Gå til innhold

Når smilte babyen din for første gang ?

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 4 uker, å ser at hun er så glad å vil så gjerne, men har ikke fått sett det ordentlige smilet ennå,

Men merker jo det er rett rundt hjørnet å gleder meg så. Når smilte deres babyer bevisst første gang ?

Fortsetter under...

Hun smilte "bevisst" for første gang da hun var rundt fire uker. Før det smilte hun abre i søvne.

Nå er hun 5 mnd, og de siste 4 mnd har hun smilt hele tiden! Ubetalelig å våkne opp om morgenen, og det første jeg ser er at hun smiler til meg... ¤smelt¤

Annonse

Da snuppa var 10 dager gammel kunne vi lokke frem et smil hos henne. Nå er hun 4 uker og smiler så bredt at det nesten går rundt *s* Spesielt etter hun har sovet eller ligget litt for seg selv og pludra så gliser hun bredt og lager koselyder når vi tar henne opp. Er født 13 dager over termin.

Her kom det første ordentlige smilet da Daniel var ca 5 uker. Men han var født nesten 2 uker for tidlig. Jeg syntes det så ut som han smilte litt på sykehuset jeg, men tror egentlig det var øynene mine som spilte meg et puss. Det strålende smilet kom ihvertfall da han var 5 uker =)

Eldstemann (3 år nå) var 10 uker - han var født nesten 6 uker før tiden. Minstejenta var knappe to uker - hun var født 8 dager over termin. Jeg har lest et sted at det er vanlig at de smiler bevisst 2-4 uker etter termindato - og det passer i hvert fall bra på mine ;)

Smilte tydelig bevisst i går da hun var seks uker, men har jo sett hun smile før, men i går var det bevisst da jeg sa titt titt til henne. Det er nå den fine tida begynner altså. Så moro.

Annonse

Babyer smiler ikke på "ordentlig" før det har gått 44-45 uker etter unnfangelsen. Derfor smiler ikke barn som er født fortidlig så "fort" som de som kom til terminen(eller etter). De smilene du ser før den tid, er "mageknipsmil"(ingen har forklaring på hvorfor egentlig, men det er ikke bevisste smil)

Første gong han smilte bevisst TIL nokon var han 3 veker gamal.

Eg veit at "alle" nektar for det, men eg trur gjerne babyar som er fødd seint (i mitt tilfelle 15 dagar over ul term./20 dagar over mensterm.) kan smile tidlegare enn dei som er fødde på termin. Viss babyen er fødd for tidleg korrigerer ein jo alderen etter kor tid den *skulle* ha vore fødd. Ja, det er berre snakk om to veker, så ein får vel aldri vite om det virkelig betyr noko, men eg trur i alle fall det.

Forresten så smilte lillesøstera mi på klinikken, og mamma blei då fortalt at dei hadde sett nyfødde smile dersom dei var veldig overtidige (lillesøs kom 23 dagar over ul-term.)

Jøsses, dette blei ein lang digresjon, men du overlever vel ;o)

"Tre veker gamal" er i alle fall svaret mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...