Gå til innhold

oppblåst mage


Skilpadden

Anbefalte innlegg

jeg har så utrolig mye luft i magen for tiden.

Er i 6 uke og ser veldig gravid ut fordi jeg er så oppblåst. Har ikke tenkt å fortelle noen om graviditeten enda, så trenger sårt tips for å bli kvitt problemet.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du har halsbrann, fordøyelsesproblemer, treg mave, kanskje en følelse av å være oppblåst og eventuelt økt promping er helt vanlig i begynnelsen av svangerskapet! Jeg er 6+5 på vei nå, og har også vært mye plaget med luft i magen... Det reagerte jeg på før jeg oppdaga at jeg var gravid også. Men nå virker det som det har roet seg for min del, så mitt beste tips til deg er: "Promp i vei", det det roer seg sikkert snart:)

 

Ps:Du kan jo også ta turen på helsekosten å høre med dem om de har noe mot gass i tarmen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst: Jeg fant dette inne hos lommelegen, kansje noe her kan være med på å hjelpe deg?

 

Hvordan kan jeg får mindre tarmgass?

 

Alle trenger fiber i maten, så det anbefales ikke at du slutter å spise mat med fiber i. Derimot er det noen spesielle matvarer som er verre enn andre.

 

Bønner er en velkjenet gassprodusent. I tillegg er rosenkål, brokkoli og asparges grønnsaker man kan redusere inntaket av ved for mye tarmgass.

Stivelse. De fleste matsorter som inneholder stivelse produserer gass etter hvert som de blir fordøyd i tarmene. Poteter, mais, nudler og hvete inneholder alle stivelse. Ris er derimot ikke en årsak til gassdannelse.

Løk: Løk inneholder fruktose som tarmbakteriene liker svært godt. Fruktose finner du også i artisjokker, pærer og hvete.

Mørkt øl og rødvin kan øke gassproduksjonen

Sorbitol: sorbitol finner du i epler, pærer, ferskener og svisker. I tillegg finner du sorbitol som kunstig søtningsstoff i tyggegummi og andre sukkerfrie produkter.

Laktasemangel – mange voksne mennesker mangler enzymet som spalter laktose, som du finner i meieriprodukter. Dette kan føre til store gassplager når man spiser melkeprodukter.

 

Spis rolig!

Mye av gassen er luft du har svelget. Noe kommer i retur som raping, men en del føres med maten nedover tarmsystemet. Spis og drikk rolig, og unngå kullsyreholdige drikker dersom du er mye plaget av gass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!!

 

Jeg spiste riskaker for noen dager siden. Da angret jeg bittert dagen etter... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...