Gå til innhold

dere med litt tykke barn....

Anbefalte innlegg

jenta mi fyller straks 1år. ho er nå 11300 gram.. og 75 cm. så ho er ikke feit liksom. mne ved godt hold. er det sånn at det jevner seg ut litt så fort hun begynne rå gå?? er temmelig aktiv nå også... farter rundt hele dagen:) veldig snill og blid jente. men håper hun ikke skal vokse like mye for hver mnd fremover.... var bare 3130 da ho ble født.. og 49cm... så denne jenta ar vokst godt. på 1 1/2mnd nå har hun lagt på seg over 1kilo. men en periode fra 7- 9mnd var det kunn 300 gram i mnd. men... ønkser for jenta mi sin del at det slutter snart. hun får sunn mat og er blid og fornøyd. vil bare det beste for ungen min. gleder meg til hun begynner å gå..:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5872164-dere-med-litt-tykke-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, hun er ganske svær da...Min jente på 15 mnd er 9, 1 kg......

Leste nettopp at det er en stor myte at valpefettet blir borte, det setter seg faktisk. Det har vært forsket mye på dette de senere år.

Kanskje gi henne litt sunnere mat og kutte saften?

Jeg synes ikke du skal bekymre deg i det hele tatt. Barn vokser i rykk og napp og de trenger litt ekstra på kroppen i tilfelle sykdom. Når hun springer mer omkring vil hun i tillegg bruke mere energi. Så lenge dere gir datteren deres sunn mat og hun følger vekstkurven sin er alt bare velstand :)

Og du anonym som svarer så smart, kan du ikke bare holde deg på kranglesiden?!

Først må jeg si at jeg synes det er passe frekt å konkludere med at innlegger gir jenta saft og usunn mat...! Hadde hun gjort det, hadde hun helt sikkert ikke lagt inn innlegget.

Småbarn er så forskjellige. Jenta mi har alltid vært kraftig. Hun var som din da hun var 1 år, kanskje bittelitt lenger. Hun er nå 2 og fortsatt kraftig, men ikke tykk. Hun har alltid vært aktiv og spist sunt. Den siste måneden ser jeg at hun har begynt å strekke seg i lengden og dermed blitt noe slankere. Jeg er ganske sikker på at hun vil bli en slank jente når hun strekker seg videre, selvom hun er kraftig bygget. Valpefett som ikke forsvinner, gjelder de som får mye sukker. Så det er ingenting å bekymre seg over. Bare å vente til hun vokser litt mer i høyden :o)

Kos deg med den gossine jenta di!!

Min eldste sønn veide faktisk 10 kilo da han var 6 måneder. På kun morsmelk! Husker ikke nå hva han veide da han var 1 år, men omtrent det samme som datteren din eller litt mer. Han var fortsatt rund da han var 2. Husker noen fremmede kommenterte de "strekene" på armene hans. Jeg syntes han var nydelig, men ser jo nå på bilder at han var rund. Han levde imidlertid sunt, så jeg klarte å ikke bekymre meg. Nå er han 7 om noen dager og er alminnelig slank. Tror han var nesten 5 før man kunne se ribbeina hans, men nå er han altså midt på treet i klassen sin.

Det er riktig at det er påvist at valpefettet ikke forsvinner, men jeg trodde ikke det var snakk om 1-åringer. Har sett statistikk på at barn som er overvektige som 4-åringer ofte sliter med fedme senere i livet.

Kiloene til datteren din blir nok jevnere fordelt etter hvert og vektøkningen kommer til å roe seg ned. Helt sikkert!

Reagerte på det samme som deg, *Elin*, merkelig konklusjon å trekke at HI gir barnet sitt usunn mat.

Johannes var 4.5 kg da han ble født, og har alltid vært en stor gutt. (Nei, jeg spiste ikke mye sukker under svangerskapet, og nei, jeg la ikke mye på meg;-)) Vitale mål ved ettårskontrollen hans var 12260 gram, 81 cm lang og 49.2 cm rundt hodet, så han har holdt seg stor.

Nå er han 19 mnd og veier sikkert over 15 kilo. Han ser ikke tykk ut, men er selvfølgelig rund. Vi spiser et sunt og balansert kosthold, han får aldri sukkerholdig drikke eller godteri. Kanskje en is i ny og ne;-) Han elsker grønnsaker!

Noen barn er store, mens andre igjen er små. Jeg synes som Elin at du bare skal kose deg med den gode jenta di. Når de strekker seg i lengden forsvinner gjerne den runde magen og de utrolig gode valkene på låra, og de får en mer "atletisk" kropp.

Annonse

jenta mi var akkurat på ettårs-kontroll og hun veide 10,7 og var 76 cm .. jeg synes hun ser frisk og flott ut .. det er slik en ett åring skal se ut. spør du meg .. det er vanlig at de sakker litt av i veksten når de blir mer aktive, så om du er bekymret så kan du bare slappe av.. dessuten vil jeg si at saft og kost ikke nødvendigvis har noe som helst med saken å gjøre.. jenta mi har aldri fått saft (melk til frokost og kveldsmat og ellers vann ) og ellers spiser hun grøt morgen og kveld , 1 skive til lunch og middag..

til HI : det går av seg selv.. du må ikke bekymre deg :) nyt synet av at hun ser frisk og fin ut ...

Mi jente på 13 mnd er 12,9 kg og 80 cm lang. Jeg merker at vekta ikke går like fort opp nå når hun er blitt skikkelig aktiv. Hun var 3120 g og 48 cm da hun ble født.

Hun går ikke enda, men er rompeaker og kommer seg fort fremmover.

Barn vokser i rykk og napp.

