Gå til innhold

Oktober: Har dere tenkt eller har tatt strptokokk prøven?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg glemte å nevne det for jordmor sist, men kunne tenkt meg å tatt den.. Når er det vanlig å ta den?.Jeg har 9 uker til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke tenkt å ta den nei, velger å ikke bekymre meg, siden det er så veldig veldig få som opplever komplikasjoner pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne tenke meg å vite om jeg har den eller ikke. Har jeg den ikke, slipper jeg å tenke på det, og har jeg den, synes jeg det er greit å vite slik at man kan sette inn behandling med en gang dersom symptomer skulle dukke opp has babyen. Har tenkt å spørre jordmor på neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann... sniker meg innpå her litt jeg..

Har termin i november,men må liksom inn og titte litt.. ;)

Jeg tok den strptokokk prøva i uke 26,den viste at jeg ikke hadde det men legen sa til meg at hu ville ta en ny en i uke 35,får da rekker jeg evnt og få pencilin slik at det går bra.. 1 av 3 gravide bærer visst på det,så er en billig sikkerhet og ta den syntes jeg..

Ellers lykke til alle sammen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta den pga på sykehuset her i Tromsø tar de prøver av deg hvis fødselen starter med vannavgang - og det er kun da denne bakterien kan være farlig for barnet. :o) Hadde de ikke hatt denne praksisen her, hadde jeg nok tatt den for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt å ta den, jeg stoler på at sykehuset jeg skal føde på har så gode rutiner at dersom det er nødvendig med testen så blir den utført der.

Jeg synes det er synd at media blåser så opp slike saker og uroer folk unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte legen min om hun kunne teste meg, men hun sa at de ikke tester de som ikke har denne streptokokken i urinen... de sender inn urinen til alle gravide til dyrkning, kun de som har den i blæren blir testet sier hun...kan være det gjelder bare her da... Jeg hadde den ikke i urinen og derfor sa hun at jeg ikke skulle bekymre meg om denne streptokokken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis mange forskjellige beskjeder man får fra ulike leger, men min lege sa at han hadde fått anbefalt at det tas en prøve fra underlivet i uke 36. Så ville det bli opp til sykehuset hva de gjør under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jos legen i dag (uke 30) for å ta noen prøver i forb. med litt misfarget utflod, og han sa helt uoppfordret at jeg kom til å bli sjekket for streptokokker i tillegg til sopp, infeksjon osv.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta testen, men siden jeg fikk tilbudet så sa jeg så selvsagt ja. Tror forøvrig ikke man skal bekymre seg så veldig for dette her, det er ytterst sjeldent at det skjer noe alvorlig pga. dette og de er nok mer på alerten på sykehusene nå enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat spurt legen min om å få en slik test før disse artiklene om GBS kom nå i sommer... hadde hørt at det var 2 stykker som hadde mistet babyene sine her Stavanger, og ei av de skrev inn her på BIM, så ja...

 

Legen min fortalte at det var flere år siden hun sist hadde tatt en slik prøve, så ren rutine var det ihvertfall ikke hos henne...

 

Men jeg skal ta en test nå ca i uke 33, og følge opp med en ny når det nærmer seg mer terminen....

 

Personlig synes jeg det er betryggende, og til legen skal jeg jo uansett. Hos meg tar de en prøve fra underlivet, tror denne er lettere å spore bakterien i enn i urinprøven (hvis jeg har forstått det riktig...). Og hvis man først skal ta disse prøvene er det jo greit å ikke vente helt til slutt fasen.. hvis man føder fortidlig, er vel ofte barnet ennå mer sårbart og uklart enn hvis det kommer på termin...

 

det er nå mine tanker ihvertfa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmor i går om det og hun sa at vist det var noe jeg ville skulle jeg selvfølgelig få ta den. Var bra for meg så slapp jeg å bekymre meg for det når fødselen nermer seg.

Skal ta den når jeg er i uke 32,har time hos lege da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg var hos legen på mandag, og da spurte jeg han om dette. Han sa det var lurt å ta prøven, og at den skulle tas den siste mnd før termin. Grunnen til at han ville ta prøven var at dersom babyen fikk symptomer som feber og stigende infeksjonsprøver etter fødselen kunne de starte behandling med en gang dersom mor var streptokokk b positiv. Han ville imidlertid ikke gi meg noen penicillin kur dersom jeg skulle være positiv, da 1 av 3 gravide er bærere av denne bakterien. Og siden så få babyen blir smittet av dette, selv om mor er positiv. Å gi antibiotika til alle som har denne bakterien er bare med på å gjøre bakterien resistens, og hva gjør man da....

Han ville skrive opp resultatet av prøven på svangerskapspapirene mine, så er det opp til føden og vurdere det derfra når den tid kommer...

Ble fornøyd med dette svaret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...