Gå til innhold

Håper abortgrensen (selvbestemt) flyttes fra 12 til 16 uker!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest hetsen mot hun som tar abort mellom uke 14-15 så håper jeg at vi kan velge abort frem til uke 16!!! At folk kan bli så dømmende!!!!!

Hvorfor skal DU legge deg opp i hva andre gjør eller mener? Er du bedre enn andre? Har du en spesiell rolle?

Fortsetter under...

I spesielle tilfeller får jo uansett mor lov til å bestemme at hun ønsker abort utover uke 12, jeg mener derimot at uke 12 er mer enn nok, særlig når vi ser hvor langt fosteret har kommet i utviklingen etter det. Jeg synes ikke det skal bli "enklere" å velge abort som løsning på en graviditet. Jeg er selvfølgelig enig i at det i spesielle tilfeller som feks. voldtekt, barn får barn, og andre ekstremt uhåndterlige, uventede situasjoner så skal man få det i gjennom ved en søknad. Men vi prøve da å få abort-tallene ned og ikke opp.

snart mor til tre.

Må bare fortelle en grusom sannhet.... Får man det ikke som man vill i norge er det visstnok bare å reise til usa på en privatklinikk ett eller annet sted der. De har ingen grense for når de tar abort etter hva jeg har hørt.....

Jeg vet om en som har gjort det...

Hva jeg synes om det? Sier ikke noe om det jeg!

Det jeg tenker på i denne forbindelse er at man ikke blir tilbudt ultralyd før i uke 17-18. Hvis det da skulle vise seg å være noe veldig galt med fosteret, da er man jo forbi de ukene man kan søke om abort. Kan ikke skjønne at man ikke kan få tilbud om ultralyd mye tidligere.

Annonse

Ja det er desverre sant. For de som liker å pine seg selv finnes det visstnok også videoer på nettet (utenlandske sider) som viser dette. Det etter hva jeg har hørt levedyktige barn som aborteres med vilje... Jeg har aldri sett dette selv (orker ikke), men kilden min er pålitelig så jeg tror henne på det hun har fortalt.

Aborgrensen burde være når embryofasen er over! Når det går over til å bli et "foster" burde man ikke ta abort.

Hvor har man fått grunnlag i uke 12 fra? Hvorfor ble uke 12 satt som abort-grense?! Jeg bare lurer...

Jeg synes nok den bør senkes med et par-tre uker jeg!

Er det noe galt med fosteret, skjønner jeg godt at man vil ta abort.

men,når man puler (her tenker jeg selvfølgelig ikke på voldtekt o.l) så får man jaggu passe på også, sier bare jeg!

Folk er så uansvarlige....Tror at "det er jo bare å ta abort"...som om det skulle være et form for prevansjonsmiddel. En bekjent av meg har tatt abort 4 ganger fordi hun har hatt tilfeldig sex og vært sløv med prevansjon... det synes jeg er helt sykt uansvarlig. jaja....

• 2 uker senere...

Jeg vet selv når jeg var på ul i svangerskapsuke 15 og fosteret var 13 uker så så du at det beveget seg og at det var et menneske,hadde aldri klart å tatt abort så sent!Det lille hjertet kan du se slå i uke 6.Men alle må få bestemme selv,det er ikke sikkert at de passer for alle å bli foreldre når det skjer,men da synes jeg at de bør være flinke til å bruke prevansjon!!!!!!!!!!!

Det er ikke værre enn å sette ei p-sprøyte eller ta ei pille hver dag,legg det brettet ved tannkosten så husker du det

Hvis jeg klarer det så klarer alle det hvis de bare vil!

Hei!

Jeg mener at abortgrensen vi allerede har her i Norge er bra som den er.

Vanligvis er det mange tanker man får i hodet når man blir gravid, men som regel så vet man om en vil klare seg som mor..

Jeg har selv tatt en abort for snart 2 år siden. Da var jeg i uke 11.

Fikk beskjed av gynekologen som utførte prøvene om hvor langt på vei jeg var at hvis jeg ville utføre aborten så burde jeg ikke se på ultralyd-skjermen.

Endte opp med at jeg ikke så på og det tror jeg at jeg kan være glad for nå.

Har hatt noen problemer psykisk etter den aborten og bestemte meg for at jeg aldri ville gå igjennom noe slikt igjen.

Bestemte meg etter sist gang at jeg skulle beholde ungen hvis jeg noen gang ble gravid igjen..

I dag er jeg 17 uker på vei og gleder meg til ultralyd og ikke minst til endelig å få holde i den lille spiren min om en stund.. =)

Vet at valget rundt abort er utrolig vanskelig og det hadde vært utrolig enkelt hvis andre kunne fortalt deg hva du skal gjøre.

Men det er bare du selv som kan bestemme om du er klar for å bli mor eller ikke..

La aldri noen andre overtale deg til å gjøre noe du ikke vil.

