Gå til innhold

Er løpet kjørt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ei jente to måneder for tidlig. Lå på sykehuset i en måned og da fikk hun mat i sonde. Pumpet meg da.. Hadde endel melk. Noen få dager før vi fikk henne med hjem merket jeg at jeg hadde mindre melk. Har prøvd nesten alt. Pumpet ofte døgnet rundt, akupunktur osv osv...

Har enda mindre melk og må gi MME i tillegg til MM... Er så lei meg for dette, og ikke minst sliten!!

Snuppa er nå 12 uker...

Bør jeg gi meg helt med amming/pumpingen for mine stakkars 30-40ml pr måltid???

Har de dråpene noe for seg??

Tips??

Tar imot alt med takk!!! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at hver dråpe har noe for seg. Så om du ikke syntes det er for slitsomt vil jeg råde deg til å holde ut. Har du forresten prøvd ammete? Har ikke prøv det selv, men har hørt at det skal være veldig bra. Lykke til.

Skrevet

Hugs at mamming er bedre enn amming (har eg høyrt ein plass). Om du orker kan du jo forsette å pumpe, for som nevnt så er jo alle dråper viktige. MEN du skal jo ikkje slite deg heilt ut heller!

Gjer det som passer best for deg.

Eg hadde også litt dårlig samvittighet over å gi lillegutten min mme til å begynne med, men etterkvart fekk eg eit meir "naturlig" forhold til det. Eg har jo aldri hatt problem med å få ut melk ved pumping, så lillegutt har stort sett fått mm på flaske. Men i perioder har han fått litt mme også..

Skrevet

Vil jenta di suge på puppen? Om hun vil det, kan du jo prøve å legge henne til innimellom, f.eks når flaska går mot slutten og hun ikke er sulten lengre, men likevel i sugemodus? Evt prøve hjelpebryst - se på ammehjelpen.no.

Vet om ei med premature tvillinger som reiste hjem fra sykehuset med flaskebarn som ikke ville ha pupp, som med litt jobb hadde begge på puppen etter et par måneder.

Eldsta mi er også født to mnd før tida, og fikk ikke egentlig dreisen på suginga før over en måned etter termin. Jeg var/er velsignet med god produksjon og rask utdriving, og ting ble "reddet" på den måten, men det er ofte litt ekstra jobb å få premature babyer til å ta puppen.

Om hun ikke vil suge i det hele tatt, ville jeg ha pumpet så lenge jeg orket. For de viktige stoffene i mm blir mer konsentrerte når melkemengden blir mindre, så 30-40 ml har definitivt noe for seg.

Uansett valg - lykke til!

Skrevet

...og jo mer du pumper/lar barnet suge, selv om det virker tomt, jo mer stimuleres brystet til å produsere mer. jeg har pupper som bruker en hel uke på å forstå at de skal øke mengden.... så hos meg er det ca to-tre uker normal amming, og så en hel uke med økedager =)

Gutten min har ikke gått spesielt ned i vekt i løpet av økeuka, heller holdt seg stø på samme vekta, men hvis babyen din mister vekt burde du kanskje trå til med mme.

Skrevet

Hei,

Jeg er og har vært i samme situasjon som deg, da begge barna mine er født to mnd før tiden. Med jenta mi fikk vi aldri i gang ammingen på sykehuset (ullevål), noe jeg var veldig frustert av. (Ullevål er veldig dårlig på ammetrening..). Jeg pumpet og pumpet, men minstet etter hvert melken, og jeg måtte gi MME. Du har gjort den veldig bra jobb når du har pumpet deg i 12 uker: Det skal du være stolt av. Det er hard jobbing, og jeg forstår at du er lei og sliten. Melkeproduksjonen blir mindre av stress, og det å få et prematurt barn gjør ikke saken bedre..Hvis du ikke orker mer, kan du gjøre det med god samvittighet!

Hvis du velger å fortsette, synes jeg at du bør fokusere på at du greier å gi barnet nesten 1/3 av måltidet med MM. Hvis du ammer, gir du sannsynligvis mer fordi man aldri greier å pumpe ut alt. MM har som du sikkert vet mye antistoffer som er gode å ha når høsten setter inn med forkjølese og influensa. Så lenge du har melk, skal det være mulig å øke produksjonen.

Denne gangen fullammer jeg, og gutten min er nå 11 uker (tre uker etter termin). Jeg har kjøpt meg babyvekt, og veier ham før og etter hvert måltid og ser hvor mye han tar. Det er ofte at jeg tror at han ikke har tatt noen ting, men at vekten sier noe helt annet! Babyvekten har vært super hjelp for meg, selv om de på sykehuset frarådet meg å kjøpe det til hjemmebruk. Jeg er mye mindre stresset, og tror det har hjulpet på produksjonen.

Jeg hadde også mye mindre melk da jeg kom hjem fra sykehuset, men fikk den i gang igjen med ammete og mye pumping i kombinasjon av amming. Forlanger også at sambo tar ett nattstell med flaske, slik at jeg får sovet godt sammenhengende noen timer.

Hvis du ikke ammer, er ikke løpet kjørt med å få babyen på puppen. På Rikshospitalet lærte jeg en super ammeteknikk som er tilpasset premature barn. Hvis du bor Oslo eller omegn, vil jeg anbfale deg å ta kontakt med ammepoliklinikken ved Riksen.

Løpet er absolutt ikke kjørt hvis du ønsker å fortsette, spørsmålet er heller om du orker å forsette...

Lykke til!

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...