IKKE NOE Å BEKYMRE SEG OVER! tror jeg da.. Bedre med litt ekstra enn litt for lite. Sønnen min har alltid vært stor ( ca 7 kg når 6 uker...matglad kan du si-ammet..) Han la på seg i jevnt tempo hele tiden,men mere enn de rundt seg. Han får verken saft,brus eller noe form for godt. Så det er ikke bare de som drikker saft som blir store! Når han var litt over et år veide han ca 14 kg- men nå er han to og veier fortsatt 14 kg. Har plutselig vært mye syk og er MEGET aktiv(han må bare bli en sprinter..hehe) Hvis han ikke hadde hatt noen kg å gå på så ville han jo kanskje ha vært veldig tynn nå....

Minsten var 11340 gr og 74 cm da han var 7 mnd, så i forhold til han er hun ikke spesielt stor nei. ;-) Da hadde han bare så vidt fått et par smaksprøver grøt enda og ellers bare morsmelk, så det er bare sånn at enkelte vokser seg store fort i starten. Seinere jevner det seg ut. :-)

Mitt barn er ennå ikke like gammel som ditt så jeg kan bare fortelle om meg selv. Jeg var nemlig veldig tjukk som 1 åring - skikkelig valker!! Har jo ikke tallene her, men moren min ble innkalt til samtaler på helsestasjonen fordi de mente jeg var for tjukk. Jeg har sett vekstkurven min og lå LANGT over snitt. Mamma brydde seg heldigvis ikke noe om dette for hun ga meg sunn mat og ammet meg, og da jeg begynte å gå noen måneder senere rant kiloene av og jeg har aldri hatt problemer med vekta siden:-) Så jeg syns ikke det er noe grunn til bekymring!

Annonse

Syntes ikke hun høres tykk ut jeg da, heller mer til at det er mer slanke barn nå enn for noen år tilbake. (Aner ikke om det ligger noe i det, men)

Mine to eldste og minsten var også tykke, 1 år, gutt 13 kg/80cm

1 år, jente 12 kg/79cm

1 år, gutt 12,5/76

Synes jenta di høres fin ut jeg.. Dukka mi var ei trulte på 12,36 kg og 79 cm da hun var 1 år.. Nå er hun snart 3 år og er 102 cm og 18,5 kg.. Og på kroppen hennes er det ikke et gram fett for mye.. Ei slank, sterk og fin jente er hun nå..

Det som er aller best med gode, runde barn er at de har mer å tære på hvis de skulle bli syke.. Vi har hatt tilfeller der hun har gått ned 2 kg på et par uker pga av spisenekt og sykdom.. Da hjelper de ekstra kiloene ja. :)

Kose dæ med go'jenta di du.. Treng nok ikkje bekymre dæ :)

Hun virker helt normal. Alle barn (og voksne) er ulike :-) Hva er normalt forresten? Gutten min var 8,9 kg og 71,5 cm på 1 års kontroll. Var bare 2370 og 43 cm da han ble født. Han har vokst mye i sommer er nå 18 mnd, 78 cm og 10,8 kg :-) Har ofte fått kommentarer på at han ser godt ut!!! Da lurer jeg på disse personene...Han bruker klær str.74/80. Dette tilsvare 9/12 mnd så da tenker jeg han kan da ikke være så stor??? Små barn skal ikke være magre hvis ikke de er det naturlig. Man kan ikke sette de på diett. Sunn mat og en fornøyd unge :-)

Fy faen hvor frekk og dum hu anonyme var som svarte først!!!!!!!!!!!!

Svær??? Og det sier du samenlignet med ditt barn.. Det er ikke hu som er svær, det er din som er for lita!!!!!!!!!!!! Eller, hvis vi skal trekke konklusjoner ang. mat, så er kanskje di for underenært. Kanskje du sulter henne med vilje, så hun ikke blir feit???

Ikke vær bekymret!! Min var også ganske stor, men etter året stoppet vekta opp, selv om det ikke merkes på henne he-he:)

Faktisk, så ligger hun i grensa på det som er normalt -høyere enn gjennomsnittet, men ikke no særlig))

Hvis hun er blid og fornøyd, så er det jo det viktigste!!!!

Dessuten, kanskje hun har bare tett beinbygging -d.v.s. at hun ikke er kraftig, men vekta viser så mye p.g.a. at beina er tunge

takk for alle fine svar jenter:) og til deg som er utidig.. jenta mi drikker aldri saft.... drikker kun vann og en flasek melk til kveldskos. ellers spiser hun sunn og bra småbarns kost... er en sunn og frisk jente:) helskjønn er hun også.,.. er 1 år om noen få dager og tiden går så fort. ser en utrolig utvikling bare de siste 2ukene... å vi blir mer og mer stolt for hver dag... venter bare på de første skrittene og gleder oss nå:)

klem fra HI

Hei HI.

Har en gutt som ligger bare en strek over "normalstreken". Han er 12 kilo og snart 17 mnd.

Men, nå har han vært syk i 1 uke, nesten ikke tatt til seg mat, og må bare si som andre har sagt her, at takk og lov for at han hadde litt å gå på, for det forsvant en kilo på den uken, og det er mye på sånne små. Hadde han ikke hatt noe å gå på hadde jeg vært super-super bekymra.

Så kos deg med jenta di, og ikke bekymre deg.

Nei, jeg sulter henne ikke, hun spiser kjempegodt, men vi er ganske nøye med kosten.Vi er begge leger, så vi ser daglig hva dårlig kosthold gjør med både barn og voksne.

Vi lager usukret grøt, kun hjemmelaget middag med mye grønnsaker, grøvt brød, sunt pålegg, vann til drikke og ammer mye ennå. Hun er slett ikke underernært! Hun ser faktisk veldig godt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...