Gå til innhold

April: Tidlig og sent, eller sent og tidlig?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på det med motorisk utvikling og språkutvikling. Hører mange som sier at barna gjerne prioriterer den ene av disse tingene. Dvs at de som er tidlig med å rulle over på magen, krabbe, gå osv, ofte er sene i språkutviklingen, mens de som er sene med å begynne å gå osv, er tidlig ute med språket. Stemmer det hos dere?

Fortsetter under...

Litt usikker. Syns hun rullet tidlig (12 uker og da begge veier), samtidig som hun er veldig stødig til beins og både løper og klatrer og tramper over fjellknauser. Men hun gikk ikke før hun var 12,5mnd (noe som er "normalt") og var (utenom rulling som hun ikke brukte for å komme seg rundt omkring, bare for å få tak i leker) ikke mobil i det hele tatt før 7,5mnd. Gikk med gåvogn rundt 10mnd. Pratemessig er hun ikke akkurat blant de mest forståelige (se innlegg tidligere), men heller ikke veldig treg (hun sier jo tross alt NOE). Prøver å få henne til å etterligne lyder, men for å si det sånn så er fisk, bil, bzz, tre, ball og diverse andre ord synonymt med lyden bl (l'en sitter så langt inne at det høres litt ut som boo (engelsk)). blir ikke klok, jeg, men hun forstår mye. i går ble jeg litt rørt samtidig som jeg prøvde å overbevise meg om at det var tilfeldigheter som gjorde at hun, da jeg spurte om vi skulle gå og legge henne på kvelden, sa JA, reiste seg, la fra seg boka, gitt mot og opp trappa i retning badet...hehe... tror hun ligger veldig midt på treet, syns hun gjør det med det meste :o)

hva med raskogutten?

Det stemmer nok litt her. Lille er nok ganske mye kjappere motorisk enn språklig.... Ikke mange ordene, men full fart! Med meg og broren min stemte dette veldig. Jeg snakket rent da jeg var 2, og lærte å gå da jeg var ca 20 mnd (kremt- lat har jeg alltid vært). Jeg har også siden vært studere-typen fremfor sports-typen. Broren min gikk da han var 10 mnd, men snakket veldig sent. Han hadde også større problemer med skolen enn meg. Han er fortsatt ikke glad i å lese/studere men er sinnsykt sprek. Jogger og løper hit og dit, vært med på en del ekstreme utfordringer kjan man si..... Bare si i fra hvis du vil høre om resten av familen min også *flirer* Tok visst litt av dette *s*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...