Gå til innhold

Pumping - økedager... (samme som på ammedebatten...)

Anbefalte innlegg

Hei!

Min datter er 2,5 mnd nå, og hun har ikke tatt brystet fra dag 1. Jeg har pumpet meg hele tiden, men har ikke pumpet ofte nok så melken holder på å forsvinne, må selvfølgelig gi henne mme. Er egentlig skitlei, men tenker på hennes beste. Jeg må jo ta initiativ selv til økedager, men er litt usikker på hvordan gå igang og om jeg orker dette noe lengre... Noen som har noen gode råd om hva jeg skal gjøre, evt noen synspunkter på hva jeg skal gjøre. Dette er F... så vanskelig synes jeg...

Er veldig takknemlig for svar :o)

Nebi

Fortsetter under...

Hei,

jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Datteren min har heller aldri tatt pupp og er nå 7 uker. Problemet mitt er at hun ikke liker å ligge alene noe særlig på dagtid (hun sover veldig lite på dagen) og da blir det vanskelig å få pumpet seg. I tillegg sover hun natten gjennom, og da orker ikke jeg å stå opp for å pumpe meg. Så det blir lite pumping og det merkes godt på produksjonen. Siden jeg har en del mm i fryseren behøver jeg ikke gi henne mme enda, men må nok begynne med det snart. Synes virkelig det er et slit med pumpingen, men føler at jeg må prøve å opprettholde produksjonen for hennes skyld. Det er jo så viktig med denne morsmelken. Får skikkelig dårlig samvittighet....

Dette hjalp vel ikke deg noe særlig, men du er i hvert fall ikke alene i din situasjon. Tror vi må tenke sånn at dersom vi mistrives, så er ikke det bra for døtrene våre heller. Prøver å tenke sånn at den tiden jeg slipper å bruke på pumping kan jeg heller bruke til å kose med datteren min....

Eg har pumpa meg sidan gutten min var 1 veke gammel. Når eg hadde økedager i begynnelsen, pumpa eg meg kvar 2. time (rekna det fra eg var ferdig å pumpe). Og så drakk eg ammete. Stod også opp ein gong om natta og satt i ein time og pumpa..

Etter nokre måneder orka eg ikkje å stå opp om natta lenger, og begynte å gi ho mme isteden..

No er gutten min snart 6 måneder, og eg pumper forsatt- 4 gonger om dagen... Han begynner jo etterkvart meir og meir med fast føde, så då treng han mindre mm også.. Bedre med fast føde enn å begynne med mme.

Men eg har i perioder gitt mme ein eller to gonger i døgnet..

Om du orker å pumpe deg eller ikkje er eit valg som er opp til kvar enkelt. For meg har det gått, sjølv om det var litt tungt innimellom i begynnelsen, men sidan eg har hatt god hjelp i mannen min og svigermor så har det gått greit. Ein periode lurte eg på om eg skulle gi meg på heile greia, sidan barna følte at eg satt ved pumpa heile dagen. Men istedet kutta eg ut ei pumping, og då fekk vi meir ut av dagen i lag.

Ein anna ting er det at eg liker helst å sitte med dataen når eg pumper, for då går tida mykje fortere enn om eg les blad eller ser tv..

Eg pleide å ha lillegutt i vogga eller vippestolen ved sidan av meg når eg satt og pumpa og var aleine. Han var ikkje alltid like fornøgd med å sitte der i lengden, men det var ein liten periode som gjekk over. No pumper eg meg når han søve. 2 gonger om dagen, og 2 gonger etter leggetid om kvelden..'

Huff, var ikkje meininga å gi inntrykk av at du BØR pumpe. Ville berre dele litt erfaringer. Som sagt må du gjere som du føler for, og mange barn veks opp på mme og er like friske som dei som får mm.

• 3 uker senere...

Anbefaler elektrisk duo pumpe dersom du ønsker å fortsette med pumping (hvis du ikke allerede har den).

Jeg både pumper og ammer og kjenner meg igjen i at økedøgnene er et slit. Men elektrisk pumpe hjalp ihvertfall med å redusere tiden. Du kan da ta begge bryst på en gang, og pumpene er veldig effektive 15-20 minutter holdt for min del.

Pumpe kan du leie på babyshop, men da må du kjøpe noe ekstrautstyr til godt over 300 kroner, eller du kan kjøpe pumpe fra www.ammehjelpen.no eller www.medico.no

Jeg er helt enig med deg i at dette er et slit, og gleder meg til den lille begynner å spise brødskiver med leverpostei :-)

Ellers har du jo holdt det gående i 2,5 måneder, og det er allerede halvgått løp. Gratulerer!

Så du kan enten se for deg noen måneder til, eller tenke at du har gjort ditt og gradvis begynne med flasker. Viktigste er at barnet vokser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...