Gjest Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Hmm jeg burde i høygrad vite forskjellen. Venter jo mitt 4.barn og nr, 3 kom i fjor!! Men altså, hjernemassen holder ikke like godt på slik informasjon som den kanskje burde. Hva er forskjellen? Hvordan merker jeg d da. Synes jeg har tak i rygg/mage som er vonde. Hmm minner om rier, men skal ikke ha rier før om flere uker. Har ikke fårr fortidligfødte barn før så..... Synes dette er rart.
Bompibjørnen *født* Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Hjernemassen sliter vi alle med..hehe...Hakke peiling jeg.. men dytter denna litt opp for deg jeg..
Murmeline Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 Er det ikke sånn at kynnere er pr def uregelmessige, mens rier skal være regelmessige?
Happy Ignorant Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 Måtte slå opp! Fra lommelegen: Kynnere: Kynnere er sammentrekninger i livmormuskulaturen under svangerskapet og er mest vanlig etter 32. svangerskapsuke. En del av eller hele magen blir hard, og du må stoppe opp hvis du går. Sammentrekningene er ikke direkte smertefulle. I dagene før fødselen er det vanlig å få hyppige kynnere. Kynnere er et normalt fenomen og helt ufarlig. Kynnere er ikke regelmessige. Veer/rier: Det er vondt å føde. Vonde sammentrekninger i livmoren kalles veer (weh, fra tysk=vondt) eller rier. Riene presser barnet nedover i fødselskanalen, livmorhalsen trekkes oppover og flates ut. Kroppen din skiller ut hormonet oxytocin, og dette stimulerer livmoren til regelmessige sammentrekninger. I begynnelsen kjennes dette ofte som sterke menstruasjonssmerter. Magen din blir hard som en ball for hver rie. I starten varer vanligvis smerten i over 15 sekunder og kommer igjen med ca.10 minutters mellomrom. Veene blir så stadig lengre og det går kortere tid mellom dem. Skriv ned tiden mellom hver ve og hvor lenge den varer. Når de varer i ca. 40 sekunder eller mer, har fødselen kommet skikkelig i gang.
Dunna 71 Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 Jo det høres riktig ut. Forskjellen er også at kjynnere trenger ikke gjøre vondt magen bare blir hard,men hvis de gjør vondt forsvinner de ofte hvis du beveger deg. Rier er vonde og er like vonde uansett om du beveger deg eller sitter
Murmeline Skrevet 10. august 2006 #6 Skrevet 10. august 2006 Også har vi møkkarier! Rier som ikke fører til modning, åpning eller annet konstruktivt resultat. Oppleves når man trenger å utvide tålmodighetsperspektivet, haha..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå