Gå til innhold

Men sykemelding er uaktuelt, sukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset i går pga intenste smerter i to dager, var nyregrus. Ringte legekontoret mitt idag for å høre om jeg kunne få 1 ukes sykemelding pga smerter - har i tillegg hodepine og muskelverk så det holder, men neida, å komme forbi kontordamen der skal godt gjøres.

Kan ikke bare komme her og kommer her. Kunne bestille time for meg, så jeg kunne prate med legen - men det er jo IDAG jeg har vondt og ikke skjønner hvordan jeg skal klare 10 timer på jobb, ikke neste uke. Sukk, skjønner ikke hvorfor de sier at gravide får kastet sykemeldinger etter seg. Er 22 uker på vei, og har inntrykk av at jeg må være halvdød før jeg kan få noen dager til å komme meg på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min kaster ikke akkurat sykemeld etter meg, men hun har ALLTID tid til å høre på meg. Synest det er hårreisende av kontordamen å avvise deg! De er pliktet til å gi deg øyeblikkelig hjelp om du trenger det. De skal alltid ha tid til slike tilfeller. Stå på krava, ring i morgen og KREV å komme til.

Lykke til!

Skrevet

jeg ville trod at de ville gitt deg dette på sykehuset?

når jeg ringte legen i uke 20 og sa jeg hadde vondt i beina så måtte jeg møte opp på legevakta med en gang.

fikk da også sykemeld av han, når den gikk ut ringte jeg bare for og ba om og få den forlengt.

du har krav på sykemeld om du ikke føler deg istand til og gå på jobb. du er gravid og skal ta vare på deg selv og babyen.

om du ringer jobben i morgen tidlig og sier at du er syk. så ringer du legen din og sider at du ikke orker og gå på jobb. forklar at du var på sykehuset i går grunnet store smerter og at du nå trenger sykemeld.

om hun resepsjonsdama sier at du kan får time om 1 uke.så spør hva du skal gjøre i mellomtiden.

og om legen kan skrive syke meld med tilbakevirkene kraft.

stå på ditt.

du skal ikke gå på jobb om du føler at det ikke er bra for deg.

lykke til

Skrevet

Legene har faktisk plikt til å prioritere gravide, hvis du sier det til kontordamen så får hun nok fingern utav der du vet.....

Skrevet

Legen kan skrive sykmelding med tilbakevirkende kraft. Det gjorde hun til meg da jeg ble sykmeldt pga svangerskapskvalme. Hun tilbød seg selv å skrive sykmelding for den dagen jeg allerede hadde vært borte fra jobb.

Får du ikke time på en uke, kan du jo prøve egenmelding så lenge. Håper du har mulighet til egenmelding i mer enn 3 dager, da, og at du ikke har brukt opp dine dager tidligere.

Råder deg til å prøve på nytt i morgen, kanskje du treffer på en annen kontordame, eller kanskje du likvel kan klare å overtale henne....

Lykke til!

Skrevet

Man har rett på egenmelding 4 ganger i året på tre dager hver gang hvis man har vært ansatt i 2 mnd eller mere.. iflg loven.

Skrevet

Enkelte arbeidsplasser har vel prøveordning på utvidet rett til egenmelding. Hos oss har vi rett til enten 24 enkeltdager pr år, eller man kan ta det ut som 8 egenmeldingsdager på rad, 3 ganger pr år.

Så det spørs hvilke regler som gjelder på den aktuelle arbeidsplassen.

Skrevet

Man trenger ikke være halvdød, men når jeg ser rundt meg er det nok litt "salg" på sykmeldinger blant gravide. Vi må huske på at vi ikke er sjuke, men at det er ein tilstand. Frivillig som sådan- med de ting det medfører. Det er tragisk å finne ut hvor mange gravide som sier de har vondt feks i bekkenet og får sykmelding. Jeg mener OVERHODET ikke å kritisere de som virkelig ER dårlige, men de som TROR de er. De ødelegger for de med med reelle plager. Et eks fra sist uke: Samboeren min og jeg var i stallen med ungene. Der så han en av arneidstakerne sine som HAN betaler ut lønn til. Bortsett fra at hun er sykmeldt pga bekkenløsning. Hvordan går det an å fly i stallen og ri og kjøre hest hver eneste dag da? de jeg kjenner som jeg VET ikke misbruker systemene, er jo tildels ikke i stand til å kle på seg eller rekke over gata på grønn mann!! DET kaller jeg å ha behov for sykmelding... Man trenger ikke være SÅÅ dårlig, men jeg vet at denne jenta i stallen har vært sykmeldt pga dette over en lang periode. Selv prøvde jeg å sitte i vogna og kjøre èn eneste hest, men måtte kutte ut fordi det var ubehagelig med litt mage og press på bekkenet. Jeg hadde aldri i verden kunnet kjørt hest på humpete grusvei i gravid tilstand. Og jeg er frisk som en fisk, og jobber 150 %, men syns rett og slett det var ubehagelig..

Og det er dessverre sånne mennesker som ødelegger for dere som virkelig trenger det- og som du sier selv, ikke lengre enn at du kan hente deg inn igjen, og det støtter jeg fullt ut!!

Lykke til, keep up the good work!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...