Gå til innhold

Dere som har barn som har sluttet med bleie

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere gått fram? Har barna vært klar selv? Snuppa mi viser ingen tegn til å være klar til å slutte, men skulle gjerne ha hatt litt positiv trening liksom. Har doring som vi setter henne på av og til og hun ler og synes det er morsomt, men selvfølgelig skjønner hun ikke hva hun skal gjøre. Da snuppa bare er to år er det overhode ingen stress, hun skal få vente til hun er mere klar enn hun er nå. Men hva har dere gjort? Begynt med "trening" eller ventet til barna var klare selv, og har de isåfall sagt fra at de vil på do og tisse. Snuppa mi vil ha bleien av, hun synes det er deilig å gå i bærrompa, men da må jeg tørke urin og kokk overalt..... ikke helt klar nei :o)

Fortsetter under...

Har bare tatt bleia hans og fortalt at nå er han stor gutt og må gå på do.

Det meste gikk i bokseren et par dager, men nå er han tørr.

Har gjort det samme med de 3 eldste, men gir minsten en litt mykere overgang (han utredes for autisme og div) men han er stort sett tørr på dagtid i våken tilstand.

Det anbefales vel at en venter til barna er klare, men jeg er jo så utålmodig :o)

Snuppa som nå er 12 år kutta alt som het bleier 15 mnd.

Gutta er eldre da.

Tror ikke metoden til hun over blir vurdert til å være den beste... Men men - alle finner vel sin måte ;-p

Snuppa har sluttet i en måned nå, er 2 år og 7 mnd. Begynte med at vi prøvde litt for moro skyle å sitte på potta. Jeg tullet meg og laget tisselyder og vi hadde det kjekt. Etterhvert prøvde vi med doring, det fungerte egentlig bedre, da ble hun sittende en liten stund. Prvøde å lese bok - gjerne en liten stund etter frokost, da kom det ofte noe. Fikk mye ros da hun fikk til noe. Etter en stund ble hun flink til å si fra når hun skulle tisse, men ikke bæsje. Rart, synes jeg, men sånn var nå det. Tok potta med på ferie, og hadde den stående tilgjengelig utenfor hytta, og da var det enkelt å dra ned shortsen eller løfte på skjørtet selv. Og vips! Nå er hun tørr og ren både natt og dag! Tror det går bra når man ikke lager FOR mye styr ut av det. Vet om mange som virker som om de gruer seg for å gå på do, fordi mammaen hoier for mye om det...

Lykke til - det er deeeeeiiiliiiig!

Vår gutt på 2 1/2 har vært veldig regelmessig når det gjelder "big businessen". Dvs han har alltid måttet gå når han står opp om morgenen. Pappa'n som har tatt morgenstellet helt siden jeg begynte på jobb da gutten vår var 1år gml, satte ham på potten menst han selv tok en rask dusj, og da var de ferdig omtrent samtidig begge to. Slik fikk han tidlig et forhold til potten, og i senere tid på en egen ring på doen.

Noe utover det gjorde vi ikke før nå i sommer. Da spurte vi om han ville prøve å gå uten bleie, men da måtte han si hvis det kom tiss. Det ble en god til skvetting rundt om i begynnelsen, men han fikk i alle fall merke at han ble våt, og hvordan det hele foregikk. Når uhellet var ute tørket vi bare opp, og sa at han kunne si fra neste gang. Tror det er viktig å ikke bli sint eller synlig oppgitt. Jeg spurte ham mange ganger i begynnelsen om han skulle på do, når jeg syns det var lenge siden sist. De gangene han gikk på do var det veldig viktig for ham at han fikk stå "sånn som pappa" og helst "prøve sjøl".

Plutselig gikk det dagesvis uten uhell og uten at jeg måtte minne ham om å gå, og nå har han faktisk vært helt tørr i over 1mnd :)

Håper bare det fortsetter nå som han skal begynne i bhg!

Vi hadde sønnenn vår til å sitte på potte morgen og kveld. Etterhvert begynte han å tisse også, og vi klappet og jublet hver gang. Etter et halvt år fra vi startet med det tok vi av han bleia og sa han var stor gutt som fikk bruke stor-gutt-truse. Han hadde 4-5 uhell den første uka og har vært tørr siden. Han var da 2,5 år. Bæsjingen er ikke helt på plass ennå.

Takk for flotte svar. Da tror jeg vo fortsetter som vi har gjort nå. Når vi skifter bleie setter jeg henne på doringen en stund før vi tar på ny. Så lenge hun synes det er morsomt å sitte på do å tisse som hun sier selv, så kan det jo hende hun plutselig må det så jeg får rost henne. Hadde vært deilig å latt henne få slippe den bleien i mye større grad enn i dag. Så kommer vel ting litt naturlig etterhvert. Takk skal dere ha :o)

Annonse

Vi tok av bleien hver ettermiddag i noen uker. Tisset som regel bare en gang på gulvet fra vi tok den av til hun skulle legge seg. Hver gang hun tisset sa vi "oi se! nå tissa du!" litt entusiastisk. Det synes hun var kult. Etter noen uker begynte vi å ta den av ofte i helgene også. Og hun satt ofte på potte og doring uten å gjøre noe.

Plutselig en dag sa hun "mamma- tisse!", vi løp på potten og der tisset hun. Hun ble kjempestolt og vi gikk og kjøpte truser. Så var det ferie i hele juli, og da fikk hun truse på om morgenen. Fortsatte å tisse på potte og doring og hadde 1-2 uhell om dagen i en ukes tid, så ble det annenhver dag.

Fjerde uken i juli sluttet hun plutselig å tisse på seg, og har bare hatt ett uhell siden. Det var i bhg, og hun var så opptatt med å leke at hun glemte seg.

Hun har bæsjet på seg bare en gang og det var i begynnelsen av juli. Hun synes det var så ekkelt at hun ble helt hysterisk, og har aldri gjort det siden :)

Hun viste ingen tegn til å være klar egentlig, vi bare prøvde og det gikk. Det er viktig å oppmuntre og legge til rette, og så må man være tålmodig! Nå er hun veldig glad hun slipper den bleien!

Hun er forresten 2år og 3mnd nå.

min gutt er 2 1/2 år,men er ikke tørr.men nå lar jeg han gå helt naken inne,å da kjenner han selv at han må på do.først tisset han litt på gulvet,men skjønte etterhvert at han måtte på do.ropte bare mamma-do..nå synes han det er artig,spsielt når jeg klapper når han har gjort noe på do å skryter veldig av han.nå går han egentli ofte på do,en begynnelse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...