Gå til innhold

Tegn


MagiMix

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kan jeg spørre dere hva som var de første tegn/symptomene til graviditet hos dere (bortsett fra positiv test)? Og hvor langt på vei var dere da dere begynte å tro at dere var gravide?

 

Setter stor pris på svar..

 

Fra ei som har en annerledes følelse denne mnd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg merket ikke noe i starten. Tok testen fordi jeg hadde gått 1 dag over med mensen. Etter hvert ble jeg slapp, og i uke 6 fikk jeg kvalmen, magesmerter og ømme bryster. Man kan få disse symtomene allerede fra 1 dag man er gravid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige graviditetssymptomer er:

 

1. At mensen uteblir. Noen kan blø litt både når egget fester seg i livmoren og når du egentlig skulle ha hatt mensen. Det er veldig sjeldent, men noen få kvinner kan ha en menslignende blødning de første to til tre månedene selv om de er gravide.

 

2. At søvnbehovet ditt øker og at du føler deg sliten generelt.

 

3. At du har trang til å tisse ofte, dette gjelder både det første trimesteret (den første tredjedelen av svangerskapet) og i den niende graviditetsmåneden. I første trimester er det fordi nyrefunksjonen og blodmengden har økt, og kroppen kvitter seg fortere med avfallsstoffer. Inntil fjerde måned og i siste del av svangerskapet er det hovedsakelig fordi den voksende livmoren gir et direkte trykk på urinblæren. Etter fjerde måned har livmoren vokst opp og ut av bekkenet slik at den ikke trykker direkte på urin blæren lenger.

 

4. At du er kvalm, med eller uten brekninger og har økt spyttsekresjon. Kvalmen kan ramme når som helst på døgnet og kan vare i lengre eller kortere perioder. For de allerfleste gir denne seg rundt uke 14.

 

5. At du har halsbrann, fordøyelsesproblemer, treg mave, kanskje en følelse av å være oppblåst og eventuelt økt promping. Får du treg mage kan det være lurt å øke væskeopptaket. Svisker, rosiner og fiber kan være lure ting mot treg mage.

 

6. At du føler trang til å spise spesiell mat/drikke/smaker eller at du plutselig ikke tåler noe du egentlig liker ellers. Denne trangen til spesielle ting heter "pica".

 

7. At du kjenner brystforandringer med tyngdefølelse, sårhet, at det småstikker litt og at de vokser. Areola, området rundt selve brystvorten blir litt mørkere og blodårene under huden blir tydeligere og det blir et tettere nettverk av blodårene. Dette kan godt komme senere også.

 

8. Psykisk vil du kanskje merke at du er mer ustabil og at det er de dype daler og høye fjell tilstander i følelseslivet ditt. At humørskiftene skjer mye fortere enn du er vant til, du kan også være litt irrasjonell rett og slett. Der er ikke alltid så lett å merke det selv, så ikke døm makkeren din for hardt dersom han prøver å påpeke det til tider. Menn kan også rammes av dette-det er viktig at man ser litt stort på tingene i denne perioden før man liksom får vent seg til å skulle bli foreldre.

 

Du behøver ikke å få alle disse symptomene, men de fleste får noen av dem. Hvor lenge de varer og hvor kraftig du får de forskjellige plagene er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt første tegn var at jeg fikk vondt i korsryggen... Ellers gikk det noen uker før d kom flere symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk VELDIG ømme bryster etter bare en uke etter unnfangelsen, klarte ikke ligge på magen. Hadde også mensmurringer i korsryggen og magetrøbbel på morgenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STERKE menssmerter og krampelignende stikninger i underlivet og i magemusklene... Også så oppblåst,da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde Menssmerter lenge før ventet M,noe jeg reagerte på! Etterhvert beg.jeg også å legge merke til hvor vanvittig sliten jeg var om dagen....ellers ikke noe spes.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første tegn var at jeg kjente alle lukter så utrolig mye sterkere enn vanlig. Dette kom før jeg visste at jeg var gravid...

Så måtte jeg oftere på do, og ble kvalm og fikk ømme bryster fra uke 6. Er nå i uke 9 og er fortsatt mye kvalm, og veldig trett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 ble jeg skikkelig øm i brystene på dag 14 i syklusen. Dette var først syklus uten p-piller så når tid jeg hadde el er ikke godt å si. Testet klart positivt på dag 27....

 

Nå med nr 2 fikk råmelk på dag 22, på dag 24 (7 dager etter kalkulert el) fikk jeg 3 bloddråper i trusa som jeg lurer på kan ha vært en sjelden festeblødning. Dag 26 hadde jeg veldig hard mage og noen stikninger i magen.

Testet positivt på dag 27....

 

Håper du får komme inn i aprilklubben du også.....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange hyggelige tilbakemeldinger;)

Da er det bare å vente i spenning. Har IKM om 5 dager. Dette er første PP med nummer 3, men med to graviditeter bak meg, og derfor mange PP totalt, kjenner jeg på kroppen at det skjer noe. Mulig at det er PMS, hihi..

Har iallefall stikkinger i brystene, oppblåst mage, murringer i mage og korsrygg, tisser ofte og usedvanlig trett!!

 

Lykke til alle lykkelige gravide her inne på 1.tri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...