Gå til innhold

Hvordan gjøre bursdagsfeiring til en rimelig ting?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barneselskap: Pølser i brød. Kjøp billige pølser og brød (rimi)

Del kaken i to, og pynt den slik at du får en kake til hvert selskap og lys på hver kake. Må jo synge i begge selskapene.... :-) Legg kakene på en pappplate eller lignende dekket du med aluminiumsfolie. Non stop på kakene. Lekkert.....

Lag muffins eller boller. Hvetemel er billig. Lag MASSE og legg i fryseren. Boller er prefekt å fryse-like gode.... Ta opp bollene fra frysen like før gjesten kommer og barne varm i ovnen på svak varme i max 10 min. Går kjempefort.

Gele. Lag 3 pakker gele i en skål til hvert barneselskap.Lag også vaniljesaus.

Alt dette kan lages på forhånd så slipper en stress på selve dagen :-)

Familieselskap: Lag rundstykker. Billig hvetemel eller annet mel. Oppskrift står på pakkene. Foreldre osv. vil gjerne ofte ha noe å bite i. Mamma og mormor sier iallefall at en må ha noe i tillegg til kakene. Har alltid fått det i voksenselskap selv også... godt med litt mat.

Smør de med egg, skinke/ost, osv. Lag 2 bløtkaker (bløtkake i voksenselskap). Ferdigbunn. Bruk vaniljekrem i de...nam nam. Pluss jordbærsyltetøt. Dynk bunnene med saft el.melk. Beregn 2-3 små beger med krem til hver kake.

Lag også en ny langpannekake men ikke del i to. Skjær bare opp i stykker.

Vips....ferdig. Trenegr ikke mer.

Og ALT kan lages på forhånd, utenom å smøre på rundstykkene da, men de kan lages tidlig om morgenen.....

Sist vi hadde barneselskap hadde jeg en arm i gips og bortreist mann, så da måtte jeg gjøre det enkelt.

Kjøpte sånne tikroners pizza margherita på ica/rimi, og så fikk de som ville salami på i tillegg (bare skar opp skivene og la på etter steking til de som ville ha). Pizza var populært, og fireåringer vil jo gjerne bare ha ketchupog ost likevel... Jeg beregnet en halv på hver (=5 kr), men tror de spiste ca 1/4 hver, dvs to stykker, så det ble 2,50 per unge på middagen...

Etterpå hade vi gelé og vaniljesaus, satte lysene på geléen. Du som ikke har henda i gips kan evt lage gelétog hvis du er ambisiøs? Sånne gelépakker man lager selv er dritbillige. Jeg måtte kjøpe ferdig og pynta bare litt med seigmenn.

Jeg hadde noen cookies å varme i mikroen i bakhånd i tilfelle noen etterspurte kaker, men alle var mette.

Jeg pleier å bruke de icapizzaene som base for voksenpizzaer også. Forslag til fyll: litt blåmuggost før du steker, og så ta på strimler med spekeskinke/strandaskinke og ruccola etter at den kommer ut av ovnen.

Jeg har hatt en gjenganger i voksenselskapene hennes, og det har vært pasta carbonara. Ikke posesaus, bare fløte, egg ost og bacon. Ikke så billige ingredienser, men det skal ikke være så "sausete", så det er veldig drøyt. til spaghetti for ti vksne trenger du ca 3 egg, 2 dl matfløte, 2 dl kesam (eller 3-4 dl fløte), endel revet ost, enten bare parmesan eller jarlsberg/parmesanblanding. bland alt detteog rør det inn i nykokt pasta uten smør på eller noe. varmen fra pastaen gjør at egget koagulerer og sausen "stivner2 litt. evt kan du røre på plata på svak varme,men det blir fort for varmt av ettervarmen.jeg vet at noen blander i fløte/ost mens pastaen står på plata, og så tar i eggene for seg når de har tatt av varmen.

To pakker bacon (du kan klare deg med én), kuttet i småbiter og sprøstekt drysses over v servering (rør inn baconfettet også for smakens skyld). Kvernet pepper over (optional for barna). Litt brød til.

Barnevennlig smak som samtidig er litt mer voksen enn vanlig tomatbasert kjøttsaus.

Det er jo barneselskap, så du kan godt bruke is, gelé eller langpannekake til dessert/kake

Vi skal låne barnehagen til å ha selskap i. Det er gratis, men vi må vaske etter oss. Vi inviterer alle barn, onkler og tanter, faddere og venner. Bare besteforeldre vil vi ha hjemme på dagen.

Skal ha pølser i brød, og en skuffkake. Masse frukt skjært opp i artig figurer, og ispinner. Kanskje vi tar å kjøper inn litt popcorn og potetskruer som kan stå i boller på bordene. Ikke lag så mye, du vil merke at barna ikke spiser mye. Lag heller aktiviteter og hold dem opptatte.

Dra til banken deres og spør etter ballonger. Det får vi gratis i vår bank.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...