Håper uansett hvilket valg du tar at du vil få det bra. =) Lykke til =)

Klem Kajsa

Annonse

jeg er også av dem som mener at uke 12 er i seneste laget.

egentlig er jeg vel imot selvbestemt abort som sådan. (naturligvis med de vanlige unntakene, jeg sier min ærlige mening, jeg er ikke ute etter å plage noen)

ettersom alle vet hvor babyer kommer fra, syns jeg ikke at abort kan rettferdiggjøres. det å ha samleie bør innebære en mulig forpliktelse, dersom samleiet får konekvenser. er man ikke forberedt på det, bør man avstå!

Sex er ikke en menneskerett!

altså 10 uker? tenk deg litt om.. om du har feks nettop hatt mensen sant, å så går det då 3 til 4uker før du ska ha det igjen.. du vente til uke 5 for av å til kan kvinner være litt treige å komme i gang me mensen, då er du mellom 4 til 6uker når du finne ut at du er gravid.. ska ha nå litt tid fo rå bestemme seg øve ka man egnetlig vil. Eg er ikke enige i rett til abort, men det er jo IKKE våres valg. Det er nå opp til hver enklete person i heile verden å bestemme ka dei vil me kroppen sin, mitt råd til begynne me er å bruke ppiller!!!!!! hver dag!!!! då havne du ikke i denne situasjon til begynne me. SÅ ENKELT ER DET!

hehe but its too late to just say use prevention when they are pregnant and dont know what to do, i think that most women that has an abortion should take a course on prevention afterwards or it should almost be compulsory to use a spiral.

there are girls that dont even think they are gonna get pregnant and just think that they missed a period, or something and they might not even find out until much later, i remember when i was around 17, i got my period every 3 months, until i went on the pill to make them more regular, but it isnt so simple in everycase.

when i got pregnant i didnt use any prevention at all, so i knew that there was a chance so when i got pregnant i of course went through it, i didnt have the right to have an abortion when i knew that i could possibly get pregnant and not do anything about it. so i can see what u are saying, but u should advise people before or after they are pregnant :) maybe :)

Jeg håper ikke grensen blir flyttet!! er du klar over hvor godt fosteret er utviklet i uke 16?!?! Nei, skal folk fjerne ungen så får de gjøre det tidsnok!!

Og ved spesielle ting så kan man heller søke.. det skal ikke bli FOR LETT å fjerne heller..

-Therese med gutt i magen

nei,fy søren!vet du hvordan et foster ser ut i uke 16?det er å drepe et liv!!!syns abort grensen burde settes ned til uke 10!viser det seg at noe er galt med barne på ultralyd i uke 17-18 og at barnet ikke blir leve dyktig eller at det blir en "grønnsak"så får man lov å ta abort!di som tar abort etter uke 12 er selvgod syns jeg,og tenker ikke på hvor stort barnet er blitt!!!

Hallo har du sett åssen et foster ser ut i uke 16?

de er fult utviklet!!! Jeg mener at abort etter at embryoet er godt over i foster stadiet er drap, høres grusomt ut, men en nyføtt baby er heller ikke ferdig utviklet, er det greit å drepe nyføtte barn, vist det ikke passer foreldrene å passe på det?

vist foreldrene ikke ønsker å ta vare på barnet kan de adoptere de bort!

I de tillfellene der baret sansynlig vis ikke vil kunne leve eller vil leve med store smerter synes jeg at det er helt greit.

Er du foresten klar over at de som spontan aborterer etter uke 15 må føde barnet?

En annen ting, de som ikke tåler å høre andres meninger på godt og vondt bør ikke legge innleggene sine her!!!

de må ikke ta opp grense til 16 uker.. de burde heller tatt den ned.. når ett "foster" e 16 uker, e d ett pitte lite barn... eg e ikke imot abort i visse sammenhenger.. men vis en ikke har en bedre grunn enn at d passer bedre om 6 måneder.. så e eg i mot d.. d skal en del ting til, for at abort e best... men eg har vært borti d selv ta abort/ikke abort... så eg vet at d e vanskeli.. men tenk på fosteret/barnet først og fremst:)

eg har en datter på snart 14 måneder:)

For min egen del er jeg imot abort,men kan ikke fortelle andre hva de bør gjøre. Men å sette opp abortgrensen er jo helt på tryne!!! Det er jo tross alt ett lite barn vi snakker om. Går an å søke om abort etter 12 uker,men det skal taes opp av et slags abort-råd. Er du under 14-16 uker(tror jeg) kan det være nok med utskrapning,men etter dette må man tross alt føde.

Har selv måttet søke 2 ganger om dette i uke 18-19 pga missdannelser på barnet,men om alt hadde vært bra,kunne det aldri falle meg inn å ta abort!!

Må jo kunne gå an å finne ut av om du vil beholde barnet før du er 12-14 uker på vei??!! Og for de som av en eller annen grunn(uansett hvilken) ikke finner ut av det før,ja da har jeg inget råd å gi...dessverre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...