.. hvis hun sover ol.) drikker ammete (2 kopper om dagen) og nå har jeg kjøpt vørterøl. Alt for å øke melkeproduskjonen..

HI

Hva med å ikke gi mme etterpå men og vente og se når hun vil ha igjen. La baby styre, ber hun om mer hver annen til halvannen time så er det ok. En ekstraflaske mme på kvelden kan være grei å ha hvis det blir kavete og hvis det var problemer med vektøkning.

Husk at de som bare får mme skal ha 150ml per kilo unge i døgnet. Så du må tilpasse mm til det! 150ml etter amming er mye. Hvor lenge har dere pause etterpå da?

Da sover hun ikke så godt hvis hun ikke blir "fylt opp" med resten hvis du skjønner? Da sover hun alt fra 20 minutter til halvannen time. Hvis jeg ammer og hun i tillegg får mme (kommer ann på men si ca 100ml) da sover hun i mange timer.. Opp til 4 timer (!!) Så da pumper jeg som regel en gang i mellom. sukk. Blir så sliten av dette her. Hun er blid og fornøyd nå da. Sikkert mett og god. hehe. Får legge til at hun er 8 uker (kanskje du vet litt mer enn meg ang melk på denne tiden) Skal jeg gi henne kun mme om kvelden da?

Det har vært ganske ille her. Eksempel på en "slitsom" dag:

Sovnet kl 24, Så våkner hun rundt 05-05 og da pupper litt, men blir lei etter 5 minutter ca på hvert bryst, så lager jeg mme (ca 150) og pumper mens hun spiser (blir skikkelig sliten av det der ja) da sover hun frem til 09 tiden. Så koser vi litt og står opp og hun får pupp. Så går det halvannen - to timer og da får hun pupp igjen, blir som regel ikke helt fornøyd (tror jeg da) og da får hun mme. Sover tre-fire timer (da pumper jeg) og får pupp. Er da våken en stund og får puppen fler ganger (og ev det jeg har pumpet ut av mm tidligere) og får da mme igjen til kvelden før hun legger seg og kanskje litt "ammerunden" før det igjen. Så sover hun til 5-6 og løpet går som skrevet..

Beklager.. Dette ble veldig langt, men jeg vil så gjerne få dette til! Blit utslitt av amme, mme og pumpe på en gang...

HI

Ok, prøv å ta en økedag eller to. Legg bort mme, smokk, pumpe etc fra morgene til ihvertfall 21. Ikke pumpe disse dagene. Så gir du barnet puppen ordentlig. 15 min på hver pupp, minst. Må du bytte fra den ene til den andre og tilbake igjen for å holde henne interessert, so be it. Denne dagen kommer du kanskje til å ha amminger hver time til hver andre (fra start til start), du skal ikke ha noe annet fore, egentlig bør noen sørge for deg den dagen. Se at sugetaket er ordentlig, nesten alt det brune skal være inni og tinningene skal bevege seg når hun suger.

Fire timer imellom på dagtid er for mye. Max 3. Gjerne 2. En amming på nattestid. Samsov gjerne hvis du ikke røyker. Spis gjerne hvitløk, det liker babyer og de suger lenger.

Sov når baby sover. Spis godt og drikk mye vann, gjerne vørterøl. Gi blanke i støv og brødsmuler i noen dager. De blir ikke stjålet ;)

Lykke til, vi er her...

Annonse

Nå skal det sies at jeg har veldig små bryster...80b.. ikke stort kanskje det rett og slett ikke er plass til mer melk i dem? kanskje dumt spm men jeg er førstegangs og aner ikke. Har prøvd økedager og da er hun bare sur og sutrete hele dagen. Er det ikke plageri å la hun gå sulten? Blir så stressa av det der jeg. Hun er helt uintressert etter 5 minutter. Akkurat som da kommer det ikke fort nok for henne. Hun er jo blitt vant til mme som kommer i større fart sikkert. sukk! da suger hun og trekker hodet tilbake helt til hun "drar" puppen ut av munn og begynner å sutre og gråte. Jeg pleier å legge ho til x antall ganger etter det men da bare gråter hun. Prøver å rape henne men gråter alikevel.. bytter pupp så suger hun i 2-3 minutter og begynner på'n igjen med denne draingen..

De kan ikke få vondt i magen av hvitløk da? Hørt det jeg så jeg har styra unna det, men da skal jeg hvertfall spise det! Stakkars mannen.. hehe neida. Hvor mye vørterøl skal jeg drikke hver dag da? Sånn ca.

Brødsmulene blir ikke stjålet nei.. hehe likte det utsagnet ditt der. hihi.

Tusen takk for at du hjelper meg. Føler meg så elendig når det kommer til den ammingen her. Vil så gjerne men føler jeg stanger hodet i veggen hele tiden. Burde man heller gi opp og gi mme? Tenk hvis jeg aldri får nok er jeg redd for...

Tusen takk igjen for at du tar det tid til meg..

Det er så mange fordeler med å få mm at det er verdt å kjempe litt. Akkurat nå kjemper du uten at du har ting som sprukne brystvorter og store smerter. Da er kjemping til å leve med!

Hvitløk får de ikke vondt i magen av. Unngå provencalske grønne urter (timian, peppermynte, oregano, salvie etc...) det reduserer melka. Legen din kan skrive ut syntocinon nesespray for å få fart på utdrivingen. Fenugreek (uten timian) fra helsekosten kan øke melka.

Str på brystene betyr lite, da bare må du kanskje gi oftere, eller begge. På økedager sutrer babyen. Det er det hun skal, da renner melken din lettere (sant!) og hun får når hun ber om det. Løsne grepet med en finger hvis hun drar, prøv å legge til igjen. Vil hun ikke ha, så pakk bort til hun vil ha igjen.

Mannen må avlaste deg i perioden, jeg hadde frokost og lunsj laina opp til meg når han gikk... Og han tok masse bæsjebleier.

Ammehjelpen.no er tilgjengelig, de hjelper deg hvis det ikke snart blir mye bedre. Prøv to-tre dager med øking, er det veldig vanskelig fremdeles da så ring en der du bor.

Den nesesprayen har jeg fått så den bruker jeg. Hva er Fenugreek da? Kapsler?te? Jeg prøver alt! :) Kanskje jeg skulle ta dette i helga for da er mannen hjemme også. Du skiver "pakk bort hvis hun ikke vil ha" Skal jeg bare gi hun smokken og roe henne ned da eller? Hva om hun bare fortsetter å gråte (som hun som regel gjør det er derfor jeg begynte med mme så "ofte") Hvor mye vørterøl skal jeg drikke hver dag? en flaske? to?

Skal kontakte ammehjelpen om det ikke blir bedre ja..

Tusen hjertelig takk igjen!

Fenugreek er kapsler. Du kan lese om det på kellymom.com (søk). Ikke smokk, ut på pappatur. Og så pupp om litt tid (10min eller mer).

Drikk vørterøl som halvparten av tørstedrikke kanskje, du skal ha 2liter væske per døgn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...