Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min lille gutt på ca 14 mnd har nylig begynt i barnehage. Tilvenningen går veldig fint, bortsett fra sovingen. Hjemme har han pleid å sove en liten lur i 8-tida, i tillegg til en lur i 14-tida. Dette går jo ikke lenger nå, siden det er midt i leveringa og hentinga i barnehagen. Dessuten tror jeg det ville vært utenkelig å skulle legge ham med en gang han kommer inn døra i den spennende barnehagen med masse lyd og spetakkel. Derfor er planen at han skal sove etter lunsj i barnehagen, ca kl. 12. Problemet er, de får ham ikke til å sove. Han sover i sin egen vogn og alt skal være greit, men det går ikke. Et problem kan være at det er mye støy rundt ham, det er han ikke vant til. (Han er den eneste som sover i barnehagen med 18 barn, så de må ha ham i nærheten av de andre barna for å høre ham).

Så nå går han gjerne hele dagen uten å sove og er så sutrete. Han får seg en dubb når han kommer hjem i 4-tida, men det hjelper ytterst lite. Ikke sover han noe mer om natta heller.

Som mor blir jeg sliten og bekymret av dette. Tror dere det er noe som går seg til? Han har bare vært der i 4 dager ennå. Kanskje jeg ikke kan forvente et mirakel første uka.

Og en ting til. Bør jeg som mor føle ansvar for at gutten min ikke sover i barnehagen, og dermed er sutrete og slitsom for personalet, eller er dette noe som personalet er vant til å hanskes med?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5873077-bekymret-for-sovingen-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bekymre deg..... Var i barnehagen til 3 åringen rundt lunchtider i går for å hente han med til legen. Personalet stod i trillet på vogner på rekke og rad. Noen unger gren, andre lå urolig, noen snudde seg i vogna og tittet frem fra helseteppet som hang over vognen osv. :-)

Personalet er vant til ALLE SLAGS UNGER, og har god erfaring, så bare slapp av du ..... dette var også "nye" unger-og de trenger en innkjøringsfase når andre enn moren skal legge de :-)

Tror dette går seg fint til jeg........

Sliter litt med det samme... datteren vår sover rett ved siden av en hønsegård, og du kan jo tenke deg hvor mye de bråker! Hun sover som regel kun i en time. Er ikke veldig fornøyd på ettermiddagen. Jeg håper på at hun vil venne seg til støyen etter en stund.......

Hvis du opplever at barnet ditt ikke får den søvnen han/hun trenger, så mener jeg vi som foreldre har rett (og krav på) at barnehagen finner andre metoder slik at barnet får sove.

Kanskje du kan gi dem et lite tips?

I bhg til gutten vår så lar de dem sove på et lydtett rom. De sjekker ofte + at det har en babycall der inne. De har også er varanda rett utenfor det lydtette rommet og der har de også en babycall. Der har de også et partytelt så ungene kan sove uten direkte sol eller regn...

(Vet at ingen har lydtette rom, men de kan jo kunne klare og sette han et sted unna de andre...)

Men gutten min elsket og sove der, og det pga av det ble helt rolig der...

Du må ikke bekymre deg. I løpet av et par uker kommer gutten din til å sove i barnehagen. Jobber selv som ped.leder og har erfaring med at veldig mange barn bruker litt tid før de klarer å sove i barnehagen. Men det går seg til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...