Gå til innhold

Hører føer snakker om Lecitin.. Hva er dette? Hjelper det på melkeproduskjonen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar Lecithin for at jeg ikke skal få tette melkeganger. Har ikke hørt at man skal få mer melk av å ta dem. Har drukket litervis av vørterøl og ammete uten å merke noe. For å prøve å få opp produksjonen kan du prøve å ta fenugreek-kapsler (bukkhornkløver, et av krydderne i karri.) Jeg har nettopp brukt dem i litt over en uke. (har sluttet nå.) Har mer melk nå enn da jeg begynte, men vet ikke om det skyldes disse kapslene eller om det skyldes hyppig amming hele døgnet. Nussa mi vil ha mat flere ganger per natt og suger da ganske bra. Etter en periove med puppenekt suger hun nå også bra på dagtid, så det kan være det som gjør at jeg har fått mer melk også. Men, fenugreek skal jo etter sigende funke, så det er jo bare å prøve. Jeg har merket Solary, fenugreek & thyme kjøpt på helsekosten.

Du kan lese om det her: http://www.breastfeedingonline.com/fenugreek.shtml

http://www.breastfeeding.com/all_about/all_about_fenugreek.html

Grunnen til at jeg bruker Lecithin, er dårlig utdrivning, og at vesla aldri fikk tømt brystet (ergo gikk produksjonen ned). På ammepoliklinikken fikk jeg beskjed om at lecithin bedrer "flyten" på melka - har ingen effekt på produksjonen så vidt meg bekjent.

Tips for å få opp produksjonen:

Ammete

Havregrøt/suppe

Akupunktur (har prøvd det selv, og hadde fantastisk god effekt:-)

Evt. kan du stimulere akupunkturpunktet for økt melkeproduksjon selv med negl el tenner. Punktet ligger rett på nedsiden av lillefingerneglen.

Ummm, det er mulig at du forresten har kjøpt feil merke...

Fenugreek virker melkeøkende, timial delvis melkereduserende, så det er viktig å unngå de med timian! Kan jo være det sterkeste vant, men du får enda mer effekt uten timian!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...