Gå til innhold

Hvordan få hun til å spise den fete melka?

Anbefalte innlegg

Datteren min er nå 3, straks 4 uker. Jeg føler at hun ikke tømmer brystet helt 100%. Hvis jeg pumper meg eller håndmelker rett etter amminga kan det komme ut mer. Hvis jeg gir avdet andre brystet først også pumper meg kan det fort komme 20 ml. Er dette da melk som er helt nyprodusert eller er det at hun ikke ha tømt skikkelig? Er så redd hun bare skal spise den første melka.

Ikke får jeg hun til å gape skikkelig heller. Jeg er ikke så veldig sår enda, men ser ofte at hun trutmunnsuger. Hun er født en måned for tidlig, så hun er kanskje litt liten i munnen enda. Kan dette forandre seg? Nå munnen vokser så tar hun bedre tak og?

Fortsetter under...

du kan jo se på fargen på melka, den fete melka som kommer til slutt er gulere enn den hvite melka som kommer først. Dersom det du klemmer ut etter amming er gult, har hun nok fått i seg noe av den fete melka iallfall:)

det er så vanskelig å vite slike ting, men dersom hun går fint opp i vekt så er nok alt iorden:)

Brystet blir aldri "tomt", du kan alltid klemme ut mer når hun er ferdig, så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Pass bare på å ikke bytte pupp for tidlig. Gi puppen, la henne suge til hun slipper, rap, så ny "runde" med samme pupp. Så slipper hun igjen, søvnig kanskje, du skifter bleie og så kan hun få en liten "påtår" fra pupp nr 2. Sovner garantert som en stein og sover leeeenge og godt. DA har hun fått masse fet melk fra pupp 1 og et lite ekstra "kick" å sove godt på fra pupp 2.

Bare fortsett å følge med på hvordan hun tar tak. Plutselig en dag har hun veldig orden på det. Med min første (3 uker for tidlig født) tok det 6 uker å få etablert ammingen skikkelig, så det kan ta litt tid. Tror det har med modenhet å gjøre også.

Andremann var 5 uker for tidlig født og han skjønte overhodet ingen ting av puppen til å begynne med. Lå bare og snuste. Måtte pumpe i stedet.

Gode svar ang melka over her. Du kan også se at hun får i seg fet melk med at hun har lys/gul avføring. Blir den grønn og mer syrlig i lukten, kan det være et tegn på at hun ikke får i seg nok av den fete ettermelken. Men grønn avføring kan også komme av andre ting (tenner etc etc).

Begge mine jenter har vært "spaghettisugere" i starten. Født 7 og 3 uker før termin. Er fortsatt ikke ordentlig "tomatspisere" noen av dem, men det kom seg rundt en måned etter termin for begge. Tror det kommer av en kombinasjon med at de har relativt liten munn, og at mine bryster er ganske store og "flate" foran. Og det med å få hele det brune området inn i munnen kan bare glemmes. Det greier knapt kallen ;)

Få gjerne noen til å hjelpe deg med å se på om hun har godt sugetak (helsestasjon/ammehjelper) dersom du er/holder på å bli sår.

Kanskje andre stillinger kan hjelpe.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...