Babyglad Skrevet 9. august 2006 #1 Del Skrevet 9. august 2006 Hei! Har en gutt på 2 år og snart 5 mnd. Prøver å venne han av med bleie. Han har nå bæsjet på potte et par ganger. Sitte på do har han gjort lenge, men har aldri gjort noe der. Det jeg lurer på er om de må vennes til for å kunne kjenne at de må tisse? Han har ikke sagt fra noen ganger at han må tisse, det bare kommer, og han virker like overrasket som meg. Det virker ikke som han merker at han tisser. Har hørt at guttene har vanskeligere for å kjenne at de må tisse enn jenter. Noen som vet om det stemmer? Er litt i tvil om det er noen vits i å prøve nå. Noen som kan svare meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 9. august 2006 #2 Del Skrevet 9. august 2006 Det er ikke mulig å venne et bar til å kjenne at det må tisse, det er noe hun/han bare registrer en dag når de skjønner sammenhengen med at det kommer noe ut av tissen det. Det virker på seg ut i fra det forteller at gutten din ikke er moden for bleieslutt riktig enda. Mitt råd er at du fortsette med bleier på han en stund til, også prøver igjen om noen måneder. Kanskje han er mer moden for å slutte med bleie da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5866287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #3 Del Skrevet 10. august 2006 de må få forstå at de blir våte når de tisser på seg uten å ha bleien på. Min minste er nå 2 år og 2 mnd, og har nå vært bleietørr i 5 uker. Med tissinga gikk det 4 dager før han forsto og gå på do, første dagene tisset han i trusa, ble tydelig paff når han kjente at han ble våt, så gikk han på badet og tisset ved siden av do, uten og ta av trusa, tilslutt tisset han på do, og da var det gjort! Vi satte han på do hvert 5 min hele dagen igjennom og tilslutt kom d tiss i do ved en tilfeldighet, det var stas. ellers har han sprunget mye naken i sommer og fått tisse hvor han ville, på plena, blomsteren, ballen, traktoren og lignende. Pass på med mye skryt når de tisser, samme hvor, bare ikke det kommer i buksa. 14 dager tok det før han bæsjet på do, han ventet til kvelden med det, til bleien kom på, hadde et par uhell i trusa, men tilslutt kom det på do, og da var også dette veldig stas ( få se bæsjen i do, og trekke opp) Det er jo enklere å se når barna må bæsje, da som regel enten blir stille eller trekker seg unna for seg selv, så hvis du følger med er det bare å sette han på do, spesielt en stund etter et måltid. Vil si at det er arbeidsomt og grisete en periode når man skal slutte med bleien, men det går an og lære de det, selv om de små, og det er absolutt verdt det tilslutt, når de er avvent med bleien. Hvis du bestemmer deg for å prøve, så ikke gi opp, det er ikke gjort i en håndvendig, og en må kansje være hjemme i noen dager til det værste er over, og ikke bruk bleie når dere kjører bil, stopp heller ofte og la han få tisse . lykke til, dette greier du hvis du vil:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5874073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #4 Del Skrevet 10. august 2006 For noe tull. Det er en stor missoppfattning å tro at barn må bli våte, eller at det skal ta uker å få de til å slutte med bleier. Barnet kan faktisk slutte med bleier selv om det har bleie på seg, det er bare et spørsmål om modenhet og hvor ivrig foreldrene er. Ser man på det som prestisje å få ungene renslige så tidlige som mulig, ja da må man regne med at det blir en grisete og slitsom avvenning (men da kan jo foreldrene takke seg selv). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5874232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #5 Del Skrevet 10. august 2006 det er snakk om å la barna få prøve seg, barna har faktisk et mye større potensiale enn det mange foreldre tror, har opplevd at barn har vært tørre på dagtid jeg, og gått på do, men foreldrene er for late til å prøve/ orke å ta avvenningen på barna, de venter til barna er så store, at de synes det er flaut selv fordi at andre kommenterer det, det synes ikke jeg er bra iallefall!!! WHO har anbefalt alle barn og slutte med bleie mellom 1,5 og 3 år, fordi det er ikke bra og gå med bleie så lenge! Det hendte aldri før at barna gikk så lenge med bleie så lenge som nå, det er tull det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5874472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #6 Del Skrevet 10. august 2006 Majoriteten av alle barn i norge, slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, altså så slutter hoveddelen innfor den aldersgruppen du henviser til fra WHO. Så så veldig galt kan det vel da neppe sies å være? Barna sluttet med bleier tidligere ja, fordi dette var i en tidsepoke da det kun fantes tøybleier, og vi hadde ikke de samme gode vaske og tørkemulighetene som vi har i dag. Det var en stor jobb å få vasket og tørket bleiene, og dermed tok man av ungene bleiene mye tidligere. Det betyr ikke at alle barna var renslige tidligere før for det. Men at siden bleier måtte vaskes, så var det like lett å vaske å tørke klær som det var å vaske og tørke bleiene. Altså aksepterte man i stor grad flere uhell. Et annet ikke helt uvesentlig poeng var at på den tiden var de fleste mødre hjemmeværende, og det var prestisje i å få barna tørre så tidlig som mulig. Mødre som ikke klarte å få barn tørre innen en viss alder, ja de ble sett på som dårlig mødre fordi de ikke gjorde jobben sin. Mødrene tok derfor av ungen bleiene gjerne før de var modne for å slutte, fordi det var langt mer akseptabelt å ha et barn som hadde uhell i buksa enn å ha et barn med bleier i buksa etter en viss alder. Og det skinner jo tydlig igjennom at du er en av disse mødrene hvor bleieavvenning så tidlig som mulig er prestisje, og som ikke har ro i baken til å vente noen måneder ekstra til barnet er modent for bleieslutt. Gjør man det, ja så slipper man denne perioden der barnet må oppleve å tisse og bæsje seg ut gang på gang for lære på den harde måten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5875344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2006 #7 Del Skrevet 10. august 2006 Så du mener å bruke to uker på å få ongen bleietørr er for mye? Du mener at barnet selv skal få bestemme og når det da endelig bestemmer seg, så er barnet bleietørt på dagen?? For min del går det overhodet ikke prestisje i å få barnet bleietørt så tidlig som mulig, men i 2 års alderen var nå minn moden for det da, dessuten er sommeren en praktisk tid å venne barna av med bleien på. Hadde han blitt 2 på november feks, hadde jeg ventet til neste sommer, vi tar dem sommeren etter at de har blitt 2 her i huset, d har min mor og min svigermor også gjort. At barna tisser eller bærsjer i buksa en gang eller to når vi skal av med bleien, er vel naturlig, og sier da vel ingenting om ongen er moden for å slutte eller ikke! Det tror jeg ikke på, ikke på de som er 4 når de slutter og får bestemme selv heller! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5865462-bleieavvenning/#findComment-5876773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå